Nils Kuipers
Eigenaar
Wie kent het niet, Instagram. Dé app om de mooiste foto’s en video’s te delen met jouw volgers. Plaats foto’s en video’s in je feed, of laat je vrienden voor 24 uur zien waar je mee bezig bent in stories. Instagram heeft meer dan een miljard gebruikers waarvan 500 miljoen het platform dagelijks gebruiken. Dit maakt Instagram dé plek om jouw boodschap onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Maar hoe doe je dat? In dit artikel zetten we de advertentiemogelijkheden van Instagram daarom voor je op een rij!
In 2012 heeft Facebook, het bekende social platform van Mark Zuckerberg, Instagram overgekocht voor een bedrag van 1 miljard dollar in contanten en aandelen. Het bedrijf heeft daarmee ook het personeelsbestand van Instagram overgekocht. Sindsdien is Instagram enorm gegroeid en is het bedrijf winstgevend geworden.
Door deze overname is er een directe link ontstaan tussen Facebook en Instagram. Als je aan de slag wilt gaan met Instagram advertenties is het daarom van belang een Facebook Ads Manager account aan te maken. Hierin kun je advertenties voor zowel Instagram als Facebook opzetten en monitoren. Wij vertellen je graag meer over de advertentiemogelijkheden van Instagram.
Het adverteren op Instagram zoals we het nu kennen is mogelijk sinds 2015. Daarvoor was het alleen mogelijk om te adverteren via gesponsorde posts. Dat houdt in dat je Instagram-influencers vraagt om tegen een vergoeding jouw merk op hun account te promoten. Zie je dus een bericht of story voorbijkomen van jouw favoriete influencer met de #spon of met de tekst ‘’betaald partnerschap’’ dan krijgt hij/zij dus betaald voor deze promotie.
Influencer marketing kan een hele goede manier zijn om merkbekendheid te creëren en om het aantal conversies te verhogen. Echter heeft deze manier van adverteren ook een aantal nadelen:
Gesponsorde posts zullen naar alle waarschijnlijkheid altijd een belangrijk onderdeel van adverteren op Instagram blijven. Influencer marketing is een slimme manier om jouw merk onder de aandacht te brengen. Het kan ervoor zorgen dat mensen sneller bereid zijn iets te kopen dat wordt aanbevolen door iemand die ze vertrouwen. Je hebt misschien zelf ook wel eens iets gekocht naar aanleiding van een Instagram post of stories van jouw favoriete influencer.
Vandaag de dag zijn gesponsorde posts nog steeds een geweldige manier om te profiteren van het bereik van influencers. Het is niet de enige manier waarop je influencers kunt inzetten. Sinds oktober 2017 is het mogelijk om betaalde samenwerkingen met influencers aan te geven om meer transparantie te creëren voor gebruikers en influencers en om merken meer advertentieopties te geven. Tegenwoordig zijn de advertentiemogelijkheden van Instagram groter dan voorheen. Niet alleen inlfuencers worden nog ingezet, maar je kan nu ook via je eigen account adverteren. Waarom en hoe? We vertellen het je graag.
Wereldwijd heeft Instagram dus zo’n 500 miljoen actieve gebruikers per dag. Voor bijna elke niche is wel een community te vinden. Grote kans dus dat ook jouw doelgroep op Instagram zit. Niet alleen millennials zijn op the gram te vinden, ook andere leeftijdsgroepen zijn vertegenwoordigd. Zo zit zelfs 21 procent van de 50 – 64 jarigen op Instagram. Dit maakt Instagram een uiterst aantrekkelijk marketingkanaal.
Er zijn voldoende argumenten om te beginnen met adverteren op Instagram. Qua betrokkenheid laat Instagram andere social media kanalen als X, Pinterest en LinkedIn ver achter zich. Voor merken werkt Instagram zelfs tien keer beter dan Facebook.
Een voordeel van adverteren op Instagram is dat je je heel specifiek kunt richten op een bepaalde doelgroep. Dit kan doordat er bij adverteren gegevens worden gebruikt van Facebook-gebruikers en Instagram-gebruikers. Hierin wordt bijvoorbeeld bijgehouden wat hun hobby’s zijn, maar ook de plekken waar ze zijn geweest. Deze data wordt gebruikt door Facebook om doelgerichte reclame te kunnen tonen en daar maakt Instagram dus ook gebruik van. Er is dus ontzettend veel data beschikbaar die jij kunt gebruiken om advertenties te tonen bij de doelgroep die jij graag wilt bereiken.
In Nederland heeft Instagram ruim 4,9 miljoen gebruikers. Met name jongeren tussen 15 – 19 jaar oud zijn erg actief op Instagram. Van deze groep heeft ruim 73 procent een Instagram-account. Heb jij bijvoorbeeld een kledingbedrijf dat zich richt op deze doelgroep, dan is Instagram wellicht een goede plek om te adverteren. Je online marketing budget kun je voor Instagram op verschillende manieren uitgeven met al de advertentiemogelijkheden van Instagram:
Benieuwd naar de afmetingen voor Instagram advertenties? Je vindt ze hier.
Instagram stories-advertenties zijn een aantal jaar geleden geïntroduceerd. De Instagram stories lijken erg op Snapchat: gebruikers en merken kunnen video’s (of foto’s) delen die na 24 uur verdwijnen. In stories kunnen merken ook adverteren met foto’s of video’s. Bedrijven gebruiken stories-advertenties om de creativiteit van hun merk te uiten, interesse op te wekken en aan te zetten tot actie tijdens het gehele klanttraject.
Voorbeeld: Een mooi voorbeeld is de videoadvertentie uitgevoerd door Chameleon Cold-Brew. Chameleon Cold-Brew is een Amerikaans koffiebedrijf dat bekend staat om zijn cold brew-koffie. Het bedrijf wordt beschouwd als het eerste fairtrade en biologische cold brew-bedrijf in de VS. Het bedrijf heeft een 3,3 keer hogere merkbekendheid behaald door een videoadvertentie uit te voeren in Instagram stories met een interactieve pollsticker en tekst die aanzetten tot actie, in vergelijking met een standaard videoadvertenties in stories zonder de sticker. Benieuwd naar het voorbeeld? Je vindt hem hier.
Met een fotoadvertentie vertel je een verhaal met een overzichtelijke, eenvoudige en prachtige afbeelding. Qua visuele input zijn deze het eenvoudigst, omdat je maar één afbeelding nodig hebt. Je kunt vierkante foto’s en foto’s in liggende indeling gebruiken. Hieronder een voorbeeld van een foto-advertentie van automerk Opel. Als mensen erop klikken, komen ze terecht op de productpagina van het nieuwste model.
Vroeger mocht een video op Instagram maximaal 15 seconden duren. Tegenwoordig kun je video’s delen die tot 120 seconden lang zijn en een vierkante of liggende indeling hebben. Met videoadvertenties profiteer je van dezelfde visueel aantrekkelijke kwaliteit als bij fotoadvertenties, met de kracht van zicht, geluid en beweging. Alpro gebruikt videoadvertenties om de Europese Unie op te roepen extra beperkingen op planten gebaseerde producten te bespreken. In de video zie je hoe verschillende mensen op straat hun mening geven over het promoten van plant gebaseerde producten.
Een carrouseladvertentie op Instagram bevat tussen de twee en tien afbeeldingen en/of video’s. Met deze advertenties voeg je een extra laag toe aan je campagnes waarbij mensen kunnen swipen om in één advertentie meerdere foto’s en video’s te bekijken. Swapfiets gebruikt carrouseladvertenties om hun abonnement op Swapfietsen te promoten.
Met collectieadvertenties kun je je doelgroep visueel inspireren en helpen om producten te ontdekken, bekijken en kopen. Deze advertentiesoort lijkt op videoadvertenties: ze verschijnen beide in je feed als video. Het verschil is dat een collectieadvertentie uit een serie afbeeldingen bestaat die achter elkaar getoond worden. Je kunt hiervoor een geïntegreerd verhaal vertellen met de focus op product of lifestyle.
In onderstaand voorbeeld zie je de collectieadvertentie van Tommy Hilfiger. Hierbij kun je de nieuwste voorjaarscollectie bekijken.
Ontdekken is waar mensen naartoe gaan om op goed geluk inhoud te ontdekken, te kijken, te winkelen en contact te leggen met makers en bedrijven. De pagina Ontdekken is voor iedereen uniek en bevat beheerde inhoud die gepersonaliseerd is op basis van de interesses van elk individu. Heb je dus interesse in interieur, dan is de kans groot dat jouw persoonlijke Ontdekken-pagina volstaat met foto’s en video’s van wooninspiratie.
Met advertenties in Ontdekken kun je mensen bereiken die in de stemming zijn om te ontdekken door advertenties in overzichten ook te laten zien aan mensen die meer interesses hebben dan alleen de accounts die ze volgen. Jij hebt als bedrijf dus de mogelijkheid om mensen te bereiken die in de stemming zijn om te ontdekken met advertenties in Ontdekken.
Wist je dat: meer dan 200 miljoen accounts dagelijks naar de Ontdekken-pagina van Instagram gaan?
Het adverteren op Instagram liever overlaten aan een professionele partij? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen met welke advertentiemogelijkheden van Instagram we jouw boodschap het beste kunnen overbrengen.
Zoals je misschien wel is opgevallen op je eigen Instagram-account, of in de voorbeeldafbeeldingen van de verschillende advertentietypen, zie je altijd de tekst ‘’gesponsord’’ of ‘’sponsored’’ bovenaan de advertentie staan. Gebruikers zien dit bericht altijd wanneer een video of afbeelding gesponsord is. Dit lijkt misschien niet altijd in je voordeel te werken, maar draagt wel bij aan de transparantie die je als bedrijf ongetwijfeld wilt handhaven. Mensen weten op deze manier waar ze aan toe zijn.
Als je een nieuwe advertentie op Instagram gaat maken, kun je uit een aantal verschillende advertentiedoelstellingen kiezen. Het is belangrijk hier een weloverwogen keuze in te maken. Deze keuze heeft namelijk invloed op hoe je advertenties worden geoptimaliseerd en hoeveel je ervoor moet betalen. De campagnedoelstellingen zijn verdeeld over 3 categorieën namelijk: merkbekendheid, overweging en conversie.
De campagnedoelstellingen zijn als volgt:
Met deze doelstelling laat je advertenties zien aan mensen van wie de kans het grootst is dat ze zich de advertenties zullen herinneren. Dit is een goede doelstelling als je wilt dat adverteren op Instagram leidt tot meer bekendheid voor je bedrijf, product, app of service. Als je merkbekendheid kiest als doelstelling kun je fotoadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties, collectieadvertenties, stories-advertenties en advertenties in Ontdekken runnen.
Als je kiest om bereik als doelstelling van je Instagram advertentie in te stellen worden je advertenties aan het maximale aantal mensen getoond. Ook met bereik kun je meer bekendheid voor je bedrijf, product, app of service genereren. Het verschil tussen merkbekendheid en bereik is dat bereik zich vooral richt op het krijgen van een groter publiek, terwijl merkbekendheid zich meer specifiek richt op gebruikers die je advertentie of merk vermoedelijk langer zullen onthouden. Het is mogelijk alle advertentietypen met deze doelstelling runnen.
Bij deze doelstelling gaat het erom meer mensen naar een bestemming te leiden. Je kunt advertenties maken die, zoals de titel al zegt, ervoor zorgen dat er meer mensen naar je website gaan.
Deze advertenties kun je gebruiken voor de advertentietypen foto, video, carrousel en collectie.
Kies voor de campagnedoelstelling betrokkenheid en genereer meer pagina-vind-ik-leuks, reactie op evenementen of berichten, opmerkingen of deelacties. Deze doelstelling is ook heel effectief voor het promoten van je Instagram-account en posts. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding waarin meubelwinkel Enza Home betrokkenheid als campagnedoelstelling heeft gekozen om meer bezoekers naar hun Instagram-profiel toe te trekken.
Betrokkenheid als campagnedoelstelling ondersteunt fotoadvertenties, videoadvertenties en collectieadvertenties.
Deze doelstelling is perfect om je advertenties te laten zien aan mensen die het meest waarschijnlijk je app downloaden en er interactie mee hebben. Je kunt handmatige appadvertenties, automatische appadvertenties en speelbare advertenties maken in je Advertentiebeheer.
Je kunt appadvertenties voor het volgende gebruiken:
De doelstelling appinstallaties ondersteunt alle advertentietypen.
Als je een video-, carrousel-, collectie,- Ontdekken of stories-advertentie runt, kun je videoweergaven als campagnedoelstelling instellen om je video te promoten. Deze campagnedoelstelling is heel effectief als het gaat om merk- en productbekendheid.
Verzamel leads voor je bedrijf of merk met deze campagnedoelstelling. Deze doelstelling is uitstekend voor het verkrijgen van gebruikersinformatie zoals e-mailadressen. Informatie die je later weer kunt gebruiken in je marketingcampagne. Deze doelstelling ondersteunt alle advertentietypes.
Met deze campagnedoelstelling zorg je ervoor dat meer mensen berichten sturen via Instagram Direct. Dit maakt het gemakkelijker om conversies op schaal te stimuleren. Bedrijven van alle formaten kunnen de advertentiedoelstelling chatberichten gebruiken om persoonlijk met mensen in contact te komen, zodat ze leads kunnen verzamelen, hun omzet kunnen verhogen en vragen kunnen beantwoorden.
Met de doelstelling Chatberichten wordt de weergave van advertenties geoptimaliseerd voor antwoorden. Dit vergroot de kans dat mensen met je bedrijf gaan communiceren en hun overwegingen omzetten in actie.
Laat je advertenties zien aan mensen van wie de kans het grootst is dat ze waardevolle acties uitvoeren, zoals het doen van een aankoop of het toevoegen van betalingsgegevens, op je website of in je app.
Conversies is een goede doelstelling voor webshops die meer omzet willen draaien.
Met deze campagnedoelstelling kun je advertenties laten zien met artikelen uit je catalogus op basis van je doelgroep. Voor deze doelstelling kun je de volgende advertentietypen gebruiken:
Toon je advertenties aan mensen die het meest waarschijnlijk je fysieke winkels bezoeken wanneer ze in de buurt zijn. Met de advertentiedoelstelling winkelverkeer kun je Instagram-advertenties maken om voetverkeer naar en verkoop in je fysieke winkels te stimuleren. Je kunt de doelstelling winkelverkeer selecteren voor je campagne als je een bedrijf hebt met meerdere winkels en je je winkellocaties hebt toegevoegd aan Facebook. Met een winkel wordt elke fysieke bedrijfsruimte bedoeld, bijvoorbeeld een winkel, restaurant, showroom, sportschool of salon.
Als je een campagne maakt met de doelstelling winkelverkeer, kun je het volgende doen:
Stel je bezit 10 kledingwinkels in verschillende steden en wijken. Dan kun je de doelstelling winkelverkeer gebruiken om advertenties te maken met gelokaliseerde inhoud voor elke winkel. Je advertenties zouden het adres, telefoonnummer en een kaart voor iedere winkel kunnen bevatten. Je kunt ook locatietargeting gebruiken om het gebied dat je wilt bereiken rond je winkels te bepalen.
Let op: voor de campagnedoelstellingen die vallen onder de categorie conversies, in dit geval nummer 9, 10 en 11, moet je de Facebook-pixel op je website hebben geïnstalleerd. Als je dat nog niet hebt gedaan, krijg je tijdens het instellen van één van deze doelstellingen vanzelf een bericht.
Bij ad your service begrijpen we dat het kiezen van de juiste campagnedoelstelling best lastig kan zijn. Wij nemen dan ook met liefde het adverteren op Instagram voor je over. ad your service werkt namelijk voor iedereen.
De targeting-opties voor adverteren op Instagram zijn hetzelfde als die van Facebook. Het is mogelijk om specifieke doelgroepen te benaderen op basis van:
Een andere optie is dat je automatische doelgroepen instelt waarbij je de beslissing aan Facebook overlaat.
Daarnaast is het mogelijk een custom audience te maken, hiermee bereik je jouw eigen contacten. Aangepaste doelgroepen zijn groepen mensen die op wat voor manier dan ook al eerder met jouw merk in aanraking zijn geweest:
We raden je aan om je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken, zodat je meer controle krijgt over wie jouw advertenties zien.
Bij ad your service begrijpen we dat het maken van de juiste Instagram-advertenties enige expertise vereist. Wij beschikken over deze expertise. We helpen je dan ook graag met het overbrengen van jouw boodschap via dit platform. Neem contact met ons op dan kijken we samen naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf!
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar