Nils Kuipers
Eigenaar
Als online marketeer ben je continu bezig met data. Je verzamelt data, je analyseert data en uiteindelijk visualiseer je data. De data die je verzameld hebt, kun je inzichtelijk maken in een programma als Excel of Google Spreadsheets, maar er is een interessante rapportagetool waar we je graag over willen vertellen: Google Data Studio.
De tool werd in 2016 al op de markt gebracht, maar was toen nog onderdeel van Google Analytics 360 Suite, waarvoor je moest betalen. Inmiddels is Data Studio een aparte en gratis tool geworden. Wat is Data Studio precies, wat kun je ermee en hoe werkt het? Je leest het hier.
Je las het al: het is een tool van Google. Maar waar gebruik je ‘m precies voor? Met Google Data Studio kun je data weergeven in een rapportage. Deze data kan uit verschillende bronnen verzameld worden en komt samen in Data Studio, waar je met verschillende templates een rapportage kunt maken.
Je kunt gegevens visualiseren door het gebruik van grafieken, diagrammen en tabellen. Deze rapporten kun je dan weer delen met je team of klanten, maar je kunt ook samen aan een rapport werken.
In de ’template gallery’ van Data Studio vind je al elf templates die je kunt gebruiken voor het maken van rapportages.
Wil je niet aan de slag met een bestaand template? Dan kun je ook zelf een eigen rapport opbouwen en deze helemaal inrichten hoe je zelf wilt. Je kunt de bestaande templates natuurlijk wel altijd als voorbeeld gebruiken of er eens doorheen bladeren om te ontdekken wat je allemaal kunt met deze tool. Heb je een rapport gemaakt die alle gegevens bevat die je nodig hebt? Dan kun je dit opslaan als een eigen template. Zo kun je in het vervolg dit template vaker gebruiken.
Een rapport in Data Studio is gemakkelijk te gebruiken en te delen. Je hebt alleen een browser nodig en internetverbinding. Als je rapporten uit Data Studio wilt delen met bijvoorbeeld een klant, dan hoeft de klant hier geen programma voor te downloaden. Er is zelfs geen Google-account voor nodig om een rapport te bekijken.
Google heeft Data Studio getest in Chrome, Safari en Firefox, dus met deze browsers kun je zeker aan de slag. Werk je in een andere browser? Stap dan liever over op een van bovenstaande drie, want Google raadt af dat je met Data Studio werkt in andere browsers.
Om een rapport te maken (of een bestaand rapport te bewerken) heb je wel een Google-account nodig. Ook heb je een Google Drive nodig, omdat Data Studio bestanden opslaat in Drive en de deelfunctie daarvan gebruikt.
We noemden het al even, maar dit is dé reden dat Data Studio een heel fijne tool is: je kunt verschillende bronnen koppelen aan Google Data Studio (ook bronnen die niet van Google zijn) en alle data op één plek samenbrengen. Het vervelende van werken in Spreadsheets of een Excel-bestand, is dat je continu al je data moet exporteren uit alle verschillende bronnen. Verzamel je alleen data in Google Analytics? Dan is dit nog prima te doen, maar komt er data uit veel meer verschillende bronnen, dan maak je het jezelf een stuk makkelijk door dit allemaal aan Data Studio te koppelen.
Je koppelt gemakkelijk Google Ads, Analytics en Search Console aan Data Studio. Maar ook social media platformen als Facebook, Twitter en LinkedIn. Elk programma waar jij data verzameld, koppel je aan Data Studio.
Wil je die gegevens koppelen aan Data Studio? We loodsen je er in vier stappen doorheen.
1. Klik linksboven op de knop ‘Maken’.
2. Vervolgens vouwt er een menu open, waar je kiest voor ‘Gegevensbron’.
3. Hier selecteer je de bron die je wilt koppelen, zoals je in de afbeelding ziet staan de Google Connectors bovenaan. Dit zijn bronnen als Google Analytics, Ads en Search Console.
4. Heb je de juiste bron gevonden? Autoriseer deze dan en klik op ‘Verbinden’.
Meer informatie over het koppelen van je gegevens vind je hier en als je Data Studio tot in de puntjes wil leren kennen, kun je terecht bij de Academy van Google.
Wil je hulp bij Google Data Studio? Ad your service is gespecialiseerd in SEO, SEA, social advertising, maar ook data & analytics. Van analyseren tot rapporteren, we doen het graag. Neem contact met ons op! We helpen je graag verder.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar