Succesvol adverteren op YouTube: zó doe je dat!

Leestijd 13 minuten

Video marketing wordt steeds groter binnen de online marketing, met als grootste platform YouTube. Met ruim 1,5 miljard ingelogde gebruikers per maand is YouTube dé plek om jouw boodschap bij jouw doelgroep onder de aandacht te brengen. Maar hoe doe je dat succesvol? We vertellen je alles wat je moet weten over succesvol adverteren op YouTube.

Wat is YouTube?

YouTube is, naast Google, de grootste zoekmachine ter wereld. Het videoplatform werd in 2005 opgericht en heeft als doel video’s te publiceren en te bekijken. Verschil tussen Google en YouTube is dat we YouTube in de basis gebruiken als een vorm van social media. YouTube kan ons net als Google helpen bepaalde zaken beter te begrijpen, maar wordt toch vaak gebruikt met als doel vermaakt te worden. Denk bijvoorbeeld aan de wekelijkse (of dagelijkse) vlog van jouw favoriete YouTuber. Het platform dient eigenlijk altijd een onderdeel te zijn van jouw zoekmachine marketing strategie.

Adverteren YouTube

YouTube kent ruim 9,1 miljoen gebruikers in Nederland waarvan 2,8 miljoen het platform dagelijks bezoeken. Het grootste aandeel Nederlandse gebruikers bestaat uit 15 – 19 jarige. 90 procent van deze groep gebruikt YouTube en zo’n 60 procent logt dagelijks in. Ook de groep 20 – 39 jaar is goed vertegenwoordigd. Ruim 79 procent van deze groep heeft een YouTube account en zo’n 41 procent logt dagelijks in. De groep 40 – 64 jarige doet het met ruim 63 procent gebruikers met een YouTube-account ook niet slecht.

Als je zoekmachine adverteren (SEA) inzet en je bezig houdt met het optimaliseren van je website zodat je organisch (SEO) hoog in de zoekmachine komt te staan, dan hoort adverteren op YouTube zeker ook in jouw online marketing strategie.

Adverteren op YouTube werkt in de basis hetzelfde als adverteren via Google Ads (voorheen Google Adwords). Met één verschil, je dient namelijk in het bezit te zijn van een YouTube kanaal. Daarnaast heb je uiteraard een aantal promotionele video’s nodig.

Mogelijkheden adverteren op YouTube

Wereldwijd bezoeken ruim 1,5 miljard mensen YouTube elke maand. Al deze bezoekers kijken gezamenlijk meer dan zes miljard uren aan video. Gemiddeld kijken deze gebruikers meer dan een uur per dag naar YouTube-content op hun mobiele apparaat. Elke minuut wordt er voor 60 uur aan videomateriaal geüpload op YouTube. Dit nu al hoge aantal zal alleen maar blijven stijgen met de komst van populaire vloggers en steeds meer bedrijven die doorhebben dat er geld kan worden verdiend met YouTube. YouTube wordt hierdoor een steeds interessanter kanaal. Het feit dat grote en kleine adverteerders steeds meer gebruik maken van YouTube bewijst dit nog eens.

De kosten van adverteren op YouTube zijn laag, helemaal als je deze kosten vergelijkt met televisie. Op televisie wordt op dit moment doelgroepsegmentatie gebruikt op basis van programma-inhoudt. Op YouTube kun je nog veel specifieker targeten. Adverteren op YouTube biedt dan ook oneindige mogelijkheden voor jouw bedrijf. Bij ad your service kunnen we je helpen om uit te zoeken welke mogelijkheden passen bij jouw bedrijf.

Verschillende mogelijkheden om te adverteren op YouTube

Adverteren YouTube

Er zijn verschillende manieren om te adverteren op YouTube:

TrueView InStream advertenties

YouTube InStream is de meest populaire vorm van adverteren. TrueView InStream video’s worden vóór, tijdens of na andere video’s weergegeven. Bij deze vorm van YouTube advertenties kunnen advertenties worden overgeslagen na 5 seconde. De boodschap moet dus in de eerste 5 seconden duidelijk zijn. In deze eerste 5 seconden worden voor jou als adverteerder geen kosten in kaart gebracht. Bekijkt een gebruiker je video langer als 5 seconden, dan ga je als adverteerder betalen. Je herkent deze advertenties aan de button rechtsonder met de aftellende seconden van 5 naar 0. Na het aftellen kun je de advertentie overslaan.

Adverteren YouTube

Bron: YouTube

Bumper Advertenties

Bumper Advertenties duren zes seconden (of korter) en worden vóór, tijdens of na een andere video afgespeeld. Dit soort advertenties kunnen niet worden overgeslagen door de kijker. Ze worden weergegeven in YouTube-video’s en op websites en in apps van Google-videopartners. Als adverteerder wil je deze vorm van adverteren gebruiken als je veel kijkers wilt bereiken met een korte, makkelijk te herinneren boodschap. Bumper Advertenties werken goed om merkbekendheid te creëren en mensen te bereiken. Kijk maar eens naar onderstaande Bumper advertentie van Pringles.

Try watching this video on www.youtube.com

TrueView-advertenties met Video Discovery

TrueView-advertenties met Video Discovery worden gebruikt om video-content te promoten op plaatsen waar kijkers content ontdekken. Je vindt deze vorm van advertenties naast gerelateerde YouTube-video’s, in de zoekresultaten op YouTube of op de mobiele homepage van YouTube. Video Discovery advertenties bestaan uit een thumbnail-afbeelding (verkleinde weergave van een grafische afbeelding) van je video met een korte tekst. Deze vorm van adverteren zijn erop gericht om gebruikers erop aan te sporen op de video te klikken en te bekijken. De video wordt vervolgens afgespeeld op de weergave pagina van YouTube of de homepage van het kanaal. TrueView-advertenties met Video Discovery brengen alleen kosten in rekening wanneer gebruikers op de thumbnail klikken om je advertentie te bekijken.

Adverteren op YouTube

Waarom adverteren op YouTube?

Zoals we al eerder hebben verteld, is YouTube, na Google, de grootste zoekmachine ter wereld. Een goede plek dus voor jou als adverteerder om jouw specifieke doelgroep te kunnen bereiken. Er zijn een hele hoop redenen om te adverteren op YouTube. We bespreken de 10 belangrijkste.

Adverteren YouTube

1. Hoge relevantie

Adverteren op televisie is niet alleen duur, ook weet je niet wie je advertentie wel en niet heeft gezien. Als je op YouTube adverteert weet je dat wel. Je adverteert namelijk op de doelgroep die jij op basis van targeting hebt samengesteld. Over het targeten van de juiste doelgroep vertellen we je straks meer. Als kijkers na vijf seconden allemaal massaal je advertentie wegklikken, is dat geen ramp. Jij betaalt namelijk niets en kunt jouw doelgroep segmentatie aanpassen aan de hand van deze data. Klikt niemand jouw boodschap weg, dan is de kans groot dat ze geïnteresseerd zijn in jouw boodschap. Doordat kijkers zelf kunnen kiezen of ze wel of niet kijken, is de betrokkenheid en interesse veel hoger.

2. No cure no pay video marketing

Bij adverteren op YouTube geldt de uitspraak ‘’no cure no pay’’. Je betaalt immers geen geld als iemand jouw advertentie wegklikt.

3. Zelf budget bepalen

Als adverteerder kun je zelf bepalen wat je dagbudget is en hoeveel je wilt uitgeven aan het adverteren op YouTube. Je geeft dus nooit meer uit dan je zelf hebt aangegeven. Bovendien betaal je alleen wanneer een kijker jouw video tot het einde kijkt of erop klikt.

4. Zelf kiezen wanneer en hoe vaak je vertoond wordt

Net als het bepalen van je dagbudget bepaal je ook welke type advertentie het beste bijdraagt aan de doelstelling van jouw organisatie. Je kiest zelf wanneer, hoe vaak en op welk moment jouw advertentie-uiting wordt vertoond. Je bent dan altijd zo relevant mogelijk voor jouw specifieke doelgroep.

5. Meetbaar met YouTube Analytics

Alle statistieken van jouw advertentie video’s worden bijgehouden in YouTube Analytics. Je kunt alle prestaties zien van je kanalen en video’s. Bovendien kun je geclaimde content bijhouden met actuele statistieken en rapporten. In deze rapporten zijn o.a. kijktijd en demografie beschikbaar. We begrijpen dat het gebruik van YouTube Analytics nog wat extra uitleg vereist. In onderstaande video vind je daarom meer uitleg over het gebruik van YouTube Analytics en welke inzichten je allemaal kunt verkrijgen.

Try watching this video on www.youtube.com

6. Video is uitermate geschikt voor remarketing

Met video remarketing kun je iedereen bereiken die al eens met jouw merk in aanmerking zijn gekomen. Je benadert de personen die jouw website al eens hebben bezocht met een boodschap op maat. Je kunt video’s targeten op jouw specifieke doelgroep en hen vervolgens een andere video aanbieden. Met een video op maat wijs je hen op de bezochte pagina en op het feit dat zij nog geen klant zijn geworden.

7. Video’s in alle fases van de customer journey

Video’s zijn super geschikt om jouw naamsbekendheid te vergroten, maar adverteren op YouTube heeft nog veel meer doelen. In de do-fase, de fase wanneer iemand bereid is te kopen, kun je met video marketing extra overtuiging aanbrengen. Zorg er als adverteerder voor dat jouw content in elke fase van het aankoopproces aansluit, zodat je geen fases mist of overslaat. Je wilt namelijk niet alleen dat iemand in aanmerking komt met jouw product, je wilt uiteindelijk ook dat ze nadenken over jouw product, tot aankoop overgaan en uiteindelijk ambassadeur worden van jouw merk. Door video-advertenties in te zetten in elke fase van de customer journey, kun je effectief jouw doelgroep bereiken en geld verdienen met YouTube adverteren.

Adverteren YouTube

8. Video gebruiken ter vervanging van woorden of stilstaand beeld

We kennen allemaal wel het Nederlandse gezegde, ‘’een beeld zegt meer dan duizend woorden’’. Dit gezegde past perfect bij adverteren op YouTube. Video zegt ook meer dan een afbeelding. In video kun je namelijk alles kwijt. Vertel wie je bent, wat jouw organisatie te bieden heeft en vertel over jouw product of dienst.

9. Elk product of dienst kan worden uitgelegd met video

Elke organisatie kan adverteren op YouTube, of je nou een non-profit of profitorganisatie bent. Ook maakt het niet uit welk product of dienst je aanbiedt. Of je nu net als ons digitale marketing als dienst aanbiedt, of fietsen verkoopt (zowel on- als offline), elk product of dienst kan worden uitgelegd in een video. Leg bijvoorbeeld uit wat de voor- en nadelen zijn van een specifieke elektrische fiets die jij verkoopt. Met een goede video advertentie kun jij een boodschap delen die men écht wilt horen.

10. Geschikt voor online branding en vergroten naamsbekendheid

Last but not least, is YouTube adverteren uitermate geschikt voor online branding en het vergroten van de naamsbekendheid van jouw merk of dienst. We hebben het al eerder verteld, maar YouTube biedt perfecte mogelijkheden om jouw specifieke doelgroep te bereiken. De mogelijkheden om te targeten zijn ongekend. Nog even geduld, we vertellen je zo meer over targeting.

Branding speelt voor elk bedrijf een belangrijke rol. Want als iemand jouw bedrijf nog niet kent kunnen ze jouw website ook niet bezoeken. Een voorbeeld: jij verkoopt zowel online als offline racefietsen. Wanneer je zorgt dat je bij elke zoekterm rondom racefietsen zichtbaar bent, onthouden potentiële kopers dit. Deze potentiële kopers zijn ondanks dat ze wellicht nog niet in het koopproces zitten, al wel met jouw bedrijf in aanmerking gekomen. Wanneer een persoon uiteindelijk de beslissing neemt om een racefiets te kopen zal deze eerder bij jouw bedrijf terecht komen, omdat je top of mind zit.

Target jouw doelgroep met adverteren op YouTube

Het antwoord op de langverwachte vraag, hoe kun je jouw specifieke doelgroep nou het best bereiken? De targeting mogelijkheden zijn ongekend als het gaat om YouTube adverteren. Je kunt bijvoorbeeld targeten op basis van demografische gegevens zoals leeftijd, ouderschap, inkomen, opleidingsniveau of geslacht. Een heel verschil dus ten opzichte van televisiereclames waarin alle kijkers de advertentie te zien krijgen, ongeacht deze demografische gegevens. Echter heeft YouTube nog veel meer targetingmethoden om jouw specifieke doelgroep te kunnen bereiken. Je kunt namelijk ook targeten op levensgebeurtenissen, zoekwoorden en interesses. Wanneer je kijkers target die een sterke affiniteit hebben met jouw product of dienst, is de kans groot dat ze ook interactie hebben met jouw advertentie en wellicht overgaan tot aankoop.

De targeting mogelijkheden voor YouTube advertenties zijn:

Geslacht

Binnen YouTube adverteren kun je aangeven welk geslacht jij wilt targeten. Verkoop je sport bh’s, dan is de kans groot dat je wilt dat alleen vrouwen jouw advertenties zien. Er dient echter wel een kanttekening geplaatst te worden bij het segmenteren op geslacht. Indien een man op de laptop van een vrouw gaat surfen, kan de targeting niet juist zijn. In de meeste situaties gaat het wel vaak goed en daarom ook zeker aan te raden als je een specifiek product verkoopt dat verbonden is aan een bepaald geslacht.

Adverteren op YouTube

Leeftijd

Ben jij als bedrijf gespecialiseerd in gehoorapparaten, dan is de kans groot dat je mensen boven een bepaalde leeftijd wilt targeten. Wat betreft leeftijd geldt eigenlijk dezelfde uitleg als bij geslacht. Targeting via geslacht of leeftijd is alleen mogelijk wanneer iemand op YouTube is ingelogd met een Google-account.

Geografisch

Verder is het ook mogelijk om te bepalen waar je vertoond wilt worden. Heb jij een kledingwinkel in Flevoland, dan kun je bepalen dat je alleen in Flevoland gevonden wordt. Het is dan ook een optie om met radiustargeting te werken. Bij radiustargeting kun je bijvoorbeeld aangeven dat je tot 30 kilometer rondom Flevoland gevonden wilt worden. Targeting kan via plaats, regio, provincie, land en radius.

Tijdstip

Tijdstip is een heel interessante manier van targeten. Stel je hebt een pizzeria en bezorgt pizza’s tussen 17:00 tot 23:00. Dan wil je natuurlijk dat jouw advertenties tijdens openingsuren worden getoond. Met YouTube targeting is dat mogelijk! Zo bereik je jouw doelgroep op de voor jouw relevante tijden.

Adverteren YouTube

Interesses

Als iemand via Google zoekt op ‘canon camera’ dan weet Google dat. Als jij een elektronica winkel hebt waarbij je camera’s van canon verkoopt, is het interessant om zichtbaar te zijn op YouTube.

Affiniteit

Google kan scannen welke inhoud aan video’s geüpload worden. Aan de hand daarvan weet Google het wanneer een video bijvoorbeeld gaat over ‘auto’s of ‘lifestyle’. Targeting op affiniteit toont je YouTube advertentie dan alleen aan gebruikers met interesse in een van deze onderwerpen. Zo kun je mensen die eerder gezocht hebben op jouw branche of vergelijkbare merken en producten eenvoudig bereiken.

Plaatsingen

Een interessante optie om mensen te bereiken is via plaatsingen die je zelf ingegeven hebt. Denk daarbij aan YouTube kanalen, YouTube video’s of aan websites die aangesloten zijn binnen het Google Display netwerk zoals Google Shopping.

Zoekwoorden

Binnen zoekwoorden geef je aan dat Google zelf mag kijken waar je ingegeven zoekwoorden weergegeven worden. Als je ‘audi’ invoert kan YouTube jouw advertenties vertonen bij video’s die gaan over audi’s. Je bereikt dan dus ook jouw specifieke doelgroep.

Succesvol adverteren op YouTube, zó doe je dat

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voordat je je eerste YouTube advertentie online zet. We geven je een aantal tips waardoor je optimaal gebruik maakt van jouw online marketing budget en jouw specifieke doelgroep kunt bereiken.

1. Stel je doelen vast:  bepaal de boodschap die je wilt overbrengen en denk goed aan de verschillende fases van de customer journey.

2. Bepaal hoe je deze doelen meet: kijk bijvoorbeeld naar het aantal likes, weergaven, shares en aantal personen dat de advertentie af kijkt.

3. Zet een trigger in het begin: zorg voor een call-to-action binnen de eerste 5 seconden.

4. Maak gebruik van YouTube cards en endscreens: begeleid kijkers naar jouw website of YouTube kanaal met een klikbaar element.

5. Zorg voor een goede opvolging: zorg voor een goede landingspagina.

6. Kijk waar je video’s getoond worden: sluit sites en apps uit als blijkt dat de resultaten hier tegenvallen.

7. Gebruik ondertiteling: zorg ervoor dat iedereen jouw advertentie kan volgen, ook als deze kijken zonder geluid. Dit zorgt ervoor dat jouw YouTube advertentie beter converteert.

8. Denk aan verschillende apparaten: kijk naar het design van je video. Op desktop zal jouw advertentie er heel anders uitzien als op mobiel. Houd daar rekening mee.

9. Gebruik YouTube Analytics: zoals we al eerder hebben verteld kun je met YouTube Analytics alle statistieken bijhouden. Gebruik deze tool dus!

10. Besteed aandacht aan de titel en beschrijving: YouTube weet bij een goede beschrijving en titel beter waar de video over gaat. Hierdoor wordt de advertentie vertoond aan het juiste publiek.

11. Kies een eigen video thumbnail: YouTube geeft standaard drie video thumbnails om uit te kiezen. Kies echter je eigen thumbnail om een perfecte indruk achter te laten en ervoor te zorgen dat kijkers doorklikken naar jouw specifieke landingspagina.

Wat zijn de kosten voor adverteren op YouTube?

Het is duidelijk, adverteren via YouTube brengt jouw bedrijf onder de aandacht van een enorm publiek en biedt jou als adverteerder de mogelijkheid om je doelgroep zeer nauwkeurig te targeten. Je bent nu vast benieuwd wat het eigenlijk kost om jouw boodschap via YouTube onder de aandacht te brengen.

De meeste bedrijven beginnen met een budget van ten minste €10,- per dag voor lokale campagnes. Je kunt zelf jouw gewenste budget instellen, je hebt dus volledige controle. Voor een TrueView InStream-videoadvertentie betaal je een maximum van €0,25 wanneer een kijker 30 seconden van jouw video bekijkt (of de gehele video als deze korter is dan 30 seconden) of een interactief element gebruikt, afhankelijk van wat er als eerste gebeurt. Stel je hebt een video die 10 seconden duurt, en een kijker kijkt deze helemaal af, dan betaal je dus al na 10 seconden. Voor adverteren op YouTube zijn een paar termen belangrijk.

Termen voor adverteren op YouTube

  • CPM = cost per mille. Dit zijn de kosten per duizend vertoningen.
  • CTR = Click through rate, in het Nederlands: doorklikratio. De CTR geeft de verhouding weer tussen het aantal vertoningen van de advertentie en het aantal klikken erop. Dit percentage kun je als volgt berekenen: klikken/vertoningen = CTR.
  • CPC = Cost per click: de kosten voor een klik op jouw advertentie. De cost per click bereken je als volgt: Kosten/Clicks = CPC.
  • CPV = Cost per view zijn de kosten die je betaalt per weergave van jouw video. Hoe vader jouw video wordt bekeken, hoe groter de kans dat een product verkocht wordt of dat de video een lead oplevert.
  • Vertoningen = het aantal weergaven van je advertentie.
  • Zichtbare vertoningen = een advertentie wordt als ‘zichtbaar’ beschouwd als ten minste 50 procent van de advertentie gedurende 1 seconde of langer op het scherm wordt weergegeven. Bij een videoadvertentie is dit 2 seconden of langer.
  • Weergaven = weergaven worden geteld wanneer het volgende gebeurd (afhankelijk van de indeling): iemand bekijkt 30 seconden van je video (of de gehele video als deze minder dan 30 seconden duurt) of heeft interactie met je video.

Eigenlijk verschilt het heel erg wat je voor adverteren op YouTube betaald. Het is heel afhankelijk van je budget, hoe lang je video duurt etc.

Hulp nodig met succesvol adverteren op YouTube?

Wij begrijpen als geen ander dat adverteren op YouTube in de praktijk toch best lastig kan zijn. Bij ad your service helpen wij bedrijven dan ook groeien door samen digitale marketing in te zetten. Wil je dus het maximale uit jouw advertentiebudget halen en de kans op succesvolle YouTube advertenties vergroten? Neem dan gerust contact met ons op. Dan kijken we samen hoe we jouw bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Eigenaar


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.