Stel, je bent onderweg en op zoek naar een restaurant, supermarkt, de dichtstbijzijnde pinautomaat. Wat doe je dan? Met Voice Search spreek je een zoekopdracht in. Dit scheelt een hoop klikken én typen. Je vraag spreek je in via een slimme speaker, je telefoon of Voice Search in Google. Het is een nieuwe manier van zoeken die vooral veel in de VS al wordt gebruikt. Meer dan 60% van de volwassen in de VS grebuikte Voice Search al dagelijks in 2023 (Semrush) en dit percentage blijft groeien in 2024. De snelle en handige manier van informatie verkijgen zorgt ervoor dat de tools enorm populair zijn. Maar wat is het precies? En hoe werkt deze technologie? Dit en meer leggen we je graag uit. Daarnaast geven we nog wat tips over hoe jij je website kan optimaliseren voor Voice. Dit zorgt natuurlijk voor een betere vindbaarheid van jouw website!
Wat is Voice Search precies?
Voice Search is letterlijk vertaald: spraakgestuurd zoeken. Op basis van wat je zegt, start je een (zoek)opdracht. Het voordeel van een gesproken zoekopdracht is dat het ook direct een gesproken antwoord oplevert. Je kunt een vraag stellen zonder je apparaat aan te raken. Typen kost toch meer tijd en we zijn allemaal druk, druk, druk en met meerdere activiteiten tegelijk bezig. Toch handig, als je tijdens het koken aan Siri of Alexa kunt vragen om een timer aan te zetten.
Ondertussen heb je vast al kennis gemaakt met Google’s virtuele assistent via Google Home of met Siri van Apple. De grote bekenden uit Silicon Valley zijn al een aantal jaar hard aan de weg aan het timmeren met hun eigen spraakgestuurde, virtuele assistenten. Deze assistenten zijn bereikbaar op slimme speakers die je op allerlei manieren kunt inzetten. Of gewoon op je iPhone natuurlijk: ‘Hey, Siri!’. Ze weten steeds beter je vraag te herkennen én aan het juiste antwoord te komen. Vraag haar bijvoorbeeld om het laatste weerbericht, om je favoriete playlist in Spotify, of waar je vanavond nog Indiaas kunt eten. Er komt altijd een antwoord. Maar het belangrijkste is, begrijpen ze je ook bij Voice Search?
Zo werkt het: de technologie
Voice Search werkt pas écht goed als de vraag wordt beantwoord met een zo natuurlijk mogelijk en gebruiksvriendelijk antwoord. Hier komt Natural Language Processing aan te pas, ook wel NLP. De rol van NLP in Voice Search is het controleren, analyseren en evalueren van de vraag om het gepaste antwoord te kunnen geven. Dit gebeurt er allemaal achter de schermen:
- Fonologie: een analyse van de uitspraak, zoals het gebruik van de klemtoon of intonatie.
- Morfologie: een analyse van de manier waarop woorden samenkomen en hoe woorden gevormd worden.
- Syntax: een analyse van de grammatica en zinsopbouw in vergelijking met het natuurlijke taalgebruik van de vrager.
- Semantiek: een analyse van de context en bepaalde kenmerken.
- Redenering: een analyse van de intentie van de gebruiker. Wat is de vraag achter de vraag?
Het belang achter deze technologie is dat Voice Search geen simpele vraag-en-antwoord machine wordt en is. Nee, we willen een écht antwoord. Net als hoe je collega of partner ook je vraag zou kunnen beantwoorden. Wij mensen gebruiken natuurlijke taal.
Met Voice Search typen we niet meer in de zoekbalk van Google, maar praten we in volledige zinnen tegen onze slimme apparaten. Dit zorgt voor best wat verandering in de manier waarop we zoeken. Ben je op zoek naar een vegetarisch restaurant in Amsterdam? In Google typ je: ‘vega restaurant Amsterdam’. Tegen je virtuele assistent zeg je: ‘Hey Google, waar vind ik een vegetarisch restaurant in Amsterdam? Deze vraag kun je op verschillende manieren stellen. Hier moet de technologie voor geoptimaliseerd zijn. Zeker bij moeilijkere vragen komt het al snel voor dat niet meteen duidelijk is wat de gebruiker nodig heeft bij Voice Search.
Het feit dat zoekopdrachten langer worden en een vraag op minstens 10 verschillende manieren gesteld kan worden, is een belangrijke verandering voor je SEO.
De meestgebruikte Voice Search tools zijn Siri (Apple), Google Assisntent (Google), Alexa (Amazon), Cortana (Microsoft) en Bixby (Samsung). Voice Search is dus zeker niet bepertk tot een aantal apparaten, maar kan door de aanbieding van veel verschillende merken op allerlei verschillende apparaten gebruikt worden. Handig hé!
Voice Search en SEO: tips voor je website
Het is niet meer de vraag óf het aantal gebruikers van Voice Search gaat stijgen, maar vooral wanneer. Zorg dat je website voorbereid is op de nieuwe manier van zoeken. Gesproken zoekopdrachten verschillen echt van getypte zoekopdrachten.
Tip 1: Staar je niet blind op korte zoekwoorden
De meeste zoekopdrachten in Google zijn op basis van weinig woorden. Niemand typt ellendig lange woorden of veel woorden om een antwoord te krijgen op je vraag. Maar, met Voice Search wordt dat ineens een stuk gebruikelijker. De vragen worden langer, dus komen er ook meer woorden in één zoekopdracht. Houd hier rekening mee in je zoekwoordenanalyse en maak vooral gebruikt van longtail keywords.
Tip 2: Denk in vragen
Dacht je voorheen tijdens het zoeken naar de juiste keywords vooral in korte en bondige taal? Dan is het nu tijd om dat aan te passen naar vragende zinnen bij Voice Search. Daarbij zoek je dan de juiste keywords. Even een voorbeeld. Zoek je via je browser iets, dan typ je: ‘SEO hoe beter’ Wanneer je met je stem zoekt, zeg je: ‘Hoe zorg ik voor een hogere ranking in Google?’.
Tip 3: Optimaliseer voor Featured Snippets
Ruim 40% van de antwoorden die Voice Assistants geven, komen uit Featured Snippets. Even kort uitgelegd: een Featured Snippet staat altijd bovenaan de zoekresultaten en geeft kort en duidelijk antwoord op de vraag. Zolang jouw content antwoord geeft op de vraag, je de juiste zoekwoorden gebruikt en je website netjes op orde is, kan het tevoorschijn komen in een FS. Dit is niet te manipuleren. Je content en je website optimaliseren is dus prioriteit.
Tip 4: Lokale zoekopdrachten
Natuurlijk kun je van alles vragen aan Voice Search, maar vaak wordt het gebruikt voor lokale zoekopdrachten. Denk maar eens na over de vragen die je aan Voice Search zou stellen qls je bijvoorbeeld in de omgeving Amsterdam woont: hoe is het weer in Amsterdam dit weekend? Wat zijn vegetarische restaurants in de buurt? En waar is de dichtsbijzijnde bloemenwinkel?
Investeer jij dus ook in lokale SEO, dan zal het sneller voorkomen dat jouw website wordt gebruikt voor Voice Search. Denk dan bijvoorbeeld aan lokale zoekwoorden en het optimaal gebruiken van Google Mijn Bedrijf. Lees hier hoe jij lokale SEO kan toepassen!
Tip 5: Een snelle en mobiel-vriendelijke website
Om goed gevonden te worden in een voice search is het belangrijk dat jouw website snel en mobiel-vriendelijk is. De Voice Search tools zullen namelijk sneller de informatie van websites gebruiken die snel laden. Doet jouw website er wat langer over om de pagina’s volledig te laden? Dan is er een kans dat de tools jouw website even overslaan. Neem een kijkje op onze blog over website optimalisatie en ontdek hoe jij je website optimaliseert voor SEO. Wil jij weten hoe jouw huidige website presteert? Neem een kijkje op tools zoals Semrush. Deze tools geven jou de optie om een website audit uit te voeren. Zo kom jij er snel achter hoe jouw website presteert en wat jij kan verbeteren.
Tip 6: Schrijf je content in spreektaal
De manier waarop mensen vragen stellen aan Voice Search tools is met natuurlijke taal. De tools geven dan ook het liefst direct antwoord terug in natuurlijk taal. Aritficial Intelligence zorgt er tegenwoordig voor dat dit dan ook mogelijk is. Hoe vroeger de antwoorden werden gevonden gebaseerd op zoekwoorden, zorgen AI voice-tools er nu voor dat antwoorden in natuurlijke taal gegeven worden. De informatie die gebruikt worden om de antwoorden op voice search vragen te geven bestaat dan ook vaak uit content die geschreven is in deze spreektaal. Houdt hier zeker rekening mee wanneer jij de content voor je volgende blog schrijft!
Kan ad your service jou helpen met Voice Search optimalisatie?
Voice Search zal niet een vervanging worden van de ‘gewone’ zoekopdracht, maar het zal 100% steeds meer een rol gaan spelen in ons dagelijks leven. Het is dus goed om je hierop voor te bereiden en je SEO-strategie nog eens onder de loep te nemen. Zijn je Featured Snippets er klaar voor? En geeft je content echt antwoord op de vragen van je klant? Als je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken, neem dan gerust contact met ons op.