Grote kans dat je al een mooi lijstje aan connecties hebt verzameld op LinkedIn, maar nu komt de volgende stap: adverteren met LinkedIn Ads! Met meer dan 5,5 miljoen gebruikers in Nederland is LinkedIn dé ideale plek om online te netwerken, een vacature te promoten of om het juiste publiek voor je webinar te vinden. Of je LinkedIn nu privé gebruikt of voor je onderneming: er is genoeg te winnen op zakelijk gebied.
Wist je dat je met LinkedIn Ads steengoede leads kunt genereren? Met adverteren op LinkedIn kun je alle kanten op. Onze tip? Probeer de mogelijkheden van LinkedIn advertising uit en kijk wat werkt voor jou. Zeker als je nog niet bent begonnen met adverteren op LinkedIn middels de LinkedIn Ad Manager. We geven je nog een aantal praktische tips om meer uit je LinkedIn Ads te halen.
Waarom LinkedIn Ads?
De vele mogelijkheden om te adverteren
Het mooie van LinkedIn Ads is dat je verschillende keuzes hebt op welke plek je adverteert en in welke vorm je dat doet. Zo is er natuurlijk de standaard tekstadvertentie met een afbeelding. Je kunt ook gaan voor een gesponsord bericht of InMail die iemand direct ontvangt in de persoonlijke inbox. Er is nog een mogelijkheid binnen LinkedIn Ads: lead gen forms. Dit zijn formulieren waarmee je bijvoorbeeld E-books of white papers verstuurt naar een specifieke doelgroep.
Op al deze plekken kun je adverteren op LinkedIn:
- De overzichtspagina.
- De persoonlijke inbox.
- De pagina met zoekresultaten.
- Pagina’s in groepen.
- Op profielpagina’s.
Een grote markt om je hengel uit te gooien
Met alleen al miljoenen Nederlandse gebruikers en daarnaast nog veel meer internationale leden vis je met je LinkedIn Ads in een pot met goud. LinkedIn is nu in Nederland het grootste zakelijke netwerk. LinkedIn is een effectief B2B- advertentiekanaal om leads te generen. Bedrijven, CEO’s en medewerkers zijn regelmatig op LinkedIn te vinden. Wel is het belangrijk om te weten hoe je met LinkedIn Ads target op de gebruikers die in jouw doelgroep vallen. De LinkedIn Ad Manager helpt je hierbij. Je kunt allerlei filters gebruiken om je doelgroep te vinden. Zoek op branche, functietitel, groepen, demografische gegevens, bedrijfsnamen en meer!
Tips voor LinkedIn advertising
Hier kwam je natuurlijk voor: LinkedIn advertising, ofwel adverteren op LinkedIn. Met deze advertentievorm kun je nieuwe volgens aantrekken voor je bedrijfspagina of interesse simuleren met specifieke content. Met LinkedIn advertising kun je LinkedIn-leden bereiken in de LinkedIn-feed. Je advertentie wordt vertoond op alle devices (mobiel, desktop en tablet). Gebruik deze tips vooral om je LinkedIn advertenties te optimaliseren waar nodig.
Installeer de LinkedIn Insight Tag
Op je eigen website verzamel je heel veel waardevolle data van je websitebezoekers. Hoe handig zou het zijn als je deze data kunt gebruiken voor de targeting in je LinkedIn Ads? Dit kan met de Linked Insight Tag. De tag is een JavaScript-code die je op je website plaatst. De tag is zo ontworpen dat de snelheid van je website niet achteruitgaat. Met de data van het verkeer op je website kun je nog specifieker je doelgroep targeten op LinkedIn.
De doelgroep bij LinkedIn Ads
Het online platform is voornamelijk gericht op B2B, dus op andere professionals. Als je B2B online marketing wilt laten uitvoeren, is LinkedIn hét perfecte platform. De kracht van LinkedIn voor bedrijven ligt vooral in het bereiken van een grote zakelijke doelgroep. Met adverteren op LinkedIn, ofwel LinkedIn advertising, kun je gericht jouw doelgroep targeten.
Beeld spreekt meer dan woorden
Of je nu een foto van de CEO van je bedrijf gebruikt of een spetterende afbeelding van je white paper: maak gebruik van de optie om visuele content toe te voegen aan je advertentie. Dit kan natuurlijk ook een stockbeeld zijn, maar wees voorzichtig met onnatuurlijke beelden. Zorg ook voor de juiste afmetingen van de beelden in je LinkedIn advertenties. Zorg bij LinkedIn Ads voor een afbeelding die de boodschap van jouw advertentie goed overbrengt en gebruik niet te veel tekst. De meeste LinkedIn-gebruikers gebruiken het platform namelijk vooral op mobiel, daarom moet je ervoor zorgen dat jouw advertentie er goed uitziet op een kleiner beeld.
Aanpassen, testen, verbeteren. Dit is natuurlijk wat marketeers dagelijks of in ieder geval regelmatig doen, maar ook met LinkedIn Ads is dit superbelangrijk. Je wil natuurlijk voorkomen dat je je campagnebudget verspilt aan de verkeerde doelgroep. Wat je kunt doen? Optimaliseer je teksten op basis van de hoogste click-through-rate. Of check welke LinkedIn Ads het beste scoren en verplaats meer budget hiernaartoe.
De functies van LinkedIn Ad Manager
Ben je al bekend met de functie om te retargeten op gematchte doelgroepen? In de LinkedIn Ad Manager kun je lijsten met contactpersonen of bedrijven uploaden, vergelijkbare doelgroepen gebruiken en segmenten van je doelgroep maken voor LinkedIn Ads. Als je dit goed inzet, kun je meer uit je budget halen en dus meer uit je advertenties. Win-win!
Het algoritme van LinkedIn te vriend houden
Je kunt natuurlijk blijven optimaliseren, maar de perfecte advertentie bestaat niet. LinkedIn heeft een heel slim algoritme dat werkt op basis van het gedrag van miljoenen gebruikers. Al doe je nog zo je best, daar kun je niet tegenop targeten. Laat dit werk vooral over aan LinkedIn wanneer je aan de slag gaat met LinkedIn Ads. Zet ondertussen hier en daar een A/B test op en kijk wat werkt. Verspreid je tijd, moeite en budget over meerdere advertenties.
LinkedIn advertising: zó werkt het
Ben je nog niet begonnen met adverteren op LinkedIn? Dan is nu de tijd aangebroken! Wellicht weet je nog niet goed waar je moet beginnen. We leggen je in vijf korte stappen uit hoe je start met adverteren:
LinkedIn Ad Manager
Hier begint het met LinkedIn Ads. Maak een advertentie-account aan in ‘Campagnebeheer’. Dit kan met je eigen profiel of het profiel van je bedrijf. Je kunt een LinkedIn-pagina koppelen aan het account. Dit is de profielpagina van jezelf of het bedrijf waarmee je wil adverteren. In de LinkedIn Campaign Manager ontwerp je je eigen advertentie en kies je voor CPC (cost per click) of CPM (Cost-per-Mile, kosten per 1000 weergaven).
Vul je gegevens in
Het plaatsen van advertenties is niet kosteloos. Zorg dat je je (betaal)gegevens goed hebt ingevuld. Dan hoef je dit niet meer te doen na het creëren van je advertenties.
Kies een advertentievorm
Open de optie ‘Create ad’ en kies hier wat voor soort LinkedIn-advertentie je wil maken. Maak hier ook een campagnenaam aan. Zo houd je het overzichtelijk voor als je later meer wil adverteren op LinkedIn.
Kies je doelgroep
Er zijn allerlei selecties om uit te kiezen bij LinkedIn Ads. Bepaal vooraf goed op welke doelgroep je wil targeten en bedenk je of het binnen het budget past (de volgende stap). Na het publiceren kun je regelmatig testen welke doelgroep je precies wil bereiken met je advertenties.
Bepaal je budget
Hoeveel je betaalt voor een advertentie op LinkedIn hangt vooral af van de keuzes die je maakt bij het bepalen van de doelgroep. Blijf de campagnes goed in de gaten houden na het live zetten. Zo kun je altijd bijsturen als je ziet dat je budget opraakt.
Hulp nodig bij je LinkedIn Ads?
Wij hebben uitgebreide ervaring met LinkedIn Ads, ofwel adverteren op LinkedIn, en kunnen samen met jou een LinkedIn advertising-strategie opzetten. Of je helpen met het genereren van leads vanuit je LinkedIn advertenties. Wat je hulpvraag ook is, neem gerust contact met ons op.
Volg jij ons al op LinkedIn? Neem gauw een kijkje op onze LinkedIn pagina!