Nils Kuipers
Eigenaar
Het coronavirus, ofwel COVID-19, heeft ons dagelijks leven beïnvloedt: van ons werk tot aan ons privéleven. Maar daar blijft het niet bij: zo heeft het coronavirus ook invloed gehad op ons media- en online gedrag. DPG Media heeft samen met marktonderzoeker No Ties een onderzoek gehouden onder vijfhonderd respondenten tussen de 25 en 70 jaar tijdens het coronavirus. Dít vinden wij de opvallendste resultaten.
Allereerst zijn er een aantal veranderingen in ons dagelijks gedrag. Zo staat de leeftijdsgroep 30 tot 49 jaar ’s ochtends later op (38%) vergeleken met vóór het coronavirus. Zo’n 77% probeert een vast dagritme aan te houden. Dit geldt vooral voor vrouwen. Werk en privé lopen door elkaar heen bij gezinnen (36% heeft hier last van).
Sinds het begin van het coronavirus heeft men zijn of haar dagelijks gedrag toch wat veranderd. Zo hield 35% meer afstand van anderen, groette 30% anders dan voorheen (geen hand schudden) en richtte 20% zich meer op het gezin en de familie. Ongeveer 20% voelde zich onzeker over zijn of haar financiële situatie. Vooral de sociale contacten (74%), het uiteten gaan (44%), feestjes (39%), reizen (37%) en sporten (22%) werden het meest gemist. Om dit op te vullen werd er vergeleken met het begin van het coronavirus meer gesnoept (+6%) en meer alcohol gedronken (+4%).
Tijdens het coronavirus besteedde men extra tijd aan media, ter ontspanning of om gewoon op de hoogte te blijven van de actualiteiten. Het nieuws werd nog altijd extra intensief gevolgd door 70% van de respondenten. Zo’n 57% vertrouwde het nieuws rondom het coronavirus wel en weer 21% juist helemaal niet. Het coronanieuws verspreidde via socialmediakanalen werd een stuk minder vertrouwd. Vooral het nieuws dat op Facebook werd verspreid, daar heeft meer dan de helft van de respondenten (52%) geen vertrouwen in. Het nieuws dat via de socialmediakanalen van NOS (71%) en via Nu.nl (46%) werd verspreid werd daarentegen wél vertrouwd.
65% werkte (deels) thuis en 72% hield rekening met een economische recessie. Bijna de helft van de respondenten was wel positief over de toekomst. Men ervaarde de periode van het coronavirus vooral als onzeker en saai. Maar Nederland wist zich tóch bezig te houden. Vooral met meer handen wassen (85%), klussen in het huis en/of tuin (42%) en met opruimen (42%). En het online gedrag? Zo’n 30% van de respondenten shopt online. Vooral kleding (13%) werd veel online gekocht, maar ook boodschappen (9%), maaltijden (6%), speelgoed (6%) en klusartikelen (5%). Aanbiedingen vond men nog altijd belangrijk: 69% procent tegenover 80% vóór het coronavirus.
En wat zoekt men dan zoal online? Populaire zoekwoorden zijn opblaaszwembaden (stijging met +6.613% ten opzichte van 2019), opzetzwembaden, skeelers, inbouwzwembaden, webcams, tuinplanten, digitale thermometers, kamerplanten, zwembadverwarming én gewichten. Men leek zich klaar te maken voor de zomer in eigen tuin. En welke zoekwoorden waren minder populair ten tijde van het coronavirus? Corsetten (-86%), navigatiesystemen, kostuums, koffers, badpakken, pumps, tops, nette schoenen, autostoel accessoires en erectiemiddelen.
Nederland weet zich ondanks deze turbulente tijd tóch nog goed te vermaken. Mochten er weer nieuwe veranderingen plaatsvinden in ons gedrag (zowel alledaags als online), dan komen we bij je terug!
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar