Nils Kuipers
Eigenaar
Voor iedereen die werkt aan zoekmachine optimalisatie is een goede SEO-tool onmisbaar. Met een SEO-tool krijg je waardevolle inzichten over wat mensen zoeken en hoe je met jouw website beter kan scoren in de zoekresultaten. In dit artikel gaan we dieper in op de SEO-tool van Ahrefs.
Ahrefs is een alles-in-één SEO-tool waarmee je informatie inwint over alle aspecten van de SEO algoritmen. Zo zie je onder andere waar klanten naar op zoek zijn, zie je welke content het best presteert in jouw markt, versla je je concurrentie aan de hand van een concurrentieanalyse en bekijk je je eigen voortgang.
Als je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie, dan zijn zoekwoorden, content, techniek, het gedrag van je concurrentie en backlinks erg belangrijk. De SEO-tool Ahrefs biedt je de inzichten in deze informatie.
Ahrefs verzameld enorm veel data van alle websites wereldwijd. Net als een aantal andere SEO-tools heeft ook Ahrefs haar eigen metrics ontwikkeld, namelijk UR, DR en AR. Hieronder de uitleg van deze metrics.
Ahrefs Rank (AR) rangschikt alle websites in de database van Ahrefs op basis van grootte en kwaliteit van hun backlinkprofielen.
De URL Rating (UR) meet het backlinkprofiel van een specifieke URL op een schaal van 1 op 100. Hoe groter het getal, hoe sterker het linkprofiel van een pagina is.
Domain Rating (DR) toont de sterkte van het backlinkprofiel van een website in vergelijking met andere in de database van Ahrefs op een schaal van 100 punten. De Domain Rating (DR) is een minder gedetailleerde versie van Ahrefs Rank (AR).
De SEO-tool Ahrefs is erg gebruiksvriendelijk en biedt je toegang tot een aantal interessante functionaliteiten.
Het dashboard is het eerste dat je ziet als je inlogt op je Ahrefs account. In dit dashboard zie je alle projecten die je hebt toegevoegd. Je ziet in één oogopslag de belangrijkste cijfers van de projecten die je op dat moment hebt lopen. Denk aan je Ahrefs rank, je domein autoriteit, het aantal backlinks, organisch verkeer en het aantal organische zoekwoorden.
De site explorer geeft je diepgaand inzicht in het organisch zoekverkeer en het backlinkprofiel van iedere willekeurige website of URL. Zo zie je op welke zoektermen jouw concurrenten ranken en welke zoekpagina’s het meeste zoekverkeer opleveren.
Ahrefs heeft de op twee na meest actieve web crawler. De nummer één is natuurlijk Google. Dit betekent dat Ahrefs een van de beste backlinkdatabases in de industrie heeft. De backlinkindex wordt iedere 15 minuten geüpdatet met actuele data. Met de backlink checker kan je zien welke websites linken naar de website van jouw concurrenten, en zie je of jouw concurrenten adverteren in de zoekmachines. Daarnaast heb je inzicht in al je backlinks, je verloren backlinks, kun je alle zoektermen waarop je gevonden wordt achterhalen (inclusief verschuivingen) en nog veel meer. Dit is in feite de schatkamer van Ahrefs.
De site explorer van Ahrefs ziet er als volgt uit:
De keyword explorer is de zoekwoordenanalyse tool van Ahrefs. Met deze tool ontdek je duizenden zoekterm-ideeën, analyseer je de moeilijkheidsgraad van deze woorden en calculeer je hun verkeerspotentie. Zo achterhaal je gemakkelijk hoe vaak er op een bepaald zoekwoord gezocht wordt, hoe hoog de concurrentie is op dat zoekwoord, en krijg je inzicht in andere relevante zoekwoorden over dat onderwerp.
Dat ziet er als volgt uit:
Het mooie aan de zoekwoordenanalyse SEO-tool Ahrefs is dat Ahrefs zich niet alleen focust op de zoekmachine van Google. Door grote aantallen clickstreamdata te verwerken kan Ahrefs de geschatte zoekvolumes geven voor YouTube, Amazon, Bing, Baidu en meer. Daarnaast is SEO-tool Ahrefs de enige tool die een schatting van de klikken op jouw zoektermen geeft. Een hoog zoekvolume hoeft namelijk nog niet te betekenen dat mensen daadwerkelijk klikken op de zoekresultaten.
De zoekwoordenanalyse tool van Ahrefs helpt je om te bepalen of een zoekwoord interessant is, hoe het kan dat je concurrenten beter scoren en het kan je helpen bij het achterhalen van nog meer zoekwoorden die je in de toekomst kan gaan gebruiken.
De content explorer van Ahrefs geeft je informatie uit de zoekresultaten van een bepaald zoekwoord. Zo ontdek en analyseer je top presterende content in jouw branche. Je onderzoekt meer dan een miljard webpagina’s inclusief SEO- en socialemediastatistieken. Zo zie je onder andere welke websites jouw zoekwoord gebruiken. Dit kan je filteren op taal, datum wanneer het artikel is geplaatst, datum wanneer het artikel is aangepast, het aantal social shares, de relatieve ‘’backlinkpopulariteit’’ van een website, de waarde van het zoekverkeer, het aantal woorden en de waarde van het organisch verkeer. De resultaten van de door jou ingevulde informatie komen er dan als volgt uit te zien:
Als je op details klikt, kan je specifieke informatie over iedere pagina bekijken. Zo kun je gemakkelijk onderzoeken en uitvinden waarom een pagina presteert zoals die doet. Met deze informatie maak je een analyse van je concurrentie, zie je hoe goed ze scoren op SEO gebied en hoeveel ruimte jij hebt om te verbeteren.
Met alerts ontvang je meldingen van nieuwe en verloren backlinks, web mentions en posities in de zoekresultaten. Met deze informatie ben je direct op de hoogte van veranderingen omtrent je website.
Als je deze melding instelt voor een website of specifieke URL ontvang je een melding zodra deze backlinks krijgen of verliezen. Met deze melding houd je dus je eigen linkbuildingactiviteit in de gaten, maar kun je ook de linkbuildingactiviteiten van jouw concurrenten in de gaten houden.
Met de web mentions-melding volg je de web mentions van jouw merken of van jouw concurrenten. Zo ontdek je wat mensen zeggen over jou of over je concurrent. Je kunt ook meldingen krijgen voor web vermeldingen voor termen die interessant zijn voor jouw branche. Zo kun je bedrijven en mensen ontdekken die zich bevinden in jouw vakgebied, maar die jou nog niet kennen.
De meeste tools tracken alleen de posities van de zoektermen die jij zelf toevoegt. Ahrefs kan jouw posities over miljoenen zoektermen in de database tracken en je op de hoogte stellen wanneer er opvallende wijzigingen in hun posities zijn.
Met rank tracker monitor je hoe je positie is in Google voor een bepaald zoekwoord. Dit kan voor zowel desktop als mobiel in wel 170 landen. Je krijgt alle belangrijke informatie te zien over je huidige positie, het verwachte verkeer voor een zoekwoord en je gemiddelde positie.
Dat ziet er ongeveer zo uit:
Met deze optie zie je direct wanneer je ranking daalt en je dus moet ingrijpen.
Met de site audit functie van Ahrefs krijg je informatie over de technische basis van je website. De site audit crawlt alle pagina’s op jouw website, waarna je een algehele SEO-conditiescore krijgt, inclusief belangrijke data in grafieken en alle mogelijke SEO-issues met aanbevelingen voor oplossingen.
Naast deze functionaliteiten kun je met Ahrefs nog veel meer. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke websites linken naar je concurrenten en niet naar jou, zie je de plaats die je website in de rangschikking van Ahrefs zelf krijgt en kun je vijf domeinen tegelijk op allerlei SEO informatie met elkaar vergelijken.
Naast Ahrefs zijn er nog een aantal andere SEO tools. Ahrefs is echter wel de tool met de grootste database en de meest actieve crawlers, op Google na. Ahrefs biedt nog veel meer voordelen:
Naast deze voordelen heeft Ahrefs ook nog een aantal nadelen:
Ahrefs biedt vier pakketten aan.
Het verschil tussen de pakketten zit hem, naast de prijs, met name in de mogelijkheden en functies die je krijgt. Werk je als online marketeer of SEO-specialist dan is het ‘advanced’ pakket noodzakelijk. Dit pakket biedt namelijk belangrijke functies, zo kan je 25 projecten beheren, wordt de data tot 6 maanden bewaard, kun je tot 5000 zoektermen invoeren en kun je 14.000 URL’s per week crawlen.
Ben je beginnend ondernemer en moet er nog veel aan je website gebeuren, dan is het ‘lite’ pakket in principe al voldoende.
Ben je al langer actief in de ondernemerswereld en ben je afhankelijk van je online omzet, dan biedt het ‘standard’ pakket uitkomst.
Bij ad your service begrijpen we dat je naast je core business geen tijd hebt voor SEO werkzaamheden, laat staan om ook nog analyses uit te voeren. Wij zijn gespecialiseerd in het schrijven van SEO teksten en het analyseren van SEO data. Wij weten precies waar de focus op moet liggen en gaan samen met jou aan de slag om gerichte doelen te stellen en deze te behalen. Wil je meer weten over onze SEO werkzaamheden? Neem contact met ons op.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar