SEO en SEA combineren voor de beste online marketing resultaten

Leestijd 5 minuten

In een digitale marketingstrategie wordt regelmatig de keuze gemaakt tussen investeren in adverteren of zoekmachine optimalisatie. SEO en SEA zijn twee totaal verschillende online marketing strategieën, maar streven wel hetzelfde doel na. Namelijk meer verkeer naar jouw website creëren vanuit zoekmachines. Bij ad your service merken we dat bedrijven zich vaak op één van de strategieën willen focussen. Zonde, want een combinatie tussen SEO en SEA werkt juist het meest effectief voor een betere online vindbaarheid. We leggen je dan ook graag uit hoe door SEO en SEA te combineren meer uit jouw online marketingstrategie kunt halen.

Het verschil tussen SEO en SEA

Eerst even een kleine opfrisbeurt. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Met SEO kun je met zoekwoorden scoren in zoekmachines als Google. Zo kun je op een duurzame manier de online vindbaarheid van je bedrijf vergroten. SEA staat voor Search Engine Advertising, wat wil zeggen dat je betaald kunt adverteren in zoekmachines als Google Ads.

SEO is een online marketingstrategie voor de lange termijn. Investeren in SEO kost veel werk, tijd en vooral geduld. Met deze online strategie zie je namelijk niet direct resultaat. Er kunnen weken en soms wel maanden overheen gaan. Heb je uiteindelijk de gewenste positie bereikt, dan zul je deze niet zomaar weer kwijt raken. Anders dan SEA, waarbij je juist tijdelijk een hoge positie kunt bereiken. Stop je echter met betalen (adverteren) raak je jouw positie direct weer kwijt. Veel bedrijven kiezen voor SEA, omdat daarmee op korte termijn vaak resultaten worden behaald. Knoop echter goed in je oren dat bovenaan staan in Google niet altijd hoeft te betekenen dat je ook converteert. Dat hangt namelijk uiteindelijk ook van je doelgroep af, en waar zij naar zoeken. Wil je meer uit je online marketingcampagnes halen? Dan adviseren wij van ad your service om zowel SEO als SEA in te zetten.

SEO en SEA combineren voor de beste resultaten

Met SEA kan je goed uitvinden welke zoekwoorden belangrijk zijn en welke niet. Wanneer je aan je SEO strategie werkt kun je SEA inzetten voor de woorden waarop je organisch nog niet gevonden wordt. Door dit telkens bij te houden kun je met SEA weer op woorden inzetten die je met SEO nog niet gedekt hebt. SEO wordt met SEA aangevuld door actualiteiten en USP’s in de SEA advertenties. Wanneer je op zowel SEA als SEO rankt domineer je in de zoekresultaten. Bovendien versterk je je positie in de zoekmachines ten opzichte van jouw concurrenten. Door SEO en SEA te combineren behaal je uiteindelijk het beste resultaat op korte én lange termijn. Maar hoe doe je dat?

1. Zoekwoordenonderzoek

Zowel SEO als SEA start met een gedegen zoekwoordenonderzoek. Dit onderzoek vormt de basis voor de keuze voor de zoektermen waarop je gaat inzetten of inkopen. Met de keyword planner in Google Ads krijg je redelijk goed inzicht in wat de meest gebruikte relevante zoektermen zijn. Er zijn ook een aantal gratis tools die je kunt gebruiken, zoals bijvoorbeeld Ubersuggesten KWFinder. Nadeel van deze tools is dat je maar een beperkt aantal zoekwoorden per dag kunt invoeren.

Als je hebt onderzocht welke zoekwoorden relevant zijn voor bijvoorbeeld een artikel dat je wilt schrijven of een advertentie die je wilt opzetten, kun je aan de slag.

SEO en SEA combineren

Keyword planner

2. Kwaliteitsscore verbeteren

De kwaliteitsscore is een score binnen Google Ads die de kwaliteit van de advertenties, de zoekwoorden en de bestemmingspagina’s uitdrukt. Een hogere kwaliteitsscore leidt vaak tot lagere kosten en een hogere advertentiepositie. Een hogere positie zorgt er vaak voor dat advertenties meer klikken krijgen, waardoor ze meer succes opleveren. De kwaliteit van de content, de relevantie van de advertentie en de ervaring op en gebruiksvriendelijkheid van landingspagina’s (bijvoorbeeld de laadtijd) dragen hierdoor bij aan zowel goede organische resultaten als een hogere kwaliteitsscore in Google Ads. Vanaf mei 2021 zullen er nieuwe ranking factoren worden opgenomen die de kwaliteitsscore bepalen. Weten welke dat zijn? Je leest ze hier.

3. Campagne uitbreiden met Google Search Console

Met Google Search Consolekun je eenvoudig inzien via welke organische zoektermen gebruikers op jouw website zijn beland. Je kunt per pagina zien welke termen er allemaal zijn gebruikt door bezoekers. Met deze informatie kun je zowel voor SEO als voor SEA waardevolle zoekwoorden gebruiken voor bijvoorbeeld de uitbreiding van je Google Ads campagne, relevante artikelen schrijven of een bestemmingspagina maken die aansluit op jouw advertentie.

4. Optimaliseer titels en meta-descriptions

Een sterke paginatitel en meta description (de omschrijving van de inhoud van de pagina) verhogen de organische doorklikratio voor een website. Doorklikratio, ook wel CTR, ook wel Click Through Rate is het percentage aan bezoekers dat via een zoekopdracht klikken op jouw link en vervolgens terecht komen op jouw website. De CTR naar je website wordt beïnvloed door de koppen en beschrijvingen die je gebruikt in je advertenties vanuit SEA en door de meta titel en meta description (beschrijving) die je gebruikt voor je organische zoekresultaten via SEO.

Je kunt ook testen uitvoeren om te kijken wat het beste werkt. Je kunt dit bij SEA doen door middel van responsieve zoekadvertenties. Responsieve zoekadvertenties zijn zoekadvertenties waarbij je verschillende koppen (15) en beschrijvingen (4) opgeeft en Google aan de hand van machine learning gaat kijken welke advertenties de beste resultaten opleveren. De resultaten van deze advertenties verschillen per website en campagne, daarom is het goed om hiermee te testen.

SEO en SEA combineren

Responsieve advertentie

Binnen SEO is het helaas lastig om een test uit te zetten met verschillende meta titels en meta omschrijvingen voor een landingspagina.

SEO en SEA uitbesteden

Bij ad your service zijn we gespecialiseerd in zowel SEO als SEA. We kunnen door middel van SEO op lange termijn een hogere positie in Google realiseren, maar ook met de juiste advertenties op korte termijn resultaten boeken voor jouw bedrijf. Zoals je na het lezen van dit artikel weet is dat SEO en SEA combineren uiteindelijk de beste online marketing resultaten op zal leveren. Neem daarom contact met ons op. We kunnen al voor een paar uur per maand op zowel SEO als SEA inzetten om voor jouw de beste online resultaten te behalen.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Eigenaar


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.