Online marketing: waarom elk bedrijf erin zou moeten investeren

Leestijd 11 minuten

Online marketing gaat over het overbrengen van een boodschap op het internet met als doel klanten te werven. Je kunt het op talloze manieren toepassen. Om klanten te bereiken, kun je ervoor zorgen dat de content op jouw kanalen goed is om zo bezoekers te trekken. Ook kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld Google of Facebook te betalen om daarmee potentiële klanten op de hoogte te brengen van jouw bedrijf. De vraag is natuurlijk, waarom elk bedrijf in online marketing zou moeten investeren. Maar, laten we beginnen met bij de definitie van online marketing.

Wat is online marketing?

‘’Online marketing is het promoten van producten of diensten via het internet.’’

Voorbeelden zijn social advertisingcontent marketing en zoekmachine optimalisatie. Als je ervoor kiest online marketing in te zetten voor het promoten van jouw producten of diensten denk dan goed na over wie en wat je wilt bereiken. Zo kun je gericht content gaan inzetten om jou marketingdoelen te gaan behalen.

Online marketingstrategie

Om ervoor te zorgen dat klanten kiezen voor jouw producten of diensten is het van belang om een duidelijke online marketingstrategie op te stellen. Een online marketingstrategie is de som van alle online activiteiten die ervoor moeten zorgen dat producten of diensten bekend worden bij zoveel mogelijk klanten en ze uiteindelijk gaan converteren. Online marketing is een vorm van direct marketing en stond vroeger bekend als internetmarketing of e-marketing. Tegenwoordig valt vrijwel alle marketing onder online marketing. Men surft namelijk de hele dag op het web, en gebruikt daarvoor verschillende kanalen. Denk aan zoekmachines (zoals Google), e-mail, social media etc. Er zal dan ook altijd een kanaal zijn waar jij jouw potentiële klant kunt bereiken.

De drie vormen van media: paid, owned en earned

Visualisatie van Earned, Paid en Owned media in online marketing

Binnen online marketing hoor je vaak de termen paid, owned en earned media. Merken en bedrijven hebben een ongelooflijk grote keuze aan online marketing middelen die zij kunnen inzetten om hun doelgroep(en) te bereiken.

Paid media gaan over de platformen waarop je aanwezig bent en voor betaald. Zoals bijvoorbeeld Google Ads. Het opbouwen van merkbekendheid kun je stimuleren door middel van paid media. Je koopt simpelweg bereik om ervoor te zorgen dat meer mensen met jouw merk in aanraking komen. Earned media, zoals de naam al zegt, zijn media waar je aandacht verdiend hebt. Hier betaal je niet voor, want deze content wordt door andere personen gecreëerd. Bijvoorbeeld wanneer iemand iets over jouw bedrijf schrijft of een bericht deelt op Facebook. Ook een review die wordt geschreven op een webshop is een vorm van earned media. Owned media zijn de platformen die je volledig in eigen beheer hebt. Voorbeelden zijn je website, je webshop en je social media-accounts zoals Instagram, Facebook en LinkedIn.

Paid media

Visualisatie van Earned, Paid en Owned media in online marketing, waarbij paid media is uitgelicht.

Paid media is een vorm van online marketing waarvoor je betaald. In dit artikel zal verder worden ingegaan op Display Advertising, Social Advertising, Search Engine Advertising in het algemeen, en Remarketing.

Display Advertising

Display Advertising, ook wel banner advertising genoemd, is het tonen van banners, video’s en/of audio-uitingen. Deze vorm van online marketing wordt getoond op websites of in apps. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een banner op rtlnieuws.nl

Voorbeeld van een Google banner op de website van RTL nieuws

Voorbeeld Display banner

Met 85% van de Nederlanders die surfen op het web, is het bereik van Display Advertising enorm groot. De primaire doelstelling van Display Advertising is het vergroten van bereik en het verhogen van website verkeer. De mogelijkheden van online marketing in de vorm van Display Advertising zijn eindeloos. Je kunt dus adverteren op websites op zowel desktop als mobiel. Maar ook in mobiele applicaties. Je speelt vast wel eens een spelletje waarbij verschillende reclame-uitingen worden getoond. Het gebruik van Display Advertising biedt vele voordelen:

  • Je kunt display banners in veel verschillende formaten inzetten, waardoor er altijd een geschikte positie is voor jouw banner. Plaats hem bijvoorbeeld onderaan, bovenaan of aan de zijkant van een website.
  • Je kunt je doelgroep heel gericht bereiken. Je kunt namelijk segmenteren op doelgroepen die voor jou interessant zijn.
  • De resultaten zijn goed meetbaar. Je kunt namelijk precies bijhouden wie er op jouw advertentie klikt.
  • Display Advertising is in te zetten in elke fase van de klantreis. Komt iemand net in aanmerking met jouw merk of gaat hij al bijna over tot aankoop?
  • Het zoekverkeer op je merknaam wordt verhoogd.

Social Advertising

Social Advertising is ook een vorm van paid media, met als voornaamste doel om jouw doelgroep te bereiken. Deze vorm van online marketing is het adverteren op alle sociale media platformen, zoals Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Snapchat, YouTube en Pinterest. Het voordeel van social advertising is dat zeer specifieke doelgroepen te bereiken zijn. Dit is mogelijk dankzij de grote hoeveelheid bruikbare data die deze platforms verzamelen. Deze data, in combinatie met een groot bereik, maakt social advertising een zeer waardevol advertentiemiddel. Daarnaast is het mogelijk om advertenties op elk moment te analyseren en optimaliseren. Hierdoor kun je budgetten efficiënt inzetten.

Facebook

Als je ervoor kiest om jouw doelgroep te gaan bereiken via Facebook dan kun je kiezen uit een van de volgende advertentiemogelijkheden:

  • Afbeelding advertenties
  • Videoadvertenties
  • Carrousel advertenties
  • Collectie advertenties

Voorbeeld collectie advertentie Facebook, online marketing.

Voorbeeld collectie advertentie Facebook

Instagram

Met ruim 4,9 miljoen Instagram-gebruikers in Nederland is Instagram een goede plek om te adverteren. Met name jongeren tussen 15 – 19 jaar oud zijn erg actief op Instagram. Van deze groep heeft ruim 73 procent een Instagram-account. Ben je dus bijvoorbeeld actief in het verkopen van schoolspullen, dan is Instagram wellicht een goede plek om te adverteren. Jouw online marketing budget kun je voor Instagram op verschillende manieren uitgeven, namelijk met:

  • Stories-advertenties
  • Foto advertenties
  • Videoadvertenties
  • Carrousel advertenties
  • Collectie advertenties
  • Advertenties in Ontdekken

Voorbeeld foto advertentie Instagram, online marketing

Voorbeeld foto advertentie Instagram

TikTok

TikTok is populair, vooral onder generatie Z. Het platform heeft al ruim 1,7 miljoen gebruikers in Nederland. Met name de doelgroep van 6 – 18 jaar is druk aan het ‘TikTokken’. Benieuwd met welke advertentiemogelijkheden je deze doelgroep kunt bereiken? Lees dan onze blog TikTok Ads: dit zijn je mogelijkheden.

Voorbeeld TikTok advertising, online marketing.


LinkedIn

LinkedIn is hét zakelijke online platform. Ben je bijvoorbeeld gespecialiseerd in het opleiden en coachen van startende IT-professionals? Dan kan LinkedIn de uitgelezen plek zijn voor jouw advertenties. Behoeften aan een aantal steengoede tips? Je leest ze hier.

YouTube

Hebben jouw producten of diensten visuele uitleg nodig? Dan is YouTube dé plek om te adverteren. YouTube heeft ruim 9 miljoen gebruikers in Nederland. Bereik jouw online doelgroep bijvoorbeeld met YouTube Bumper ads waarbij je jouw boodschap binnen 6 seconden overbrengt. Succesvol adverteren op YouTube doe je zo!

Online-marketing-waarom-elk-bedrijf-erin-zou-moeten-investeren-9.jpg

Pinterest

Advertenties op Pinterest zijn gewone pins waarbij je betaalt om de pin op een opvallende plek te laten zien. Deze pins zijn zichtbaar in de startpagina, categorie overzichten en relevante zoekresultaten van je gewenste doelgroep. Ontwerp jij de mooiste babykamers? Dan kan Pinterest een goede plek zijn om te adverteren. Er zijn vier advertentiemogelijkheden met Pinterest:

  • Pins
  • Video pins
  • App-pins
  • Carrousels

Wil je beginnen met adverteren op Pinterest? Dan wil je dit weten!

Search Engine Advertising (SEA)

SEA is een vorm van online marketing waarbij je adverteert in zoekmachines. Zoekmachines zijn bijvoorbeeld Google en Bing. Door te adverteren in zoekmachines, val je op bij de doelgroep die actief ‘op zoek’ is naar jouw product of dienst. Search Engine Advertising (SEA) is een effectieve manier van online marketing, waarbij je snel resultaat kunt meten. Je kunt een advertentiecampagne opzetten met advertenties programma’s zoals Google Ads. SEA is een doeltreffende manier van online adverteren, omdat jouw advertentie verschijnt nadat jouw ‘potentiële’ doelgroep heeft gezocht in de zoekmachine.

Een voorbeeld: je verkoopt fietsen, zowel online als offline, en hebt een overzichtelijk website waar de collectie, prijzen en contactgegevens te vinden zijn. Op het internet wordt gezocht naar ‘fiets kopen’ en daar staat jouw advertentie: de zoeker ziet de advertentie, klikt op de link en maakt kennis met jouw bedrijf.

Voorbeeld van SEA, online marketing.

Denk goed na over het doel van je advertentie. Wil je meer verkeer naar jouw website halen, producten verkopen, of naamsbekendheid opbouwen? Alles is mogelijk. Samen kunnen we bedenken wat werkt voor jou bedrijf.

Remarketing

Remarketing is ook een voorbeeld van paid media. Met deze vorm van online marketing toon je opnieuw een advertentie uiting aan een bezoeker op basis van informatie verkregen tijdens het vorige bezoek. Het doel is om de bezoeker tot actie over te halen. Bijvoorbeeld om het paar schoenen te kopen die de bezoeker al eerder heeft bekeken. Je kunt remarketing inzetten met bijvoorbeeld Display advertising en social advertising.

Owned/earned media

Visualisatie van Earned, Paid en Owned media in online marketing, waarbij owned en earned media zijn uitgelicht.

De categorieën owned en earned media plaatsen we voor het gemak even onder één kop. Voor deze vorm van online marketing betaal je niet. Er zijn heel veel verschillende manieren om je product of dienst gratis onder de aandacht van jouw doelgroep te brengen. We bespreken de belangrijkste.

Search Engine Optimization (SEO)

Search Engine Optimization (SEO) is een vorm van online marketing waarbij de nadruk ligt op zoekmachineoptimalisatie. Met SEO kun je met zoekwoorden scoren in zoekmachines als Google. Met deze online marketingstrategie kun je op een duurzame manier de online vindbaarheid van je bedrijf vergroten. Je doet dit onder andere door je website te optimaliseren en een relevante zoekervaring te creëren voor de gebruikers van zoekmachines. Het algoritme van Google bepaalt aan de hand van verschillende criteria welke website het relevantst is om weer te geven.

Voorbeeld van SEO, online marketing.

SEO lijkt wellicht heel simpel, maar het kan best even duren voordat je deze online marketing strategie onder controle hebt. Zo moet de content op je website relevant en feitelijk juist zijn. Door te investeren in Search Engine Optimization (SEO) kan jouw website autoriteit opbouwen. Google beloont je met een mooie plek in de zoekresultaten. Wil je jouw website SEO proof maken maar weet je niet goed hoe? Dan ben je bij ad your service aan het juiste adres. Aan de hand van jouw input kunnen wij content maken die werkt!

Content Marketing

Content Marketing is een vorm van online marketing, gericht op het verspreiden van content via owned, earned en paid media. Dit kan bestaaan uit tekst, afbeeldingen, video en audio. Content is de vorm en inhoud van een boodschap. De inhoud kan bijvoorbeeld informatie zijn, educatie of vermaak. Content is dus het basiselement van Content Marketing. Hierbij is het van belang de doelgroep niet te storen, de doelgroep komt namelijk naar jou toe. Het is dus van belang dat de content gezocht en gevonden kan worden. Daarvoor is zoekmachineoptimsalisatie nodig.

Het is dan natuurlijk belangrijk dat jouw content wel gevonden kan worden. Dit kan bijvoorbeeld op jouw website of winkel. Voorbeelden van Content Marketing zijn corporate blogs, video’s en influencer marketing. Media zijn daarnaast belangrijk om content te promoten. Bijvoorbeeld als mensen er niet automatisch naar op zoek gaan.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is een vorm van online marketing waarbij je aan de slag gaat met het optimaliseren van jouw website, zodat het optimale rendement uit de websitebezoekers wordt gehaald. Je wilt daarmee het conversieratio verhogen. Het uiterlijk en snelle laadtijd van jouw website zijn belangrijk, maar maken je website nog niet geweldig. De gebruikerservaring die je website biedt, is uiteindelijk doorslaggevend of bezoekers daadwerkelijk blijven hangen. Een stijging van het conversiepercentage vereist onder meer dat je je bezoekers om feedback vraagt, experimenteert met verschillende bericht mogelijkheden en regelmatig je resultaten beoordeelt. Dit kost veel tijd, maar zal zich in de loop van de tijd terugbetalen, aangezien een stijgende conversieratio ook de omzet verhoogd.

Wat doet een online marketeer?

Als je aan de slag gaat met online marketing, dan is het hebben of inhuren van een online marketeer een must. Een online marketeer is iemand die zich bezighoudt met internet marketing of online marketing.

Kortom, een online marketeer kan aan de slag gaan met alle vormen van marketing die in dit artikel benoemd zijn. Wil jij je online marketing, of een deel daarvan uitbesteden aan een professionele partij met kennis van zaken? Dan ben je bij ad your service aan het juiste adres. Wij kunnen je helpen met het schrijven van content, het opstellen van social ads en nog veel meer. Neem gerust contact met ons op.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Eigenaar


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.