Nils Kuipers
Eigenaar
Google Trends is een (gratis) tool van Google waarmee je de trends in de zoekmachine kunt inzien. Dit kan heel actueel zijn, zoals je op de homepage te zien krijgt onder ’trending op dit moment’, maar ook over een heel jaar genomen, zoals bij ‘year in search’.
De grafieken in de tool geven een duidelijk inzicht in actuele zoekwoorden en je hebt de optie om woorden met elkaar te vergelijken. Niet alleen kun je woorden met elkaar vergelijken, maar je kunt vooral zien hoe een zoekwoord presteert gedurende een bepaalde periode. Zo kun je bijvoorbeeld over een jaar zien wanneer de piek van een zoekwoord is. Je kunt tot 2004 terugzien hoe een zoekwoord heeft gescoord door de jaren heen. Zie het als een soort indicator van de populariteit van een zoekwoord, soms te linken aan nieuws (actualiteit), maar ook aan seizoenen (trends).
Het gebruik van de tool is zeer eenvoudig. Je vult in de zoekbalk de zoekwoorden in waarover je meer informatie wilt hebben. Je kunt de resultaten op diverse manieren filteren en categoriseren: op locatie (land, subregio en plaats), op periode (jaar, maand, week of zelfs uur).
Wanneer je de website van Google Trends bezoekt, staat de tool al direct ingesteld in het land waarin je je begeeft. Als je dus in Nederland op zoek bent naar het verschil tussen de zoekterm ‘Ajax’ of ‘PSV’, dan kun je ervan uitgaan dat Google uit zichzelf de locatie Nederland pakt.
Met Google Trends Nederland kun je de populariteit van zoekwoorden ontdekken. De tool geeft je een goed beeld van:
Voor zowel SEO als SEA kun je Google Trends goed inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een contentkalender: wat voor artikelen of advertenties publiceer je wanneer? Een groot deel van de zoekwoorden hebben één duidelijke piek in het jaar. Zie hier een voorbeeld van het zoekwoord ‘kerst’ in de afgelopen vijf jaar:
Met de tool kun je er gemakkelijk achter komen waar jouw doelgroep op een bepaald moment naar zoekt. Je kunt inspelen op deze inzichten, door het mee te nemen in je contentkalender of social media planning. Zo biedt je altijd de content aan op het moment dat de doelgroep erom vraagt en je kunt er met deze informatie natuurlijk elk jaar weer voor zorgen dat content al voor de piek weer up-to-date is.
Ook kun je de groei van een bepaald zoekwoord gemakkelijk terugzien in Google Trends. Denk eens aan het zoekwoord ‘podcast’. Tegenwoordig luisteren veel mensen naar podcasts, bespreken we met elkaar welke leuk zijn om te luisteren en zijn we er vanzelfsprekend online ook naar op zoek. Maar hoe was dit vijf jaar geleden? Zie hier de stijgende lijn die de zoekterm de afgelopen vijf jaar in Nederland heeft doorgemaakt. Je ziet overigens ook een aantal uitschieters in de grafiek, deze kunnen weer te linken zijn aan actualiteiten uit die periode.
Je kunt twee zoekwoorden met elkaar vergelijken in Google Trends. Vergelijk maximaal vijf groepen termen tegelijk waarbij elke groep maximaal 25 termen mag bevatten. Dit kun je bijvoorbeeld doen met synoniemen, om te zien welke van de twee populairder is. Ook kun je verschillende onderwerpen met elkaar vergelijken, zoals in onderstaand (flauwe) voorbeeld:
In totaal kun je maximaal vijf zoekwoorden met elkaar vergelijken. Hierbij kun je uiteraard de periode zelf instellen, zoals de afgelopen vijf jaar net als in dit voorbeeld, maar je kunt zelf ook specifiekere periodes instellen.
Als je naar de homepage kijkt, zie je direct de actualiteiten. Als je klikt op een van deze zoektrends, krijg je er ook gelinkte nieuwsberichten bij te zien. Zo weet je direct waarom een zoekwoord daar staat en wat het nieuws eromheen is.
Benieuwd hoe populair een zoekwoord in verschillende regio’s is? Ook dat kun je zien in Google Trends. Hieronder twee voorbeelden: de eerste draait om de zoekterm ‘wereldkampioenschap voetbal’ en geeft wereldwijd de trends aan. Hoe donkerder de kleur groen, hoe meer ernaar gezocht wordt. Hier kun je goed zien hoe het WK voetbal leeft in verschillende landen. Het tweede voorbeeld is een vergelijking van twee zoekwoorden, namelijk de zangeres Taylor Swift en televisiepersoonlijkheid Kim Kardashian. Hierin zie je de verschillende staten van de VS en welk zoekwoord daar populairder is. Deze twee voorbeelden zijn wereldwijd en over de Verenigde Staten, maar dit kan natuurlijk ook in Nederland. En dat is heel interessant als je wilt weten hoe een zoekterm lokaal presteert. Zo kun je geheel nieuwe inzichten krijgen over je doelgroep.
Wanneer je een zoekwoord invult in Google Trends geeft de tool ook gerelateerde zoekopdrachten weer. Dit zijn zoekopdrachten (de naam zegt het al) die te maken hebben met het door jou ingevulde zoekwoord. Als voorbeeld hebben we ‘coronavirus’ ingevuld in Google Trends, waar onderstaande vijftien zoekopdrachten aan gerelateerd werden:
Hiermee kun je er snel achter komen waar mensen nog meer naar zoeken en dit kan interessant zijn wanneer je SEO-content gaat schrijven. Ga je een artikel over het coronavirus schrijven? Dan kan het interessant zijn om meerdere van deze vijftien gerelateerde zoekopdrachten mee te nemen in je artikel.
Google Trends is een handige tool om inzicht te krijgen in de populariteit van zoekwoorden, maar het is geen vervanging voor een echte keyword planner. Google Trends geeft bijvoorbeeld geen volumes aan (gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten), zoals de Google Ads keyword planner dit wel doet. De resultaten uit Google Trends worden op een schaal van 0 tot 100 geplaatst, zoals weergegeven in de grafieken.
De resultaten die je te zien krijgt in Google Trends is een steekproef van alle zoekopdrachten in Google. Dit klinkt misschien minder betrouwbaar dan je in eerste instantie dacht, maar deze steekproef wordt wel gedaan uit miljarden(!) zoekopdrachten die de zoekmachine elke dag verwerkt.
Doordat het slechts een steekproef is, zijn deze gegevens als binnen enkele minuten te zien in Google Trends. Als er iets in de wereld gebeurt, zul je dit binnen een paar minuten al terugzien in Google Trends. Al met al is Trends dus een nuttige tool van Google: gratis in gebruik en ontzettend gebruiksvriendelijk. Ga er vooral mee aan de slag, kijk rond op de website van Google en probeer het een en ander uit met Google Trends.
Wil je aan de slag gaan met Google Trends, maar wil je hier extra ondersteuning bij? ad your service helpt je graag verder. Neem daarom gerust contact met ons op.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar