YouTube SEO: zó groei je op het videoplatform

Leestijd 7 minuten

Wat is dé manier om te groeien op YouTube? Zeker voor de beginner op het videoplatform is dit soms een raadsel. Het geheim zit hem – net als bij Google -in SEO. YouTube SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie is noodzakelijk om hoger te ranken binnen het videoplatform! In dit artikel leggen we je precies uit hoe je dat doet.

Wat is YouTube SEO?

Door YouTube SEO kun je ervoor zorgen dat jouw video’s beter gevonden worden binnen YouTube. Wil je dat mensen je video’s op YouTube beter én organisch vinden op het platform, dan is het zaak om je video’s te optimaliseren. Hoe je jouw video’s kunt optimaliseren, hangt af van verschillende onderdelen. Zo spelen onder meer de titel, tags, thumbnail, zoekwoorden (keywords) en structuur van je video een rol. Zeker wanneer je nieuw bent op het videoplatform en nog niet bekend wil je natuurlijk dat je video’s worden opgepakt. Dan biedt het op organische wijze hoger komen binnen YouTube een uitkomst! Wanneer je video’s beter ranken in YouTube, zal ditzelfde gelden voor Google. Met YouTube SEO zorg je er namelijk voor dat je video’s in de zoekresultaten terechtkomen.

YouTube SEO.

Hoe kies je de juiste keywords op YouTube?

Zoekwoorden oftewel keywords op YouTube werken net een beetje anders dan zoekwoorden die weergegeven worden in Google. De reden hiervan is dat zoekwoorden die in Google maandelijks misschien 60.000 zoekopdrachten opleveren, binnen YouTube maar 100 zoekopdrachten kunnen genereren. Andersom kan ook het geval zijn. Een viral video die miljoenen views oplevert in YouTube, maar in Google veel minder. Bij YouTube SEO is het daarom belangrijk te kiezen voor zoekwoorden die het meest relevant zijn voor jouw video. Handige tools die je hierbij kunnen helpen, zijn:

Google Trends

Een handige tool voor YouTube SEO waarmee je zoektrends en zoekwoorden kan analyseren en vergelijken op basis van populariteit. Om specifiek op zoekwoorden voor YouTube te zoeken, wijzig je ‘Google Zoeken’ in ‘Zoeken op YouTube’.

YouTube suggesties

Vergeet niet gebruik te maken van YouTube suggesties bij het toepassen van YouTube SEO. Wanneer je een zoekwoord intypt in de zoekbalk van YouTube, krijg je een lijst met zoekwoorden suggesties. Hiermee geeft YouTube eigenlijk alle relevante zoekwoorden weer waar gebruikers op zoeken. Daarnaast is het slim een * toe te voegen voor je zoekwoord. Je ziet dan welke suggesties niet precies overeenkomen, maar je krijgt wel direct te zien op welke keywords vaker gezocht wordt in YouTUbe.

Zoekwoorden tools (gratis)

Voor YouTube SEO kun je ook kiezen gebruik te maken van bekende (gratis) zoekwoorden tools. SemrushAhrefs, VidIQ, Keywords Everywhere en Keyword Tool zijn hiervoor goede suggesties. VidIQ specialiseert zich hierbij vooral op YouTube, waardoor je deze direct effectief kan inzetten. Deze tool geeft je suggesties voor tags en zoekwoorden en je krijgt inzicht in wat je concurrenten doen om hoger te ranken in YouTube.

Google featured video’s

Bij een zoekopdracht in Google kunnen ook YouTube-video’s verschijnen. Bij veel zoekresultaten op basis van zoekwoorden probeert Google ook video’s te tonen voor een zo relevant mogelijk resultaat. Dit is waarom het optimaliseren van je YouTube-video’s noodzakelijk is om hogerop te komen binnen organische zoekresultaten van Google. Vergeet dit dus niet toe te passen bij YouTube SEO optimalisatie!

Titel YouTube video: waar je op wilt letten

Alles begint natuurlijk met het kiezen van de juiste titel voor je YouTube video. Wanneer je je zoekwoordenonderzoek hebt gedaan voor YouTube SEO, wil je deze natuurlijk direct inzetten om je video’s te optimaliseren. Wat je wilt is dat een zoekopdracht overeenkomt met de titel van jouw video. Zo ben je in no time relevant op het populaire videoplatform! Daarom is het zaak om een van de best scorende zoekwoorden in de titel te verwerken. Helaas ben je dan niet direct van succes verzekerd. Een zoekwoord is nog niet voldoende om je video te boosten; elke minuut wordt maar liefst 500 uur aan video’s geüpload op het videoplatform! Daarom wil je ook dat je titel de aandacht van de kijker trekt. Tip: kijk eens naar de titel van concurrenten en doe gaandeweg wat inspiratie op!

Op YouTube zien we vaak dat video’s met de hoogste ranking de kijker iets beloven. Een onthulling, een antwoord op een vraag, meer kennis, etc. Denk maar eens aan het soort video’s waar je zelf sneller op klikt. Ze beloven je iets te geven wat je hiervoor waarschijnlijk nog niet wist. Speel hierop in bij toepassing van YouTube SEO en kondig in de titel alvast uit wat kijkers uit jouw video gaan halen. Bijvoorbeeld de hoeveelheid tips die je weggeeft in je video of iets wat ze krijgen wanneer ze jouw video afkijken, zoals een beoordeling van een product of een kortingscode. Zorg er tot slot voor dat de titel niet langer is dan 60 tekens. Anders wordt je titel namelijk ingekort, iets wat je liever wilt voorkomen…

Lees ook: Succesvol adverteren op YouTube: zó doe je dat

Beschrijving optimaliseren voor hogere ranking

Naast het optimaliseren van de titel is het bij YouTube SEO belangrijk om de beschrijving van je video te optimaliseren. Met een complete beschrijving weet YouTube waar je video over gaat en kan deze getoond worden aan de juite doelgroep. Met 1000 tekens is hiervoor genoeg ruimte, waarvan de eerste 125 tekens het belangrijkst zijn. Dit zijn namelijk de tekens die YouTube weergeeft bij het tonen van een video. YouTube zelf adviseert daarom om de belangrijkste zoekwoorden en CTA’s aan het begin van je omschrijving te zetten. De belangrijkste twee dingen om toe te passen in je beschrijving zijn:

  • Een link naar je andere social media-kanalen en/of een url naar je website.
  • Het meenemen van belangrijke zoekwoorden in je beschrijving.

SEO tags YouTube: zo kies je de juiste

Wanneer je een titel hebt gekozen en de beschrijving ingevuld, kun je ook nog ‘tags’ koppelen aan je YouTube-video voor verbetering van YouTube SEO. Deze tags zorgen ervoor dat zoekers jouw video eerder vinden. Deze tags zijn onzichtbaar voor de kijkers en dienen uitsluitend voor een betere referentie in YouTube zelf. De juiste tags zorgen ervoor dat jouw video eerder wordt weergegeven in de ‘aanbevolen’ sectie. Je bent vrij om zoveel mogelijk zoekwoorden en termen toe te voegen die relevant zijn voor jouw video. Ook hier is VidIQ een handige tool om in te zetten. Hiermee kun je namelijk de tags van je concurrenten zien en deze ook toepassen bij je eigen video’s indien relevant. Onze tip is om langere, specifieke tags en keywords toe te voegen aan je video om je vindbaarheid op YouTube te vergroten.

YouTube SEO. Tranding pagina YouTube.

Niet vergeten: hashtags toevoegen

Net als op Instagram en Facebook kun je ook op YouTube hashtags toevoegen om je vindbaarheid te vergroten. Hashtags kun je toevoegen in je video-beschrijving en ze komen in de titel van jouw video. Vergeet niet om ook te kijken naar zoekwoorden van je concurrenten voor optimale YouTube SEO. Het kiezen van passende hashtags zorgt ervoor dat je video eerder getoond wordt in de ‘volgende’ suggesties van YouTube. Hashtags zouden overeen moeten komen met verwachten van kijkers. Let op dat je de maximum van 15 hashtags per video niet overschrijdt.

Transcript toevoegen: slimme zet bij YouTube SEO!

Wat nog weleens vergeten wordt bij YouTube SEO is de mogelijkheid om een transcript toe te voegen oftewel een ondertiteling van je YouTube-video. Vaak bevat deze fouten omdat het een geautomatiseerde vertaling is van YouTube. Een oplossing is om het zelf aan te passen in YouTube Studio. Correcte, aangepaste scripts zorgen ervoor dat YouTube weet welke inhoud jouw video bevat en betere suggesties kan doen aan de juiste doelgroep. Het resultaat? Een betere ranking!

YouTube SEO.

Trek de aandacht met een passende thumbnail

Een foto zegt meer dan 1000 woorden en een thumbnail dus ook! Dit is de afbeelding die je als eerste ziet voordat je een video aanklikt. Goed om te weten voor YouTube SEO is dat bij de kijker visuele uitingen altijd sneller opgenomen worden dan tekstuele uitingen. Hier wil je dus slim op inspelen met een opvallende thumbnail! Veel YouTube gebruikers kiezen ervoor om een videofragment als thumbnail te gebruiken. Je kan er ook voor kiezen een zelfgemaakte thumbnail toe te voegen. Een handige tip is om in Canva gebruik te maken van sjablonen voor thumbnails wanneer je een zelfgemaakte thumbnail gaat maken.

Waarom je backlinks toe wilt passen bij YouTube

Bij YouTube SEO is het slim om links naar je YouTube-kanaal te ‘bouwen’. Dit doe je niet alleen naar je geüploade video’s maar juist ook naar de startpagina van jouw YouTube-kanaal. Op de volgende manier kun je backlinks maken voor jouw video:

  • Plaats de video door op je website of blog
  • Zorg dat de video geplaatst wordt op een andere website passend bij je video.

Met bovenstaande tips voor YouTube SEO zal je een heel eind komen om hoger te ranken in YouTube. Wanneer je deze tips consistent toepast is de kans groot dat jouw video’s beter opgepakt worden en een groter publiek bereiken.

Wil je meer informatie of hulp bij YouTube SEO? Als SEO-expert kunnen wij je hier meer informatie over geven of een persoonlijk stappenplan maken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op!

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Eigenaar


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.