Nils Kuipers
Eigenaar
Voordat we te maken kregen met het coronavirus, ofwel COVID-19, was de digitale transformatie in de meeste sectoren van onze economie al in volle gang. Maar nu de meeste mensen een tijd thuis hebben gezeten vanwege de pandemie, waren veel consumenten opeens online te vinden. En dit is na de pandemie niet minder geworden. Daarom is het nu in 2024 alleen nog maar noodzakelijker om in te zetten op een goede online marketing strategie. Hieronder een aantal tips, zodat je als bedrijf je digitale klantervaring kunt verbeteren.
De ongekende verschuiving van thuis studeren én werken, gecombineerd met een toename van het streamen van series en films, videoconferenties en verkeer op social media, heeft geleid tot enorme pieken in het internetgebruik. Daarnaast zijn verschillende technologiebedrijven nog verder tot bloei gekomen. De grootste truc online is op dit moment om klanten een vergelijkbare customer experience online te laten ervaren als in het echt. Het vermogen om je als bedrijf snel online te ontwikkelen, blijft van cruciaal belang om aan de behoeften van de klanten te voldoen en te zorgen dat je organisatie kan overleven. Met dat in gedachten: zó kun je je online marketing strategie upgraden.
Terwijl je je volgers op social media platformen als Facebook, Pinterest en Instagram opbouwt, moet je consequent met je volgers omgaan. Maak daarom een content kalender waarin je jouw berichten en strategieën in kaart brengt. Zo kun je je berichten ook al van te voren inplannen. Social media is een geweldig kanaal voor je klantenservice, waar je persoonlijke ondersteuning kunt bieden.
Als je al aanzienlijk wat volgers hebt opgebouwd, is het tijd om aan je contentstrategie te werken. Bouw je inhoud strategie op social media niet op rondom keywords, maar concentreer je juist op de behoeften van je publiek. Een effectieve contentstrategie wordt aangepast aan het platform waarop je je focust en houdt rekening met het gebruikersgedrag dat kenmerkend is voor dat platform.
Een goede online marketing strategie is het uitvoeren van een marketingonderzoek met behulp van een enquête. Door je potentiële klanten te onderzoeken, kun je de juiste inhoud produceren, waardoor de kans op betrokkenheid aanzienlijk wordt vergroot.
Waarschijnlijk ziet je website er al goed uit en wordt deze snel geladen, maar deze eigenschappen alleen maken een website nog niet geweldig. De gebruikerservaring die je website biedt is uiteindelijk wat bepaalt of klanten daadwerkelijk blijven hangen. Wanneer je de bezoekersaantallen probeert te stimuleren, zullen de kosten voor klantenwerving stijgen, dus conversieoptimalisatie is een betaalbare oplossing.
Een stijging van het conversiepercentage vereist onder meer dat je je bezoekers om feedback vraagt, experimenteert met verschillende bericht mogelijkheden en regelmatig je resultaten beoordeelt. Dit vergt werk, maar dit zal zich in de loop van de tijd terugbetalen, aangezien een stijgende conversieratio ook weer de omzet verhoogt.
Met de juiste inzichten maak je een waardevolle ervaring voor jouw klanten. De beste manier om klant inzichten te krijgen, is door dit te vragen. Ontwerp binnen je online marketing strategie bijvoorbeeld een enquête met maximaal 10 vragen in verschillende categorieën samen met enkele screening vragen om er zeker van te zijn dat de feedback die je krijgt ook echt nuttig is.
Houd bij het ontwerpen rekening met de voorkeuren en pijnpunten van jouw potentiële klanten. Als je bijvoorbeeld weet dat je publiek voornamelijk op Instagram zit, dan vraag je: ‘wat maakt Instagram-berichten beter dan Facebook-berichten?’ Zodra de enquête is opgesteld, plaats je deze op je sociale kanalen en verstuur je deze naar jouw mailinglijst. Door individuele klanten te vragen wat zij van verschillende bericht opties vinden, kan dit je een goudmijn aan nuttige informatie opleveren rondom taal- en ontwerp keuzes. Niet elke klant zal ervoor kiezen om deel te nemen aan zo’n enquête, maar sommigen zullen dat wel doen. Laat zien dat je hun input op prijs stelt door een kleine korting aan te bieden zodra de enquête is voltooid. Zó heeft de klant ook daadwerkelijk baat bij jouw online marketing strategie.
Hoe graag je ook zou willen dat elke bezoeker urenlang alle hoeken en gaten van je website verkent, zullen de meeste mensen weer vertrekken nadat ze hetgeen hebben gevonden waarvoor ze zijn gekomen. Om het proces sneller te laten verlopen, loont het om een goede interne zoekfunctie aan te bieden. Als je er nog geen hebt, voeg dit dan toe aan je navigatiemenu en je online marketing strategie.
Niet elke website heeft er een, maar zoekbalken zijn echter wel waardevol en kunnen conversies verhogen. Zoekbalken geven je ook inzicht in het gebruikersgedrag, die je weer op je website kunt afstemmen. Vaak is zo’n zoekfunctie vrij basic, maar je kunt er ook geavanceerde filters aan toevoegen die gebruikers helpen de informatie die ze zoeken effectiever te vinden. Zo kun je maandelijks naar de zoekgegevens kijken om te zien waarnaar gebruikers op zoek waren. Identificeer gebieden die kunnen worden geoptimaliseerd en begrijp de hiaten in de inhoud die aanvullende inhoud nodig hebben om aan de vraag te voldoen.
De digitale innovatie is absoluut een must voor vrijwel elk bedrijf. Ongeacht je branche, moet je naar manieren zoeken om aan de behoeften van de klant te voldoen. Je klanten verwachten namelijk een naadloze online ervaring. Kun je wel wat hulp gebruiken bij je online marketing strategie? Neem dan contact met ons op. Wij hebben uiteenlopende klanten, waarvoor we allen een passende strategie hebben.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar