Nils Kuipers
Eigenaar
Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) is een gratis tool van Google waarmee je aanwezigheid van jouw website in de zoekresultaten van Google kunt bijhouden en up-to-date houden. Is er een probleem met een URL van jouw website? Dan kun je dat met Google Search Console oplossen.
Google Search Console geeft interessante inzichten in hoe Google jouw website ziet en daarmee kun je dus de prestaties verbeteren om hoger te scoren in de zoekmachine(s). Dit is een handige tool om samen met Google Analytics te gebruiken. Google Analytics geeft inzicht in wie jouw site bezoekt en waar deze bezoeker vandaan komt en Google Search Console geeft inzicht in hoe Google jouw website analyseert en indexeert.
Wanneer je een nieuwe pagina op jouw website live zet, dan wil je natuurlijk dat Google deze pagina kan vinden. Als Google de pagina kan vinden, dan kunnen bezoekers deze pagina immers ook vinden. Om zichtbaar te zijn in de zoekmachine, moet Google deze pagina eerst indexeren. Deze indexering kun je aanvragen in Search Console. Dit is niet alleen van belang bij nieuwe pagina’s, maar ook wanneer je wijzigingen aanbrengt op een bestaande pagina (bijvoorbeeld wanneer je de URL aanpast). Naast het aanvragen van een indexering, kun je ook indexeringsproblemen oplossen met Search Console.
In Search Console kun je bevestigen dat Google je site kan vinden en crawlen. ‘Wat is crawlen?’, vraag je je nu misschien af. Crawlen heeft alles te maken met de webcrawlers van Google. Google gebruikt namelijk zogeheten webcrawlers om openbare webpagina’s te ontdekken. Deze crawlers bekijken een pagina en volgen de links op die pagina, om uiteindelijk informatie over deze pagina’s terug te sturen naar de servers van Google.
De crawlers bekijken nieuwe websites, maar ook wijzigingen en ze ontdekken links die niet meer werken. Met Search Console heb jij als het ware invloed op het werk van deze crawlers. Jij kunt als eigenaar van de website aangeven hoe Google jouw website moet crawlen. Je kunt een pagina voor het eerst laten crawlen of dus opnieuw laten crawlen wanneer je deze hebt gewijzigd.
In Search Console heb je ook inzicht in hoe vaak jouw website wordt weergegeven in Google. Zo kun je zien bij welke zoekopdrachten jouw website verschijnt en hoe vaak gebruikers hier op klikken. Dit is natuurlijk heel interessante informatie voor je SEO-strategie. Wordt je gevonden op de juiste zoekwoorden? Je ziet het in het prestatierapport.
Is er een probleem met de indexering van een pagina of heeft een URL een andere foutmelding? Je komt erachter via Search Console.
In Google Search Console kun je erachter komen welke websites linken naar die van jou.
Benieuwd of jouw website gemakkelijk op mobiel te gebruiken is? Een evaluatie van mobiel gebruiksgemak vind je in Search Console onder het rapport ‘mobiel gebruiksgemak’. Als je écht inzicht wilt krijgen in je website, is het verstandig om hier regelmatig gebruik van te maken om eventuele problemen vast te stellen en op te lossen.
Een interessant rapport in Google Search Console is die van de site-vitaliteit. Dit rapport laat zien hoe pagina’s presteren, gebaseerd op drie statistieken (LCP, FID en CLS). Deze rapporten komen van gebruiksgegevens uit de praktijk.
Maar wat betekenen de afkortingen LCP, FID en CLS? We beginnen met LCP: Largest Contentful Paint: dit is de tijd die nodig is om het grootste onderdeel op de pagina weer te geven, gemeten vanaf het moment dat de gebruiker op de URL klikt. Bij het grootste element moet je denken aan een video of afbeelding.
De tweede afkorting is FID: First Input Delay: dit staat voor de tijd vanaf de eerste gebruikersinteractie met je pagina (het klikken op een link of button) tot wanneer de browser reageert op die klik.
En als laatst hebben we CLS: Cumulative Layout Shift, ofwel cumulatieve indelingsverschuiving. Dit draait om de mate waarin de indeling van een pagina verschuift tijdens het laden. Dit is ingedeeld op een schaal van nul tot een, waarbij nul staat voor ‘geen verschuiving’ en een voor de grootst mogelijke verschuiving. Je wilt natuurlijk zo min mogelijk verschuiving op een pagina hebben, want dit is slecht voor de gebruikservaring. Niet vervelender dan elementen die verschuiven op een pagina, terwijl jij ergens op probeert te klikken, toch?
Hieronder zie je per onderdeel wat de score moet zijn om ‘goed’ beoordeeld te worden.
Een rapport om zeker in de gaten te houden: het rapport ‘beveiligingsproblemen’. Wanneer blijkt dat jouw site is gehackt of mogelijk schadelijk is voor de gebruikers, dan vind je dit terug in dit rapport.
Deze tool geeft informatie over geïndexeerde pagina’s. Hier zie je fouten in gestructureerde gegevens en indexeringen.Wil jouw pagina maar niet indexeren in Google? Met deze inspectietool ontdek je waarom de pagina niet geïndexeerd is. Ook kun je hier een aanvraag indienen om een URL te laten crawlen (of dit opnieuw te doen na het aanbrengen van wijzigingen), zoals we hierboven al beschreven.
Je kunt je gemakkelijk (gratis) aanmelden voor Google Search Console. Hiervoor dien je jezelf toe te voegen als eigenaar van de website. Natuurlijk gaat dit niet zomaar, want hier komt wel een verificatie bij kijken.
Om het overzichtelijk te houden heeft Google een heuse gids gemaakt voor beginners die aan de slag willen met Search Console.
Wil je het onderhouden van je website en het gebruik van Google Search Console liever uitbesteden? Dat begrijpen wij maar al te goed. Het is immers geen klus waar je uren aan kwijt bent, maar wel een waarbij je de tool moet begrijpen. Wij van ad your service helpen je hier graag bij, dus neem vooral contact met ons op als je vragen hebt!
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar