Nils Kuipers
Eigenaar
Wie kent de social mediakanalen Instagram, Facebook en Twitter nu niet? Wanneer je dacht dat dit slechts de enige écht succesvolle social mediakanalen zijn, dan heb je het mis. Want er is meer: op het wereldwijde web zijn er enorm veel andere online platformen die door miljoenen mensen en bedrijven over de hele wereld gebruikt worden. Zoals Pinterest, dat sinds een paar jaar een forse stijging van gebruikers kent. Hieronder vertellen wij je wat Pinterest is, wat adverteren op Pinterest, ofwel Pinterest advertising of Pinterest Ads inhoudt en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen.
Pinterest is als het ware een digitaal prikbord, net zoals het prikbord in je keuken waar je leuke foto’s, quotes en recepten hebt hangen. De gebruikers van Pinterest kunnen afbeeldingen pinnen en vervolgens op hun eigen thematische moodboards bewaren. Het bord geef je zelf een naam, bijvoorbeeld ‘inspiratie voor het interieur’. Zo kun je je eigen interesses instellen en andere Pinterest gebruikers volgen. Maar je kunt je bord(en) ook gewoon op ‘privé’ zetten.
Pinterest is enorm visueel ingesteld met veel foto’s en een strak design. Je kunt er van alles ontdekken en het platform is een bron van inspiratie voor bijvoorbeeld de inrichting van je huis of het plannen van een bruiloft.
Volgens de marktonderzoeker Statista heeft Pinterest in 2024 bijna 500 miljoen actieve gebruikers wereldwijd per maand. Het online platform is met name bij vrouwen populair (zo’n 76% van de gebruikers). Een goed platform dus om te adverteren!
Omdat mensen Pinterest gebruiken om nieuwe ideeën op te doen, kunnen ze meer te weten willen komen over jouw producten en/of diensten. Pinterest biedt een aantal advertentiemogelijkheden, die kunnen passen bij jouw bedrijfsdoelen, doelgroep en creatieve behoeften. Je kunt marketingdoelen instellen, zoals meer bekendheid genereren. Of je Pinterest wil inschakelen voor jouw bedrijf hangt af van de content. Zijn jouw producten of diensten aantrekkelijk om gepind te worden op Pinterest? Zo ja, dan moet je consistent content aanjagen. Als bedrijf, merk of organisatie kun je een Pinterest business-account aanmaken.
Het online platform is vooral bedoeld om je merkwaarden over te brengen. Door categorieën toe te voegen aan pins, worden ze bij relevante onderwerpen getoond. Net als bij andere social media kun je op Pinterest statistieken bekijken om te zien welke pins jouw volgers interessant vinden. Daarnaast bepaal je altijd zelf het budget.
Adverteren op Pinterest, waarom zou je ervoor kiezen? Pinterest is een enorm populair online kanaal. In 2020 telde Pinterest zo’n 717.000 dagelijkse gebruikers. Dit zijn voornamelijk vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Het platform leent zich goed voor content rondom fashion, beauty, interieur, recepten, sporten, reizen en lifestyle. Uiteraard zijn Google Ads, Facebook en Instagram de grootste kanalen om te adverteren, maar op deze kanalen zit veel meer concurrentie en zijn de advertentie-uitgaven hoger. Pinterest advertising of Pinterest Ads is daarom een uitstekende manier om je concurrentie voor te blijven!
Een campagne opbouwen in Pinterest lijkt veel op Facebook en Google Ads. Binnen je advertentieaccount kun je diverse campagnes aanmaken. Daaronder vallen advertentiegroepen en de bijbehorende Pinterest advertenties. Laten we beginnen met de voorbereiding:
Wanneer je voor het eerst gaat adverteren op Pinterest dan heb je een business account nodig. Als je als merk al een persoonlijk account hebt, kun je deze gratis upgraden naar een business account. Heb niet zo’n account? Geen probleem, dan maak je een nieuw account aan. Belangrijk is dat je het profiel zo volledig mogelijk invult mét een betalingsmethode.
Net zoals Facebook heeft Pinterest een eigen tag bij Pinterest advertising, ofwel Pinterest Ads. Dit is een code die je via Google Tag Manager toevoegt aan de broncode van je website. Door het toevoegen van de Pinterest-tag krijg je inzicht in conversies en kun je gemakkelijk doelgroepen aanmaken op basis van het gedrag van je websitebezoekers. De Pinterest Tag kun je uitbreiden door conversies te tracken. Denk bijvoorbeeld aan het aanmelden voor een nieuwsbrief, een product toevoegen aan de winkelmand of een checkout meten. Met de Pinterest Tag kun je gericht bezoekers retargeten.
Belangrijk als je start met adverteren op Pinterest is het claimen van je website. Als je je website claimt, dan krijg je toegang tot statistieken over de pins die publiceert en jouw pins die anderen bewaren.
Je hebt nu een business account op Pinterest aangemaakt, nu kun je aan de slag met het instellen van de campagnes.
Als je een campagne gaat opstarten in Pinterest voor adverteren op Pinterest, ofwel Pinterst Advertising, is het belangrijk dat je goed nadenkt over het doel van je campagne. Het doel bepaalt hoe je meebiedt op de veiling en welke advertentietypen je kunt sponsoren. Er zijn diverse campagnedoelen bij adverteren op Pinterest:
Nadat je een campagne hebt aangemaakt, is de volgende stap een advertentiegroep aanmaken. Onder de campagne kunnen meerdere advertentiegroepen vallen. In de advertentiegroep(en) stel je de targetingopties, looptijd, biedingen en het budget in voor alle advertenties binnen een bepaalde advertentiegroep. Door gebruik te maken van meerdere advertentiegroepen kun je bepaalde advertenties bijvoorbeeld aan bepaalde doelgroepen tonen.
Advertenties op Pinterest zijn in feite gesponsorde pins (afbeeldingen). Deze pins verschijnen zowel op de homepage als tussen de zoekresultaten en bij gerelateerde pins. Er zijn verschillende soorten Pinterest advertenties bij adverteren op Pinterest:
Gesponsorde pins bevatten een ‘gesponsord’ label. Dit type pin komt eerder naar boven en wordt aan meer mensen getoond dan andere vaak niet-betaalde pins. Wanneer gebruikers op je pin drukken, worden ze direct naar je website doorgestuurd. Gebruikers kunnen jouw pin ook vastpinnen op hun bord(en) en delen op andere social media. Als anderen je pin delen, dan verdwijnt het ‘gesponsord’-label. Gratis reclame voor jouw bedrijf dus.
Dit is een advertentie op Pinterest in de vorm van een video. Video’s op standaardbreedte zijn even groot als een ‘normale’ pin. Video’s met een maximale breedte zijn dubbel zo breed als een ‘normale’ pin. Hiermee krijgt jouw pin extra aandacht.
Net zoals op Instagram en Facebook kun je een gesponsorde carrousel maken met 2 tot 5 foto’s. Zo’n carrousel is een verzameling van verschillende advertenties, want elke foto krijgt zijn eigen titel, beschrijving én landingspagina. Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker van Pinterest op terecht komt nadat hij op een advertentie heeft geklikt. Zo’n landingspagina is zeer belangrijk, want de bezoeker verwacht relevante informatie als deze op een advertentie klikt.
Tot nu toe is er nog relatief weinig concurrentie op Pinterest vergeleken bij adverteren op Instagram of Facebook. Pinterest is een van de weinige online platforms waar reclame voor een merk of product niet stoort. De meeste ‘pinners’ vinden content van merken en bedrijf juist waardevol.
Een gesponsorde pin valt veel minder op dan op andere social mediakanalen. Dit maakt de kans groter dat gebruikers doorklikken naar je website. Daarnaast heeft Pinterest handige tools om je advertenties te meten. Zo zie je onder andere het totaal aantal vertoningen, het betrokkenheidspercentage, je kosten en het aantal conversies. Op deze manier zijn je advertenties altijd meetbaar.
Met Pinterest kun je heel goed bepaalde doelgroepen targeten, net zoals via Facebook Manager. Zo kun je het geslacht, de locatie, taal en interesses instellen. En nog één voordeel: met Pinterest kun je targeten op trefwoorden. Met deze tool komen jouw advertenties bij de juiste personen terecht, net zoals bij Google Ads.
Vraag je je af of Pinterest interessant voor jouw bedrijf kan zijn? Gebruikers op Pinterest gebruiken het social mediakanaal vooral om inspiratie op te doen. Het is een goede tool om gebruikers te overtuigen van jouw product en/of dienst. Met een pakkende en visuele advertentie zullen pinners zich sneller betrokken voelen bij jouw product of dienst.
Pinterest is vooral gefocust op CPM, ‘cost per 1000 impressions’ (kosten per duizend vertoningen) en kosten per click (CPC). Het platform werkt voornamelijk met minimale biedingen per advertentiesoort. Per klik betaal je minimaal €0,50 en per 1000 vertoningen betaal je ongeveer €3 tot €4,50. Wat je Pinterest advertentie uiteindelijk kost, bepaalt Pinterest aan de hand van verschillende aspecten, zoals je doelgroep, soort advertentie en het budget van je campagne.
Adverteren op Pinterest, ofwel Pinterest advertising of Pinterest Ads, is een goede tool om verkeer naar je website te leiden. Doordat er verschillende mogelijkheden zijn, kun je creatieve advertenties maken door middel van foto’s én video’s. En nog beter: er zit nog niet zoveel concurrentie op Pinterest. Wij bij ad your service kunnen je helpen met het opzetten van Pinterest en het creëren van Pinterest advertenties. Neem daarom contact met ons op.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar