Nils Kuipers
Eigenaar
Duik je in de wereld van online marketing, dan kom al snel de nodige afkortingen tegen. Als je al langere tijd met de termen werkt, is het extra makkelijk, zeker in een mailconversatie. Maar als je deze afkortingen voor het eerst ziet, is het een wild oerwoud van letters bij elkaar, waar je de betekenis niet van begrijpt.
Om het overzichtelijk te maken, hebben we het marketing-alfabet vol afkortingen voor je op een rij gezet. Vraagt iemand waarom de CPC zo hoog is en of het percentage van de CTR nog opgekrikt kan worden? Met deze lijst vol marketingtermen weet jij het antwoord.
Een ALT-Tag is een ALT-tekst die wordt meegegeven aan een afbeelding. Deze tekst bevat een samenvatting van hetgeen dat op de afbeelding te zien is. Voor zoekmachines (bijvoorbeeld Google) is het belangrijk dat afbeeldingen (die je bijvoorbeeld plaatst in een blog) voorzien zijn van een ALT-TAG omdat zoekmachines ze dan kunnen lezen.
App Store Optimization is het verbeteren van de vindbaarheid van apps in de app-stores. De belangrijkste app stores zijn Google Play (Android) en App Store (iOS). Het doel van App Store Optimization (ASO) is het maximaliseren van het aantal downloads waarbij optimalisatie het verschil kan maken tussen enkele en honderden downloads per dag.
Cost per acquisition, ofwel: kosten per acquisitie. Makkelijker gezegd: kosten per conversie. Deze kosten laten zien wat je gemiddeld hebt betaald voor een conversie. Je deelt namelijk de advertentiekosten door de conversies. En als het om de gemaakte kosten gaat, wil je deze natuurlijk zo laag mogelijk houden, voor een zo hoog mogelijke opbrengst. Een lage CPA is dus aantrekkelijk. Door de CPA te bekijken, kun je bepalen of de advertenties de kosten waard zijn.
Cost per click: de kosten voor een klik op jouw advertentie. Deze kosten verschillen per klik, afhankelijk van onder andere de concurrentie op dat moment. De gemiddelde CPC is dan weer alle CPC’s bij elkaar opgeteld, gedeeld door het aantal clicks: de gemiddelde prijs die je betaalt voor een klik op jouw advertentie. Bij Google Ads betaal je alleen per klik en dan kun je van tevoren een maximale CPC instellen, dit is het maximale bedrag dat jij wilt uitgeven aan één klik. Interessant om erbij te vermelden: stel dat jij maximaal €5,- biedt als maximale CPC en jouw concurrent biedt maximaal €4,-. Jij bent bereid er meer voor te betalen, dus je wint de veiling. Maar Google laat jou niet €5 betalen. De zoekmachine kiest ervoor om het één na hoogste bod te rekenen, plus één cent. Jij betaalt dan dus €4,01 voor de klik.
De rekensom voor de CPC: Kosten/Clicks= CPC.
Cost per download zijn de kosten per download van een product. Deze afkorting is vooral bedoeld voor het afrekenen van app-downloads.
Cost per install heeft ook weer te maken met mobiele apps of software voor een computer.
Cost per lead zijn de kosten per lead (mogelijke nieuwe klanten).
Cost per mille zijn de kosten per duizend vertoningen. Met deze afkorting zul je te maken krijgen als je werkt met banneradvertenties. Dit zijn de kosten per duizend keer dat de banner is vertoond. Het doel van de banner is om het product of de dienst onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.
Dan heb je ook nog de eCPM, de Effective Cost Per Mille. Hiermee worden de gemiddelde kosten per duizend weergaven bedoeld.
Cost per sale zijn de kosten per transactie via jouw eigen website. Het zijn als het ware je verkoopkosten. Stel dat je werkt met affiliate marketing, waarbij een derde partij betrokken is bij de verkoop van jouw product, dan ontvangt deze partij een percentage van het verkoopbedrag. Bij affiliate marketing zul je CPS veel tegenkomen als verdienmodel.
Cost per view zijn de kosten die je betaalt per weergave. De CPV is een verdienmodel dat je vooral ziet bij videomarketing. Hoe vaker jouw video wordt bekeken, hoe groter de kans dat een product verkocht wordt of dat de video een lead oplevert.
We hadden al CPA als cost per acquisition, en CPX staat dus voor cost per action. Deze actie kan van alles betekenen, zoals een click of een betaling, maar ook iemand die zich inschrijft op een nieuwsbrief of een contactformulier.
Conversion Rate ook wel het conversiepercentage, is het aantal succesvolle conversies van bezoeker tot betalende klant.
Call to action. Eindelijk een C die niet voor ‘cost’ staat, maar voor ‘call’. Je doet een call to action: een oproep om tot actie over te gaan. Mensen lezen jouw tekstadvertentie of zien jouw banner voorbijkomen, waarna jij ze oproept om actie te ondernemen. Denk aan: ‘shop nu’, ‘meld je aan’, ‘lees meer’, ‘klik hier’, ‘maak een afspraak’ enzovoorts. Een goede CTA is altijd van belang.
Click through rate, in het Nederlands: doorklikratio. De CTR geeft de verhouding tussen het aantal vertoningen van de advertentie en het aantal klikken erop weer. Dit is een percentage volgens de volgende berekening: klikken/vertoningen = CTR.
Frequently Asked Questions is een lijst met veelgestelde vragen op een website die wordt gebruikt ter versterking van de klantenservice. De FAQ neemt de meest voorkomende onduidelijkheden of vragen over het bedrijf of product weg bij de (potentiële) klant. Denk bijvoorbeeld aan het retourneerbeleid van een webshop. Het doel van de Frequently Asked Questions zijn het sneller overgaan tot kopen van het product of opvragen van een offerte.
Fixed Fee is een vast bedrag voor een bepaalde periode. Bijvoorbeeld het weergeven van een advertentie voor een bepaalde periode, of het recht hebben op een bepaald aantal clicks gedurende een bepaalde periode.
Graphics Interchange Format is een formaat afbeelding, zoals JPEG of PNG. Een GIF afbeelding is meestal van een lagere resolutie en daarom minder belastend op websites. De kwaliteit is echter wel vaak slechter. Graphics Interchange Format worden vooral gebruikt om afbeeldingen te animeren en zo korte video’s te creëren. Beter bekend als ‘een GIF-je’.
Return on investment heeft te maken met de verhouding tussen de omzet en de investering. De ROI wordt weergegeven als percentage. Als de ROI namelijk hoger is dan 100%, dan is een investering winstgevend.
Rekenvoorbeeld: je hebt een omzet van €1000 en een investering van €250.
ROI = (omzet x 100) / investering.
In dit geval dus: (1000 x 100) / 250 = een ROI van 400%.
Return on ad spend heeft te maken met het rendement van een advertentie. De ROAS bereken je als volgt: advertentieopbrengsten / advertentiekosten. Je krijgt dan een percentage waarmee je inziet in hoeverre je de kosten terugverdient. Belangrijk verschil tussen ROAS en ROI: bij ROI worden alle kosten meegerekend, maar bij ROAS alleen de directe advertentiekosten.
Voor publishers zijn niet de kosten maar de inkomsten belangrijk. RPM staat dan ook voor Revenue Per Mille: de inkomsten per 1000 vertoningen van een advertentie.
Een OPT-IN is een permissie van de eigenaar van een e-mailadres. De eigenaar heeft nadrukkelijk en aantoonbaar toestemming gegeven aan een bepaalde mailinglijst om mails te mogen versturen. Ontvangt iemand een e-mail zonder daar vooraf toegang voor te geven, dan is er geen gebruik gemaakt van een opt-in. Schrijf jij je bijvoorbeeld uit van een nieuwsbrief, dan noem je dat een opt-out.
Pay For Performance (ook wel P4P). Deze term wordt in de online marketing gebruikt om een prijsmodel te definiëren. Het is hetzelfde als Pay Per Click maar in dit geval is er voor de adverteerder een duidelijk meetbaar resultaat. Hier wordt slechts betaalt voor het behaalde resultaat, de ‘’performance’’. Het kan gaan om een lead, nieuwe klant of een andere performance die tussen partijen is afgesproken.
Pay per view is nog zo’n verdienmodel binnen de online marketing. Of eigenlijk: het is een afrekenmodel. De adverteerder betaalt alléén wanneer zijn banner (of video) daadwerkelijk is bekeken. Niet te verwarren met de term pay per view binnen de televisiewereld. Hiermee wordt namelijk pay per view bij on demand-video’s bedoeld.
Search Engine Advertising is het adverteren in zoekmachines. Men denkt dan al snel aan Google, maar je kunt ook adverteren in andere zoekmachines als Bing en Yahoo. Wel gaat ongeveer 95% van al het zoekverkeer online via Google. Adverteren in Google gaat via Google Ads (voorheen Google Adwords). Lees meer over de SEA-diensten van ad your service op onze website.
Search Engine Optimization staat dicht bij SEA. SEA is het adverteren in zoekmachines en SEO is het optimaliseren van teksten voor zoekmachines. Het grote verschil: bij SEA betaal je direct voor de advertenties (CPC) en bij SEO niet. Een zoekresultaat (in bijvoorbeeld Google) via SEO is namelijk geen advertentie. Het is een organisch resultaat. SEO heeft namelijk alles te maken met de content op jouw website. Teksten dienen op de juiste manier geschreven te zijn en relevant te zijn voor de zoekopdracht, om hoog te scoren in Google. Ook moet jouw website technisch in orde zijn om in Google een hoge waardering te krijgen. Lees alles over SEO en wat ad your service hierin voor jouw bedrijf kan betekenen.
Search Enige Marketing is eigenlijk de overkoepelende term voor SEA en SEO. Het heeft te maken met de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines.
Search Engine Results Page is de resultaatpagina binnen een zoekmachine nadat een zoekopdracht is ingegeven. Bijvoorbeeld: je bent op zoek naar een nieuwe auto, maar hebt nog geen idee welke auto. Je zoekt dan binnen een zoekmachine (bijvoorbeeld Google) naar ‘’auto kopen’’. De resultaatpagina laat dan links zien naar gevonden webpagina’s die zijn gerangschikt naar relevantie en autoriteit die aansluiten op jouw zoekterm. De resultaten zijn over het algemeen verdeeld over een (groot) aantal pagina’s, afhankelijk van de zoekterm. De aanbieders die auto’s verkopen ambiëren het doel om op de eerste pagina terecht te komen. Deze positie geeft namelijk de meeste kans op kliks. Naast de link (URL) van de website wordt doorgaans ook een korte beschrijving (snippet) getoond zodat men een indruk kan krijgen van wat mensen achter de link van de pagina mag verwachten. In het geval van de zoekterm bijvoorbeeld ‘’betrouwbare occasion of nieuwe auto kopen’’.
Social Media Marketing is een marketingtechniek waarbij social media worden ingezet met als doel marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren. Het is een interactieve vorm van marketing gericht op het aangaan van het gesprek. Het is belangrijk om social media marketing alleen in te zetten als jouw bedrijf en de markt hiervoor geschikt zijn. Voorbeelden van Social Media Marketing zijn bijvoorbeeld adverteren op Instagram en Facebook.
Dit is pas een deel van alle afkortingen die je tegenkomt binnen de online marketing, maar het zijn wel de meest voorkomende. Op andere (technische) afkortingen komen we later bij je terug.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar