Nils Kuipers
Eigenaar
We kunnen er niet meer omheen. We leven en werken in een nieuwe realiteit. Alles verandert: het gedrag van internetgebruikers, de behoeften en wensen van je doelgroep, de behoeftes van bedrijven, de manieren waarop bedrijven met gegevens omgaan en zo ook Google Analytics. De huidige Google Analytics aanpak werkt namelijk niet meer. En al helemaal niet in de toekomstige post-cookie-wereld. Ontdek in dit blog daarom alles over deze ingrijpende update: Google Analytics 4!
Google Analytics vormt een belangrijke tool die je kan helpen om de resultaten van je website en je online marketing te meten en te analyseren. Eind 2020 kondigde Google de meest ingrijpende wijziging van Google Analytics ooit aan: Google Analytics 4. Deze nieuwe versie van Google Analytics zal sterk verschillen van de huidige variant. Het was groot nieuws, maar kwam voor velen niet als een big-surprise.
De grootste wijziging zit ‘m in de manier van meten. GA4 werkt met het event-driven datamodel, en dit heeft redelijk grote gevolgen voor de manier waarop je website gemeten wordt. Wil je meer weten over dit event-driven data model? Lees dan eens onze blog ‘Maak kennis met de nieuwe Google Analytics: Google Analytics 4’
In de ‘oude’ versie van Google Analytics, ook wel Universal Analytics werd alles doorgemeten op basis van zogeheten sessions (sessies) die gekoppeld waren aan user data (gebruikersgegevens). Deze data werd verzameld vanuit cookies en jouw persoonlijke browser instellingen. Zoals hierboven al aangegeven, in Google Analytics 4 zal dit datamodel worden vervangen door een event-driven data model. Wat houdt dit in? Dit model zorgt ervoor dat interactie wordt gemeten als event. Dit wordt doorgemeten aan de hand van parameters met meer informatie. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om iets dat gelijktijdig met het laden van een pagina plaatsvindt of dat het gaat om iets dat losstaand is van het laden van een pagina. Zodoende zul je als website beheerder een eerlijker inzicht krijgen in de bezoekers van je website.
Kort door de bocht: Waar Google Analytics voorheen keek naar het aantal websitebezoekers en sessieduur kijkt het nu naar de gebruikers en de gebeurtenissen op de betreffende website. Hiermee wordt tevens een grote ergernis van veel online marketeers opgelost, de nadruk komt nu namelijk meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties.
Er wordt dus gemeten wat iemand precies doet op je website. En daarmee krijg je meer inzicht in het gebruikersgedrag van bezoekers zoals het scrollgedrag. Maar wat verandert er nog meer?
Het bouncepercentage is in Universal Analytics iemand die op een website komt en zonder interactie de pagina verlaat. Met de intrede van GA4 breekt er een eind van een tijdperk aan wat betreft het bouncepercentage. En terecht als je het ons vraagt. Tegenwoordig zien we immers steeds meer uitgestrekte landingspagina’s waarbinnen een websitebezoeker alles kan doen wat hij of zij zou willen doen. Als je bijvoorbeeld wilt dat iemand een bepaald formulier invult, dan staat er op de pagina zelf een contactformulier. Het verwijzen naar een andere pagina is niet langer een vereiste. Zodra een bezoeker van jouw website dan het formulier invult maar geen andere pagina bezoekt, wordt dit ook als een bounce geregistreerd. Dit is vreemd, er vond immers ook een conversie plaats.
Heel betrouwbaar was het bouncepercentage dus niet en dat is dus ook de reden dat we het niet gaan terugvinden in Google Analytics 4. In plaats daarvan maken we plaats voor het betrokkenheidspercentage. Dit percentage zal aangeven hoeveel procent van de sessies een sessie betreft met ook daadwerkelijk engagement. Engagement betreft hier een bezoeker die ten minste 10 seconden op je pagina is of als hij of zij verder klikt in de website.
De standaardrapporten van Google Analytics kunnen je veel tijd besparen. In Google Analytics 4 zullen er grenzen worden gesteld aan deze standaardrapporten. Van de 150 rapporten in de oude versie zijn er in Google Analytics 4 nog maar 30 over. Hoewel dit niet erg positief klinkt is het best praktisch. Het is namelijk overzichtelijker en je bent nu namelijk sneller geneigd om zelf rapportages te maken waarbij je de voor jou relevante data naast elkaar kunt zetten. Hier zal ook een analyse-tool beschikbaar worden gesteld. In dit analyse gedeelte kun je diepgaande analyses uitvoeren. Voorheen was dit alleen beschikbaar voor Google Analytics 360 gebruikers.
Voorheen was het in Google Analytics nodig om handmatig je privacy instellingen te regelen om te voorkomen dat de tool persoonsgegevens opslaat. In Google Analytics 4 wordt IP maskeren als standaard ingesteld en gaat het dus automatisch.
Als je conversies wil meten in Google Analytics 4 selecteer je de gebeurtenissen die het belangrijkst zijn voor je bedrijf en markeer je deze als conversie gebeurtenissen. Wil je bijvoorbeeld weten hoeveel een bezoeker heeft gescrold, hoelang hij of zij een video heeft bekeken en of er een bestand gedownload is? Het kan allemaal! Google Analytics 4 maakt dan ook gebruik van continue machine learning om sneller en makkelijker inzichten op te doen. Dit is een toepassing van artificial intelligence waarmee Google met behulp van algoritmes autonoom te leren van data en input.
Google Analytics 4 heeft iets nieuws: een zoekbalk. Hier kan de gebruiker vragen stellen. Vaak krijg je meteen antwoord op je vraag. Dus heb je nog meer vragen over de nieuwe Analytics? Met deze tool kun je makkelijk je weg vinden. Super handig dus om snel gegevens op een overzichtelijke manier op te zoeken!
De laatste belangrijke ontwikkeling gaat over de statistieken die zowel op website als appdata gericht zijn. In Google Analytics 4 wordt het mogelijk om beide factoren in slechts één account te meten. Interacties worden op deze manier veel belangrijker. Waarom? Met het toenemende aantal apps en onepage-sites is het bijhouden van sessies en paginaweergaven niet meer de beste manier om bezoekerservaringen te meten. Door app- en webstatistieken te combineren word je in staat gesteld bezoekers beter te volgen over de verschillende platformen heen. Alles staat zo in één helder overzicht. Hier kleeft een mooi voordeel aan, zo kun je de customer journey van een klant ontdekken. Immers: je krijgt inzicht in hoe bezoekers over platformen bewegen.
Deze ontwikkeling komt dus voort uit de behoefte van Google Analytics 4 gebruikers met een website, met alleen een app of met zowel een website als een app die al hun gegevens gecombineerd willen meten. Super handig dus!
Momenteel bevat Google Analytics 4 nog niet alle functionaliteiten die je gewend bent van Google Analytics. Er worden nog wekelijks functionaliteiten aan toegevoegd. De oude Google Analytics werkt nu nog prima, maar daar zullen geen updates meer plaatsvinden. Daarom is het van groot belang jezelf nu alvast te verdiepen in de wereld van Google Analytics 4, dit is immers de toekomst! En zo kun je voorkomen dat je straks onvoorbereid over moet.
Vanaf 1 juli 2023 is het zover, dan wordt het écht tijd voor Google Analytics 4! Met deze ontwikkeling verandert er veel en daarom is het ook belangrijk om goed voorbereid te zijn. Kom je er niet uit? Het team van ad your service wel! Sterker nog: wij zijn helemaal Google Analytics 4-ready! Heb je al een Universal Analytics account? Dan helpen we je graag met het maken van de overstap. Ben je startende ondernemer en moet je Google Analytics nog implementeren? Laat ons je dan gelijk helpen met het aanmaken van een GA4 account!
Kunnen wij je helpen? Neem vandaag nog contact met ons op. Dan kijken we samen wat we voor jou en Google Analytics 4 kunnen betekenen.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar