Nils Kuipers
Eigenaar
Dus, je wilt aan de slag met SEO. Goed plan! Als je geen SEO-specialist bent, is het handig om te weten welke struikelpunten er zoal zijn. Waar moet je op letten als je begint met SEO-marketing en de optimalisatie van jouw website? Zie het als een soort omgekeerde SEO-checker. Niet om af te vinken wat je wél hebt gedaan, maar om te checken of je dit niet al de hele tijd verkeerd doet. Onder het mom van ‘voorkomen is beter dan genezen’ hebben we hier een lijst met veelgemaakte fouten op het gebied van SEO en de belangrijkste SEO tips. Weet je nog niet wat SEO is? De betekenis van de afkorting is ‘Search Engine Optimization’. Lees hier meer over wat SEO inhoudt (en het verschil met SEA).
Voordat je überhaupt begint aan het ‘SEO-proof’ maken van jouw website is het belangrijk om te zeggen dat je SEO zeker niet moet onderschatten. Het is een project van de lange adem: je zult niet direct resultaat zien en het is ook zeker niet in een middagje gedaan. Er zijn niet voor niets SEO-experts die hier elke dag mee bezig zijn. Het is dus vooral belangrijk dat er genoeg tijd en moeite wordt gestoken in SEO. Van zoekwoorden analyses tot uitvoering tot analyse en optimalisatie, investeer er tijd in. Dit zal zorgen voor een zoekwoordenoptimalisatie van hogere kwaliteit.
We zeiden het al: SEO gaat niet over een nacht ijs. Het zou dan ook zonde zijn als je eraan begint en jouw kostbare tijd investeert, om vervolgens te vroeg op te geven. Het kan namelijk maanden duren voordat je resultaten gaat zien, maar daarvoor moet je er wel continu consequent mee bezig zijn. Hoe meer moeite jij erin steekt, hoe beter jij gevonden kan woorden via zoekmachines zoals Google en Bing. Daarnaast is het goed om te onthouden dat de zoekmachines ook tijd nodig hebben om jouw pagina’s vindbaar te maken. Jouw SEO pagina’s moeten worden geanalyseerd en vergeleken met andere websites. Geef het dus vooral niet op als je na een paar dagen nog geen resultaten ziet.
Wanneer je aan de slag gaat met een programma als Google Ads, kun je door middel van de ‘zoekwoordplanner’ ontdekken hoe vaak er gezocht wordt naar een bepaalde term. Als je erachter komt dat een zoekwoord vaak gezocht wordt, dan lijkt dit natuurlijk aantrekkelijk. Hoe meer mensen hiernaar zoeken, hoe meer potentiële bezoekers op jouw website. Toch moet je de concurrentie niet onderschatten. Als er veel naar een woord gezocht wordt, dan is de kans groot dat er ook veel concurrentie is. En de kans is ook groot dat deze concurrenten al lange tijd op dit zoekwoord scoren, veel waardevolle backlinks hebben, originele content, goede bronnen en door alles bij elkaar op te tellen een goede ranking in Google hebben.
We willen je niet ontmoedigen, want het is natuurlijk niet onmogelijk. Maar je kunt ook nadenken over andere zoekwoorden, zoals synoniemen. Misschien zoeken veel mensen hier ook naar, maar is de concurrentie een stuk minder zwaar. Dan kun je met minder inspanning beter op een ander zoekwoord gaan zitten.
Misschien wel de meest gemaakte fout: het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden eindeloos vaak terug laten komen in de tekst. We snappen de gedachte, want je wilt duidelijk maken aan de zoekmachine om welk zoekwoord het draait. Maar zoekmachines zijn niet gek en zien dat jij dit doet. In plaats van een goede plek te krijgen in de zoekmachine, zal dit juist afgestraft worden. Naast dat zoekmachines anno 2024 keyword stuffing haarfijn doorhebben en jij er dus niet mee scoort, is het ook heel onprettig voor de bezoeker van je website. Een SEO-tekst waarin je steeds struikelt over één en hetzelfde zoekwoord leest helemaal niet fijn.
Het zal dus niet alleen de zoekmachine opvallen, maar ook de lezer die je moet overtuigen. Als jouw teksten niet soepel gelezen kunnen worden zal de lezer al snel wegklikken om de informatie op een fijnere website te vinden. Hoe meer jouw website weg wordt geklikt hoe lager jouw plek in de zoekmachine zal zijn. Oftewel: weg hoge plek in de zoekmachine… Dit geeft dus ook wel aan: alles staat met elkaar in verbinding bij SEO.
Je las het net al: de lezer van jouw website wil ook wat. Dit is dan ook wel een van de goude SEO tips. Een van de grote fouten binnen SEO is dan ook dat men dit proces uitvoert voor de zoekmachine. Maar je moet die gedachte omdraaien: je doet het voor de lezer. Iemand zoekt naar relevante en originele content en dat is op jouw website te vinden. Je zorgt er dus voor dat de lezer uiteindelijk bij jou terechtkomt. Dat doe je niet voor de zoekmachine. Dat is alleen de route die de lezer bewandelt, om vervolgens bij jou uit te komen. Wat weer alles te maken heeft met het feit dat jouw tekst ook prettig te lezen moet zijn. Dat is dus zonder dat ene zoekwoord zes keer per zin.
Hoe de meeste SEO tips tot nu over tijd en schrijven gaan, gaat de volgende over een vaak gevreesd begrip: data. Het begrip ‘data analyseren’ klinkt vaak heel overwhelming, maar data is toch echt dé sleutel tot jouw SEO-succes. Je moet immers wel weten hoeveel bezoekers er dagelijks op jouw website zitten en of die nieuwe SEO tekst wel aanslaat. Deins niet terug voor programma’s als Google Analytics, want als je eenmaal weet hoe het werkt, haal je er kostbare informatie uit. Informatie die ervoor gaat zorgen dat de website kan groeien. Een belangrijk onderdeel van marketing, en dus ook SEO, is analyseren en daarmee optimaliseren. Wil jij jouw website en daarmee jouw bedrijf laten groeien? Dan moet jij bewust zijn van alle verbeter punten en alle inspanningen optimaliseren om het beste resultaat te halen.
Het woord ‘origineel’ is al een paar keer gevallen en dat is niet zonder reden. Kopiëren en plakken kunnen we allemaal, maar er staat maar één pagina bovenaan in de zoekmachine. Logisch, want jij kunt je wel verdiepen in SEO om de zoekmachines slim af te zijn, maar een zoekmachine als Google is natuurlijk niet van gister. Als je gedupliceerde content op jouw website hebt staan, zal de zoekmachine dit herkennen. En een ding is zeker: het wordt je niet in dank afgenomen. Schrijf dus altijd originele content, zorg voor goede bronnen en raak de kopieer-knop niet aan!
Yes! Je scoort eindelijk goed in de zoekmachine en staat op de eerste pagina of zelfs helemaal bovenaan. Klus geklaard, daar hoeven we niet meer naar om te kijken. Toch? Nee, zo werkt het dus niet. Dat je bovenaan staat is een teken dat jouw content relevant is voor de lezer en dat wil je dus ook zo houden. Zijn er nieuwe ontwikkelingen in jouw vakgebied, is er een nieuw product uitgekomen, of is er nieuws rondom het onderwerp van de tekst? Voeg het toe! Zorg dat jouw content altijd up to date is.
Dit is niet alleen van belang omdat content zo relevant blijft, maar ook omdat de zoekmachine weer ziet dat jij met de content bezig blijft. Zie een pagina als een ‘levende’ pagina. Je blijft deze voeden met updates en relevante informatie. En dat zal de zoekmachine je in dank afnemen.
Je hebt een originele tekst geschreven, goede bronnen gebruikt en bent klaar om de content op jouw website te publiceren. Het oog wil natuurlijk ook wat, dus er komen een paar afbeeldingen bij te staan. Een veelgemaakte fout is dat men deze afbeeldingen gewoon uploadt onder een standaard bestandsnaam. Denk aan iets als IMG20200521.jpg. We noemen maar wat.
Begrijpelijk, want het is een snelle handeling. Toch zul je hier ook even pauze moeten nemen om jouw SEO-brein aan het werk te zetten: afbeeldingen en video’s dienen ook geoptimaliseerd te worden. Wij raden dus zeker aan om de bestandsnaam van de afbeelding te veranderen naar het onderwerp van jouw SEO tekst. Voorzie daarnaast de afbeeldingen en video’s ook van zogeheten “ALT-tags”. Dit is eigenlijk de titel van een afbeelding voor de zoekmachine. De zoekmachine kan immers niet lezen wat er op een foto te zien is, dus jij dient ‘m een handje te helpen met zo’n ALT-tag. Beschrijf in deze ALT-tag wat er gebeurt op de foto en betrek hierbij jouw focus keyword als dat mogelijk is.
Om het wat duidelijker te maken geven we je graag een voorbeeld. Stel we schrijven een tekst over de ideale lengte van een blog. We gebruiken hiervoor de onderstaande afbeelding om de tekst wat visueels te geven. Om de afbeeldingen te optimaliseren gebruiken we de volgende bestandsnaam en ALT-tag:
Bestandsnaam: ideale-lengte-blog
ALT-tag: persoon-schrijft-blog-met-ideale-lengte-op-laptop
Zoekmachines hebben alles in de gaten. Ze zien hoe lang een bezoeker op jouw website blijft, of-ie meerdere pagina’s bezoekt en of alle pagina’s werken. Wanneer bezoekers jouw pagina heel snel weer verlaten, is dat dus geen goed teken. Zoals je begrijpt, zal dit ook niet helpen bij de ranking in de zoekmachines. Je website moet dus helemaal op orde zijn. Zorg ervoor dat alles technisch gezien werkt en goed in elkaar zit, dat bezoekers alle informatie gemakkelijk kunnen vinden en dat je kwalitatieve content biedt. Zo blijven ze immers langer op de website.
SEO heeft te maken met zoekmachines, maar niet met social media, toch? Fout. SEO is een cirkeltje en social media behoort daar ook toe. Je kunt immers veel bezoekers trekken via social media. Een sterke community draagt bij aan het verkeer op jouw website en dus ook aan de ranking in zoekmachines. Deel dus vooral je content door te linken naar jouw pagina op social media! Lees hier meer over wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen.
Zo, dat zijn heel wat tips die je moet onthouden toch? En dan zijn er natuurlijk nog andere zaken waar je mee bezig moet zijn als je aan SEO werkt. Geen zorgen! Wij bij ad your service kunnen je daarmee helpen. Onze SEO specialisten beschikken jaren lange ervaring op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en zijn elke dag bezig met het bijhouden van de nieuwste SEO-ontwikkelingen. Wil jij graag tijd en moeite besparen? Denk dan na over SEO uitbesteden aan een specialist. Neem gerust contact met ons op! Dan kijken we samen naar de mogelijkheden voor jouw online marketingstrategie.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar