Nils Kuipers
Eigenaar
Het was eigenlijk wel te verwachten. Toch keken wij er met enthousiasme naar uit: Google Web Stories. Instagram is er ooit mee begonnen, maar ondertussen kun je ook via platformen als LinkedIn, Facebook en WhatsApp verhalen delen. Google heeft zich nu ook bij dit rijtje aangesloten. Daarbij lijken ze misschien een laatbloeier, maar de insteek van het concept is om je SEO-positie te verbeteren. Google heeft hiervoor genoeg andere tools, maar Google Web Stories is toch echt wel next level. Hiermee deel je content in een visueel verhaal in plaats van een geschreven blog. Hoe dit precies werkt en vooral: hoe maak je Web Stories? We vertellen je er alles over.
Met Web Stories van Google deel je nu op een creatieve manier je content met iedereen die je naar website wil trekken. In een slideshow laat je met behulp van beeld, video, geluid of zelfs animaties zien wat jij te bieden hebt. Met meerdere bijpassende slides achter elkaar wordt het een compleet verhaal. Het verschil met de stories die we al kennen van social media? De stories van Google blijven bestaan, want ze hebben geen eindtijd.
Naast dat ze blijven bestaan, worden ze ook geïndexeerd door Google. Dit betekent dat goed bekeken verhalen ook echt de potentie hebben om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Een gevolg hiervan kan meer verkeer op je website zijn. Dit werkt in principe net als ‘gewone’ content: hoe kwalitatiever de inhoud, hoe hoger je scoort in Google. Wij zien veel potentie in de Web Stories!
Wij waren vooral nieuwsgierig naar hoe de stories precies werken. De feature bestaat nog maar kort, dus nu is het dé tijd om op de story-trein te stappen. De Web Stories plaats je op je eigen website, dus niet echt in Google. Daarna werkt het net zoals andere content op je website. Google crawlt en indexeert je nieuwste creaties en als je het goed doet, zie je je verhalen terug in de zoekresultaten.
Werkt je website in WordPress? Mooi! Dan kun je de WordPress plug-in voor de stories downloaden. Met deze plug-in start je meteen met creëren. Hulp nodig? Lees een uitgebreid stappenplan over hoe je Google Web Stories in WordPress bouwt.
Draait je website op een ander CMS dan WordPress, dan moet je weten dat de Web Stories zijn gebouwd met AMP-technologie. Dit betekent dat je stories aan een aantal AMP-specificaties moeten voldoen. Lang verhaal kort, stuur hiervoor dit linkje naar je webdeveloper. Wist je dit al? Test dan je creaties met de AMP-tester van Google. Zo weet je direct of je stories geïndexeerd worden.
Voorbeelden van Google Web Stories.
Google helpt je natuurlijk graag op weg om Web Stories te gaan bouwen. Weet je niet waar je moet beginnen, dan kun je eerst even spieken voor wat inspiratie voor Google Web Stories. Om je verhalen dynamischer te maken, kun je verschillende elementen combineren:
Als je Web Stories op de juiste manier inzet, kan het alleen maar goeds doen voor je SEO. Natuurlijk wil je succesvolle verhalen maken en op je website zetten.
Hier nog een paar laatste tips om je stories te laten slagen:
Nog een tip van Google: gebruik dezelfde SEO-technieken voor je Web Stories als voor je andere content. Bedenk je dat Google Web Stories misschien niet voor ieder bedrijf of website zal werken. Toch is het een goed idee om met nieuwe tools te experimenteren, zeker als ze van Google komen. Ga vooral in creatiemodus en vertel jouw verhaal met de nieuwe stories functie van Google!
Heb je hulp nodig met je SEO-strategie of denk je na over SEO uitbesteden? Neem dan contact met ons op. Onze SEO-specialist denkt graag met je mee.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar