Als je een blogger, redacteur of marketeer bent, kun je je vast en zeker weleens afvragen hoe lang een blog moet zijn. Eigenlijk moet je jezelf niet verplichten tot een aantal tekens. Tóch is er daadwerkelijk wel een ideale lengte voor hoe lang je blog zou moeten zijn. Zeker wanneer je rekening houdt met een aantal criteria: het publiek, het onderwerp, de structuur van je blog en het kanaal waarop je je blog gaat delen. Lees verder om te zien wat de ideale lengte van een blog in 2024 moet zijn.
Ideale lengte voor een SEO blog anno 2024
Volgens HubSpot is voor SEO de ideale lengte van een blog tussen de 2.100 en 2.400 woorden. Zo heeft de ontwikkelaar de lengte van zijn eigen 50 meest gelezen blogs onder de loep genomen, wat een gemiddelde van 2.330 woorden opleverde. De lengte van deze blogs varieerden van 333 tot 5.581 woorden.
Voordat je blogs gaat schrijven van 2.300 woorden, moet je er wel rekening mee houden dat niet alle blogs zo lang hoeven te zijn. In feite waren 16 van de top 50 gelezen blogs van HubSpot minder dan 1.500 woorden. Er is dus genoeg gelegenheid om je blogs goed te laten scoren in de zoekmachines, zelfs met een lager aantal woorden.
Dit kan worden bereikt door de juiste SEO strategie, waaronder:
- Goede en relevante backlinks.
- Een poging te doen om in de featured snippet van Google terecht te komen.
- Alt-teksten toe te voegen.
- De juiste zoekwoorden gebruiken.
- Domein en onderwerp autoriteit te verkrijgen.
- Het opnemen van media-rijke inhoud in je blogs (denk aan video’s, insluitingen van sociale media etc.).
De ideale lengte van blogs voor het genereren van leads
Blogs die meer verkeer naar je website genereren, doen dat meestal omdat ernaar wordt gezocht door een breed publiek. Wat soms betekent dat het onderwerp van de blog algemener is en niet altijd nauw aansluit bij je bedrijf.
Op basis van de gegevens van HubSpot is geconcludeerd dat de ideale lengte van een blog die bedoeld is om leads te generen bestaat uit 2.500 woorden. De 50 blogs die de meeste leads genereerden, waren gemiddeld 2.569 woorden lang.
Dus, voor een blog die bedoeld is om je klantendatabase op te bouwen, werkt het schrijven van een blog met langere inhoud zeker in je voordeel. Langere inhoud versterkt je autoriteit en kennis over een onderwerp, vooral als het onderwerp of zoekwoord interessant is voor een zeer specifieke doelgroep. Wanneer je de diepte ingaat met je blog, vergroot je je kansen om beter te scoren in de zoekmachines. En hoewel je publiek dan wat kleiner is, is de kans op leads veel groter.
De ideale lengte van verschillende soorten blogs
We zijn nog niet klaar, want er zijn verschillende soorten blogposts. Hier vind je de ideale lengte voor de verschillende soorten blogs.
Hoe lang moet een pijlerpagina zijn?
Pijlerpagina’s moeten volgens HubSpot ongeveer 4.000 woorden bevatten, omdat ze beduidend meer inhoud hebben dan een gemiddelde blog. Een pijlerpagina is jouw poging om de allesomvattende gids te zijn over een bepaald onderwerp. Deze blogs dienen als ‘pijler’ voor een cluster van blogberichten, die allemaal betrekking hebben op het onderwerp dat in de pijler wordt uitgelegd.
Hoe zijn we tot deze conclusie gekomen? HubSpot heeft de lengte van zijn meest gelezen pijlerpagina’s geanalyseerd, en wat bleek? De ideale lengte van zo’n blog is gemiddeld 4.000 woorden.
Dat aantal woorden lijkt wellicht heel veel, maar hou er rekening mee dat dit een allesomvattende pagina is. Het duurt enkele dagen om een goede pijlerpagina te schrijven, meerdere bronnen te noemen en te linken naar al je gerelateerde blogs over het onderwerp. Het werk zal echter zijn vruchten afwerpen en je zult waarschijnlijk meer verkeer naar de deze pagina en de ondersteunende cluster inhoud zien. Hulp nodig bij het schrijven van blogs? Neem dan contact met ons op.
Hoe lang moeten listicles zijn?
Listicles, ofwel een lijst, moeten volgens HubSpot 2.300-2.600 woorden bevatten. Listicles zijn waarschijnlijk het meest toegankelijke blog-format voor beginnende bloggers. Iedereen kan een blog plaatsen met een paar voorbeelden, hulpmiddelen, bronnen of ideeën over een bepaald onderwerp en dit uitleggen. Als het gaat om de ideale lengte van deze blogs, lijkt het erop dat de vuistregel is: hoe meer voorbeelden, hoe beter.
En als je erover nadenkt, is dit volkomen logisch. Als je zoekt naar een lijst met ideeën of voorbeelden, zie je dan liever een lijst met vijf of vijftig voorbeelden? Bij listicles vind je bij voorkeur veel afbeeldingen, uitleg en links naar de oorspronkelijke bronnen. Dus doe de moeite om een gezaghebbende en volledige lijst voor je lezers op te bouwen.
HubSpot’s meest gelezen listicles hadden gemiddeld een lengte van 2.574 woorden. De blogs varieerden tussen de 1.040 en 5.581 woorden.
De ideale lengte van ‘hoe-blogs’
Blogs waarin bepaalde ‘hoe’-vragen worden beantwoord, moeten volgens HubSpot tussen de 1.700 en 2.100 woorden zijn. Omdat deze blogs beschrijven hoe je iets moet doen, hangt de ideale lengte van de blog natuurlijk af van de hoeveelheid uitleg een bepaald onderwerp vergt. HubSpot heeft zijn best gelezen how-to-blogs vergeleken en daar kwam een ideale lengte van 2.151 woorden uit. Hoewel dit flink wat woorden zijn, is dit eigenlijk ook wel logisch. Lezers weten namelijk niet hoe ze een bepaalde taak moeten uitvoeren, dus dit vergt ook uitleg.
Wanneer je zo’n blog gaat schrijven, moet de tekst koppen bevatten en weinig of niets aan de verbeelding overlaten. Lezers komen namelijk naar je site toe voor informatie en instructie, niet voor inspiratie.
De ideale lengte van ‘wat is-blogs’
‘Wat is’-blogs die een vraag beantwoorden, moeten volgens HubSpot tussen de 1.300 en 1.700 woorden bevatten. Wanneer lezers zoeken naar wat, wie of wanneer iets is, willen ze meestal snel een antwoord of uitleg. Vermijd hierom onnodige informatie. Zo’n 30% van de meest gelezen ‘wat is’-blogs van HubSpot zijn minder dan 1.000 woorden.
Dus, dé ideale lengte?
Technisch gezien is er geen officieel minimum voor de lengte van blogs, hoewel de SEO-tool Yoast ten minste 300 woorden aanbeveelt. Dat gezegd hebbende, suggereert HubSpot dat het schrijven van langere berichten eerder de regel dan de uitzondering voor je blog moet zijn. Dit zal je website helpen autoriteit op te bouwen in de ogen van zoekmachines, waardoor kortere blogs op hun beurt weer beter kunnen worden gerankt.
Hoewel langere blogs doorgaans beter presteren, wil dat niet zeggen dat elke blog die je publiceert meer dan 2000 woorden moet bevatten. Als je denkt dat je je onderwerp goed genoeg hebt behandeld in 300, 800 of 1.000 woorden, dan is dat zo.
Nu je meer weet over de ideale lengte van blogs, wordt het tijd om te schrijven! Van plan om een landingspagina te schrijven? Meer informatie vind je hier. Wij bij ad your service kunnen ook de content van jouw website van A tot Z voor je schrijven! Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op.