Nils Kuipers
Eigenaar
Zit jij ook wel eens vastgelijmd aan je scherm, eindeloos scrollend door Instagram, zonder dat er een einde aan komt? Je bent zeker niet de enige. Het algoritme van Instagram doet er namelijk alles aan om jou zoveel mogelijk content te laten zien die relevant is voor jou. Een echte ‘personal experience’ dus! Hierdoor spenderen mensen veel tijd op het platform. Hoe meer het sociale platform groeit, hoe meer dit algoritme zich ontwikkelt. Dit kan lastig zijn om constant bij te houden, maar wel belangrijk om succesvol te zijn op Instagram, oftewel ‘Insta-famous’. Daarom leggen wij je graag alles uit over het Instagram algoritme van 2024 en hoe jij deze kunt hacken.
Het concept bestaat eigenlijk uit meerdere algoritmes die het kijk- en engage gedrag van elke gebruiker analyseren. Op basis van die kennis kunnen zij jou de nieuwste content laten zien die er voor jou ook echt toe doet. Het doel is dan ook: jou zo lang mogelijk op het platform houden. Dus elke keer dat je denkt slechts een minuutje te scrollen maar uiteindelijk een half uur verder bent, is het brillante algoritme van Instagram de oorzaak. Maar maak je maar geen zorgen, dit overkomt ons allemaal.
Instagram kent aan het begin van 2024 al 1.4 miljard gebruikers en dit aantal blijft groeien. Met het aantal gebruikers dat groeit, groeit ook de hoeveelheid content dat wordt geplaatst. Tegenwoordig is iedereen op Instagram, wat betekent dat het platform voor iedereen iets te bieden heeft. Maar stel je voor dat jij al die content van mensen met allemaal verschillende interesses te zien krijgt? Dan zou jij natuurlijk niet langer meer geïnteresseerd zijn. Dit wil Instagram natuurlijk voorkomen. En dus is het algoritme onmisbaar.
Ben jij een bedrijf, influencer of werk je in social media en wil jij dat je content gezien wordt door jouw doelgroep? Gebruik het algoritme dan in jouw voordeel. Pas je strategie aan op de constant veranderende algoritmes, waardoor jij meer gebruikers kan bereiken.
De voortdurende ontwikkelingen van technologie brengen ook veranderingen in algoritmes. Zo is het Instagram algoritme van 2024 weer net anders dan het Instagram algoritme van 2023. Wil je jouw doelgroep succesvol bereiken via Instagram? Dan is het belangrijk dat je je strategieën blijft aanpassen. Als je de constante veranderingen van het algoritme begrijpt, dan opent er een wereld vol mogelijkheden. Er zijn vier belangrijke factoren die het Instagram algoritme van 2024 beïnvloeden: interesse, relaties, tijdlijn en frequentie.
Het Instagram algoritme analyseert namelijk jouw kijkgedrag en kan met deze gegevens bepalen waar jouw interesses liggen. Kijk of zoek jij veel naar kookvideo’s? Dan is er een grote kans dat jouw reels en explore page vol zitten met receptvideo’s. Daarnaast vindt Instgram het ook belangrijk om jouw relaties met andere gebruikers te volgen. Zo kan het algoritme andere accounts aanbevelen die op de accounts lijken die jij volgt en veel interacties mee hebt. Dan tijdlijn en frequentie. Post jij vaak en precies op de momenten dat jouw volgers online zijn? Dan is het algoritme fan van jouw account! Grote kans dat jij dan vaker wordt aanbevolen aan andere gebruikers.
Naast dat het belangrijk is om te begrijpen wat de factoren zijn die het algoritme kunnen beïnvloeden, is het ook cruciaal om te leren over de verschillende algoritmes die Instagram heeft. Want het is er niet één, nee het is een combinatie van verschillende algoritmes die vergelijkbaar werken, maar je toch apart moet begrijpen.
Het Instagram algoritme: feed posts en stories
Op jouw tijdlijn zie jij, naast een paar advertenties, de posts en stories van mensen die jij volgt. Ook deze posts worden gerangschikt. Hoe deze vroeger op chronologische volgorde werden weergegeven, is de volgorde nu gebaseerd op jouw voorkeuren. Hiervoor kijkt Instagram naar vier factoren:
Voor Instagram stories gaat het niet om de content maar voornamelijk om het account. Dus de accounts waar jij de meeste interacties mee hebt gehad, staan vooraan.
Het doel van Instagram Explore is het ontdekken van nieuwe accounts. Hier laat Instagram dus accounts zien die jij nog niet volgt maar waar jij mogelijk wel interesse voor hebt. Dit wordt bepaald door de populariteit van de posts (likes, comments en opgeslagen), of jij al eens interacties hebt gehad met dit account, of je met soortgelijke accounts interacties hebt gehad en hoeveel interactie het account heeft gehad in de laatste weken.
Hoewel je met reels ook snel nieuwe accounts kunt vinden, gaat het hier meer om entertainment. Het doel is dus echt om content te vinden die jij interessant vindt en jou entertaint. Instagram kijkt hier bijvoorbeeld naar wanneer jij een reel helemaal af zou kijken.
Goed, we snappen nu hoe het algoritme in elkaar zit. Maar hoe kan jij deze informatie het beste verwerken in jouw social media strategie om succes te realiseren? Wij hebben de tips voor jou op een rij gezet, gecategoriseerd in drie variabelen: engagement, timing en content. Deze tips zijn gebaseerd op het Instagram algoritme van 2024, de factoren die Instagram belangrijk vindt en wat het platform voornamelijk wil pushen. Lees dus snel verder!
Een begrip dat je vast vaak genoeg langs ziet komen in een social media strategie: engagement. Als jij als bedrijf of persoon wil groeien op Instagram dan is het essentieel om het engagement tussen jouw volgers en jouw content te vergroten. Het algoritme van Instagram is namelijk dol op betrokkenheid! Hoe meer mensen jouw content liken, comments achter laten en je pagina bezoeken, hoe meer Instagram jouw posts aanbeveelt aan andere gebruikers.
Zowel het motto ‘timing is alles’ als ‘beter te veel dan te weinig’ geldt ook in het Instagram algoritme. Waar het gaat om sterke interacties, moet er dus ook moeite gedaan worden om zoveel mogelijk interacties te werven. Wanneer en hoe vaak je iets post, heeft daar veel invloed op.
Wil jij een groter publiek bereiken op Instagram? Dan is het belangrijk dat jij content plaatst die de aandacht trekt. De goede content leidt tot meer betrokkenheid, en zoals we inmiddels weten, is het algoritme een groot fan van engagement.
Heb je moeite met het algoritme en bereik je niet genoeg mensen via Instagram? Geen zorgen, wij kunnen je helpen. Bij ad your service beschikken onze specialisten over de kennis die nodig is om jouw Instagram te laten groeien. Samen halen we het maximale uit het Instagram algoritme in 2024. Ben jij klaar voor een boost in je Instagram? Aarzel niet en neem contact met ons op.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar