Zo vind je je personeel online: recruitment anno nu

Leestijd 8 minuten

Op zoek naar nieuw personeel? Dan weet je hoe lastig het tegenwoordig kan zijn om de juiste kandidaten te vinden. Je bent namelijk niet de enige die op zoek is. Je hebt vast al tig keer je vacature op de standaard jobboards gezet, gewacht… en gewacht… en toen gebeurde er niks.

Maar wist je dat je met online recruitment via social media je kansen op personeel werven kunt vergroten? Ja echt! ad your service is weliswaar geen online recruitment bureau, maar we hebben bakken ervaring met het werven van personeel online. En met succes: we hebben al vele klanten geholpen bij het vinden van nieuwe medewerkers.

Wat is online recruitment marketing?

Het is een term die je steeds vaker hoort: online recruitment marketing – ook wel online recruitment. Vaak in combinatie met een term als employer branding.

Maar wat is recruitment marketing precies? Het betekent simpelweg dat je je werkgeversmerk en je vacatures in de markt zet. Het doel: talent aantrekken om bij jou te komen werken. Zet je daar het woord ‘online’ voor, dan betekent het dat je je vacatures promoot op het internet.

En employer branding?

Employer branding is een term die je vaak hoort in combinatie met online recruitment (marketing). Het gaat om het bouwen en promoten van een sterk werkgeversmerk. Met een authentiek en onderscheidend werkgeversmerk laat je zien waarom jouw bedrijf een geweldige plek is om te werken.

Employer branding

Dit helpt niet alleen om talent aan te trekken, maar zorgt er ook voor dat je huidige werknemers trots zijn om voor je te werken en blijven. Employer branding gaat dus verder dan alleen het werven van nieuw personeel; het speelt een belangrijke rol in het behouden en motiveren van je huidige team. Eigenlijk zorgt het er zelfs voor dat je straks helemaal geen vacatures meer hoeft te promoten: mensen wíllen bij jou werken.

Hoe begin je met employer branding?

Als je pas met employer branding begint wanneer je als een berg aan vacatures hebt openstaan, ben je eigenlijk al te laat. Het opbouwen van een sterk en duurzaam employer brand kost nu eenmaal tijd, en ook geld. Maar geloof ons, op de lange termijn betaalt dit zich dubbel en dwars uit.

Hoe pak je dat aan? Begin bij het begin: zorg voor een aantrekkelijke werken-bij website, of een mooie vacaturepagina op je huidige site. Een vacature met teksten als ‘een marktconform salaris’ en ‘een veelzijdige functie’ zijn allang niet meer genoeg. Zorg ervoor dat de arbeidsvoorwaarden die jij biedt écht onderscheidend zijn. Een duurzame lunch, auto van de zaak en een vergoeding voor laptop en telefoon: allemaal innovaties die populair zijn onder een jong publiek.

Wil je het echt groots aanpakken dan is er veel mogelijk om een écht sterk werkgeversmerk te bouwen.

Video content

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus stel je eens voor wat een video kan doen. Laat zien hoe leuk en inspirerend het is om bij jou te werken. Geef een rondleiding door het kantoor, interview je medewerkers, en deel video’s van teamuitjes. Zo krijgen potentiële kandidaten een goed gevoel van de sfeer en cultuur binnen je bedrijf.

Humor

Humor werkt altijd. Gebruik het op je website, in je posts en je video’s om je merk menselijk en benaderbaar te maken. Bedrijven als bol.com en HEMA zijn hier meester in. Een beetje humor maakt je bedrijf toegankelijker en zorgt ervoor dat mensen graag met je willen samenwerken.

Sterke social media strategie

Zorg dat je actief bent op social media. Deel regelmatig content over het werk dat jullie doen, evenementen of gewoon het dagelijkse kantoorleven. Consistentie is key, en ja, humor doet het ook hier goed! Laat zien dat jullie niet alleen hard werken, maar ook plezier hebben.

Mooie website

Je website is vaak de eerste plek waar potentiële kandidaten op terecht komen. Ziet je website eruit alsof hij uit 2010 komt en sindsdien niet meer is bijgewerkt? Dan is het tijd voor een make-over. Zorg voor een fris en modern design, maak duidelijk welke diensten of producten je aanbiedt en zorg voor een goede ‘Over ons’-pagina (met foto’s!). Want ja, kandidaten willen wel weten met wie ze gaan werken.

Influencers inschakelen

Werk samen met influencers die jouw merk kunnen promoten. Influencers positioneren je bedrijf enorm en zorgen ervoor dat jouw jobadvertenties door de juiste kandidaten worden gezien. Het werven van personeel via influencers draagt ook bij aan de positieve marketing en communicatie van je bedrijf. Zo sla je twee vliegen in één klap: je bereikt nieuw talent en versterkt tegelijkertijd je merk.

Personeel werven via social media

Terug naar waar dit artikel eigenlijk over gaat: online recruitment marketing oftewel het betaald promoten van je vacatures op het internet. En met internet bedoelen we in dit geval: social media. Hiermee bereik je niet alleen de mensen die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar ook de casual scrollers die niet eens wisten dat ze op zoek waren naar een nieuwe uitdaging.

Facebook & Instagram

Dit zijn de platforms die wij zelf het meest inzetten bij het werven van personeel voor onze klanten. Het algoritme van Meta weet namelijk goed de juiste mensen te vinden. Daarnaast zijn het ook relatief goedkope platformen om je vacatures te promoten. En zeg nou zelf, wie wil er niet scrollend door leuke hondenfilmpjes ineens dé droombaan tegenkomen?

Voorbeeld van online recruitment marketing via Facebook

LinkedIn

LinkedIn is dé plek voor professionals. Hier kan je jouw vacature plaatsen en targetten op basis van skills, ervaring en zelfs huidige jobtitel. Dit maakt LinkedIn in essentie een ideaal platform om vacatures te promoten. Maar in praktijk merken we dat dit niet werkt voor elke functie. Op Facebook en Instagram is het meer schieten met hagel, maar je haalt wel een stuk meer kandidaten binnen voor een veel lagere prijs.

Voorbeeld online recruitment marketing via LinkedIn

TikTok

TikTok is waar het allemaal gebeurt. Als je hebt geïnvesteerd in goede bedrijfsvideo’s zouden wij zeker aanraden om TikTok in te zetten om vacatures te promoten. Doe mee aan trends, gebruik populaire muziek en wie weet gaat je vacature viral. Zo bereik je vooral de jongere generatie die barst van het talent en creativiteit. Een kanttekening: adverteren op TikTok kan in Nederland alleen nog landelijk en je moet minimaal €50,- per dag uitgeven.

Nog een mogelijkheid: Google Ads

Een andere manier om je vacatures te promoten is via Google Ads. Zo zorg je ervoor dat jouw vacature een goede kans heeft om bovenaan in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Handig voor mensen die misschien al zoekende zijn naar een nieuwe uitdaging, maar ook voor diegene die iets totaal anders opzocht. Plotseling ziet hij jouw vacature en denk: “Waarom ook niet?”.

Online recruitment marketing voorbeeld Google Ads

Waarom werkt dit zo goed?

Met online recruitment marketing kun je een veel breder en diverser publiek bereiken dan via traditionele kanalen. Mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel nieuwsgierig worden door jouw advertentie, zijn vaak een schot in de roos. Ze zijn relaxed, niet gestrest door een dringende banenzoektocht en daardoor vaak opener voor een nieuwe uitdaging.

Dus waar wacht je nog op? Zet je vacatures online, speel in op de interesses van jouw ideale kandidaat en kijk hoe je team groeit met de juiste mensen.

Onze succesverhalen

Bij ad your service hebben we al heel wat klanten geholpen bij het vinden van nieuw personeel via social media. We hebben keer op keer bewezen dat onze aanpak werkt. Hieronder delen we een paar van onze succesverhalen, zodat je kunt zien hoe effectief online recruitment marketing kan zijn.

Derec: de leukste baan met de beste begeleiding

Derec is dé detacheerder voor onderwijs en zorg. Ook hier hebben ze begrepen dat online recruitment marketing werkt. We zetten verschillende vacatures uit, zowel op Google Ads als op Facebook en Instagram. En als ze zelf een nieuwe collega nodig hebben? Ook dat regelen we! Dankzij onze aanpak hebben zij continu toegang tot een stroom van geschikte kandidaten.

Online recruitment marketing voorbeeld Derec Facebook

le Bump: vacatures voor entrepreneurs

Bij le Bump maken ze duizenden vrouwen over de hele wereld blij met een zwangerschapsbeeldje op maat. Omdat ze hun imperium uitbreiden, zijn ze regelmatig op zoek naar creatieve vrouwen in de rest van de wereld om een eigen studio op te zetten. En deze talenten? Die vinden wij voor ze. Onze strategie zorgt ervoor dat le Bump altijd de juiste mensen aantrekt, waar ook ter wereld.

Voorbeeld online recruitment marketing via Facebook voor le Bump

OppoSuits: banen voor superhelden

Wie kent ze niet, de opvallende pakken van OppoSuits. Ook hier staan ze regelmatig te springen om nieuwe mensen, zowel op kantoor als in het warehouse. Bij OppoSuits hebben ze dankzij onze vacatures al een hoop mensen kunnen onboarden. Onze gerichte social media campagnes zorgen ervoor dat ze altijd de juiste medewerkers weten te vinden, snel en efficiënt.

Voorbeeld online recruitment marketing voor OppoSuits via Instagram story

Naast deze klanten hebben we nog veel meer ervaring met het uitzetten van vacatures. Zo hebben we ook een hele tijd samengewerkt met een recruitmentbureau waarbij we werken-bij websites hebben ingericht, vacatures hebben geschreven en social media hebben ingezet om deze aan te jagen.

Met deze succesverhalen laten we zien hoe goed online recruitment marketing werkt. Of je nu op zoek bent naar onderwijzers, magazijnmedewerkers of accountmanagers, bij ad your service zorgen we ervoor dat je de juiste mensen vindt.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Eigenaar


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.