Nils Kuipers
Eigenaar
Google Shopping is niet meer weg te denken uit de zoekresultaten van Google. In het begin van 2020 ontstond er een explosieve groei in online shopping als gevolg van de corona-crisis. Door de lockdown die in maart 2020 door de Nederlandse overheid werd aangekondigd wilden of konden mensen de deur niet meer uit. Zo werden ze gedwongen op een andere manier te gaan shoppen. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel winkeliers een transitie hebben gemaakt van offline naar online verkoop. Online shoppen blijkt een blijvend fenomeen in 2024. Daarom vertellen we je in dit artikel meer over Google Shopping en wat het voor jou kan doen!
Google Shopping wordt gebruikt voor het promoten en verkopen van producten. Het is een onderdeel van de Google zoekresultaten. Als je binnen de zoekmachine van Google zoekt op een product is de kans groot dat er Sshopping-resultaten worden getoond. Deze advertenties zie je boven of rechts naast de overige zoekresultaten. Zoals te zien in onderstaande afbeelding.
Google Shopping heeft ook een apart gedeeld binnen Google waarin alleen de shopping resultaten te zien zijn. Aan de reclames zijn foto’s, beschrijvingen en prijzen toegevoegd. Shopping werkt anders dan de overige advertentienetwerken van Google Ads, zoals Google Search, Display of YouTube Ads. Bij Google Shopping werk je namelijk niet met traditionele tekstadvertenties. Met tekstadvertenties maak je campagnes, advertentiegroepen en advertenties die zich richten op zoekwoorden die jij kiest. Met Google Shopping bepaalt Google wanneer je advertenties met productvermeldingen worden weergegeven. Dat doet Google aan de hand van jouw productfeed, jouw website en je biedingen. Het opzetten van een succesvolle Shopping advertentie heeft daardoor veel raakvlakken met een goede SEO-strategie.
Om jouw productfeed te koppelen met Google heb je het Google Merchant Center nodig. We zullen later in dit artikel nog wat dieper ingaan op het Google Merchant Center.
Stel je bent op zoek naar een hogedrukreiniger om jouw tuin klaar te maken voor het voorjaar. Als je dan de zoekterm ‘’hogedrukreiniger’’ invoert in Google wordt een overzicht getoond met verschillende aanbieders van het product waarvan Google denkt dat jij het zoekt. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding. Op deze manier kan je gemakkelijk de prijzen van verschillende webwinkels met elkaar vergelijken. Vervolgens is het mogelijk op de advertentie te klikken die jou het meest aanspreekt, je komt dan terecht op de website van de adverteerder.
Ben je zelf verkoper van hogedrukreinigers? Dan kun je er voor zorgen dat ook jouw hogedrukreinigers in de Shopping resultaten komen te staan. De positie die je in de zoekresultaten van Google Shopping bereikt hangt af van de prijs die je bereid bent te betalen voor een klik en de kwaliteit van je productfeed met bijbehorende Shopping advertenties.
Als je Google Shopping wilt gaan inzetten in jouw online marketingstrategie is het goed om van te voren te bepalen of dit jouw meer omzet oplevert. Succesvol adverteren op Google Shopping komt hoofdzakelijk voort uit de volgende drie aspecten:
De productfeed is de plek waar je zoveel mogelijk gegevens van jouw productassortiment plaatst. Als we het voorbeeld van de hogedrukreiniger er weer even bij halen, plaats je dus de volgende gegevens over de hogedrukreiniger die jij aanbiedt:
Als je al deze gegevens goed hebt ingevuld maakt jouw advertentie kans om in de Google Shopping-resultaten terecht te komen.
Er zijn verschillende manieren om te bieden binnen Google Shopping. De biedstrategie die je kiest heeft een groot effect op het uiteindelijke resultaat. Het is in ieder geval van belang om je productprijs, winstmarge en conversieratio in gedachte te houden bij het kiezen van de juiste biedstrategie. Definieer eerst de doelstelling die je met je Shopping advertenties wenst te behalen. Koppel vervolgens de doelstelling aan de meest logische biedstrategie. Je kunt je bijvoorbeeld richten op:
Zijn de termen als CPC en CPA jou nog niet helemaal bekend? In het artikel ‘’de betekenis van de meest voorkomende marketingtermen (en -afkortingen)’’ vind je de belangrijkste online marketing termen.
Bieden kan erg complex zijn. Als je campagnes gericht zijn op het behalen van meer conversies, en dat is precies waar Google Shopping op gericht is, kan ‘Slim Bieden met Google Ads’ een goede optie zijn. In dat geval neemt Google je het werk uit handen en houdt tijdens de bieding rekening met factoren als apparaat, locatie, tijdstip, taal en besturingssysteem. Het is wel zo dat je met ‘Slim Bieden van Google Ads’ een stuk controle verliest, denk dus goed na of je deze tool inzet of niet.
Een van de grootste voordelen van Google Shopping is de mogelijkheid om gedetailleerde prestatiegegevens te bekijken. Je kunt per product het aantal vertoningen, kliks en conversies bekijken. Net als met de meeste processen is het belangrijk dat je het niet bij een eenmalige optimalisatie houdt. Controleer de biedingen en je productfeed regelmatig en zorg dat deze kloppend zijn. Door een goede optimalisatie kan je net het verschil maken ten opzichte van jouw concurrent, zeker als je in een branche werkt met veel aanbieders.
Zoals eerder aangegeven heb je het Google Merchant Center nodig om jouw productfeed met Google te delen. Met Google Merchant Center kun je jouw winkel- en productinformatie naar Google uploaden en beschikbaar stellen voor kopers overal op Google. Potentiële klanten zien alle informatie over jouw winkel en producten wanneer ze via een Google-service zoeken. In het Google Merchant Center zie je ook of jouw producten zijn goedgekeurd of afgekeurd door Google. Daarnaast vind je ook tips voor optimalisatie van je productfeed. Zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat je in de productfeed afbeeldingen, prijzen en productomschrijvingen toevoegt. Doe je dit niet dan zal Google je ‘straffen’, jouw product zullen dan minder terugkomen in de Google Shopping-resultaten.
De kosten voor een Google Shopping advertentie zijn afhankelijk van een aantal factoren. Het verloopt via het advertentieplatform van Google Ads en wordt vertoond in de zoekresultaten van Google. Dat betekent dat je betaald per klik (Pay Per Click). Je kunt als adverteerder zelf bepalen hoeveel je maximaal per dag wilt uitgeven aan een campagne. Afhankelijk van de door jou ingesteld CPC (Cost Per Click) worden jouw producten al dan niet vertoond in de Google Shopping-resultaten.
Wil je het adverteren op Google Shopping liever uitbesteden aan een professionele partij? Neem dan gerust contact met ons op. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden voor jouw branche!
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar