Nils Kuipers
Eigenaar
Voor wie investeert in de online zichtbaarheid van zijn of haar bedrijf, is Google Mijn Bedrijf cruciaal. Google Mijn bedrijf wordt weergegeven wanneer iemand zoekt naar je bedrijf, maar kan ook vertoond worden bij andere relevante lokale zoekopdrachten. Ben je nog niet volledig bezig met je Google Mijn Bedrijf beheren? Zonde, want er liggen veel kansen om meer uit je profiel te halen. Lees hieronder dé tips om alles uit je Google Mijn Bedrijf te halen!
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google die je helpt je bedrijf te tonen in de zoekresultaten en Google Maps. Bedrijven kunnen met de tool hun zichtbaarheid vergroten. Je kunt Google Mijn Bedrijf zelf beheren en zo informatie over je bedrijf delen met (potentiële) klanten, zoals het adres, de openingstijden, link naar de website en de reviews. Met de tool kun je gemakkelijk alle belangrijke informatie over je bedrijf communiceren naar bestaande en mogelijke nieuwe klanten.
Is iemand op zoek naar een winkel of restaurant in Google? Aan de rechterkant (op desktop) of bovenaan de pagina (mobiel) zie je de informatie uit Google Mijn Bedrijf. Zeker nu met het coronavirus zoekt men nóg meer online naar producten en diensten. Het is aan jou om met jouw bedrijfsprofiel in Google op te vallen, zodat gebruikers die naar producten of diensten zoeken tot actie overgaan.
We schreven er al eerder over: met Google Mijn Bedrijf verbeter je de zichtbaarheid van jouw bedrijf online. Het is daarom heel belangrijk dat je begint met Google Mijn Bedrijf beheren. Maar er zijn meer voordelen. Om er maar één te noemen: de tool is gratis, het kost je dus niks (behalve wat tijd).
Om aan de slag te gaan met Google Mijn Bedrijf tik je simpelweg de naam van jouw bedrijf in. Het kan zijn dat er namelijk al informatie over jouw bedrijf te vinden is in Mijn Bedrijf, maar dat jij dit account nog niet geclaimd hebt. Dit kun je doen via deze weg en anders kun je jouw bedrijf eenvoudig toevoegen aan Google. Zo, nu kun je jouw Google Mijn Bedrijf beheren! En hoe ga je verder? Vind hieronder belangrijke tips, zodat je alles uit jouw Google Mijn Bedrijf haalt!
In Google Mijn Bedrijf kun je producten toevoegen, zodat ze direct al zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Via het dashboard kun je naar de optie ‘producten’ navigeren. Hier is het mogelijk om je producten toe te voegen. Voeg een foto, prijs en omschrijving toe én een actieknop, zodat men direct kan doorklikken naar de productpagina op je website.
Met Google Mijn Bedrijf kun je posts toevoegen. Het is namelijk heel belangrijk dat je actief en actueel blijft met je pagina als je Google Mijn Bedrijf gaat beheren. In de posts kun je bepaalde zaken uitlichten, zoals nieuwtjes, evenementen, aanbiedingen, nieuwe producten of vacatures. Zorg ervoor dat de posts visueel aantrekkelijk zijn en schrijf een activerende tekst. Ook is het mogelijk om een knop toe te voegen onder de posts, zodat men naar de website kan linken. Hierdoor stuur je mensen direct door naar de juiste plek. De posts zijn zichtbaar in het Kennisvenster in Google als mensen naar jouw bedrijf zoeken.
Reviews zorgen voor vertrouwen bij potentiële klanten. Zeker wanneer ze voor het eerst in aanraking komen met jouw bedrijf willen ze weten hoe anderen het ervaren hebben. De sterren worden bij meer dan vijf reviews getoond in de zoekresultaten, waardoor je beter opvalt.
Maar reviews krijg je niet altijd zomaar, daarom is het verstandig om deze actief te verzamelen bij klanten. Dit kan door een link met ze te delen door middel van API voor Google Places.
In Google Mijn Bedrijf kunnen klanten direct vragen stellen in je bedrijfsvermelding. Krijg je vragen binnen? Beantwoord ze dan zo snel mogelijk voor een goede service. Zo neem je onduidelijkheden weg en zien mensen je profiel als ‘actief’. Merk je dat klanten vaak dezelfde vragen stellen? Schrijf een FAQ-pagina waarin je antwoord geeft op veelgestelde vragen.
Men is in Google vaak op zoek naar openingstijden van een bedrijf, vooral als een bedrijf een fysieke vestiging heeft. Heb je te maken met afwijkende openingstijden door de feestdagen of ben je op vakantie? Pas dan je openingstijden aan in Google Mijn bedrijf. Dit is mogelijk in je dashboard bij ‘informatie’. Onder de reguliere openingstijden vind je speciale openingstijden die ingevuld kunnen worden.
Wil je een goede indruk maken en je producten laten zien? Dan zijn foto’s enorm belangrijk! Ook klanten kunnen foto’s maken van jouw bedrijf en ze uploaden. Zorg voor kwalitatief hoogwaardige foto’s en zorg dat ze je bedrijf of producten goed laten zien. Vergeet niet een logo van je bedrijf te uploaden in Google Mijn Bedrijf. De foto’s die je in Google plaatst, zijn vaak de eerste foto’s die mensen zien als ze bij je bedrijf terechtkomen. Je krijgt immers maar één kans op een goede eerste indruk.
In je dashboard vind je data over jouw pagina. Dit worden ‘inzichten’ genoemd. Hier kan je bijvoorbeeld inzien welke zoekopdrachten zijn gebruikt om jouw bedrijf te vinden. Ook kun je zien hoeveel mensen je bedrijf via Google Search en Google Maps hebben bekeken. De cijfers in Google Mijn Bedrijf geven inzicht in je doelgroep en hoe men zoekt. De informatie kun je vervolgens gebruiken om je pagina aan te passen, maar kun je ook inzetten voor SEA en SEO.
Door de ‘ken je deze plaats’-vragen kunnen klanten extra informatie geven over jouw bedrijf, bijvoorbeeld:
Door antwoord te geven op dit soort vragen, begrijpt Google nog meer wat jouw bedrijf te bieden heeft.
Heb je zelf geen tijd voor de online marketing van jouw bedrijf en kom je er niet aan toe om Google Mijn Bedrijf te beheren? Dat snappen we heel goed! En Google snapt dat ook. Je kunt namelijk eigenaren en beheerders toevoegen aan Mijn Bedrijf. Zo blijf jij wel de eigenaar, maar kun je hulp krijgen bij het beheren van de tool. Wil je meer informatie over het inrichten van Google Mijn Bedrijf of wil je hier hulp bij? Neem contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek om te zien wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar