TikTok ads: wat zijn de mogelijkheden?

Leestijd 7 minuten

TikTok is populair, heel populair. Vooral voor de generatie Z is het platform TikTok hét nieuwe Instagram met al ruim 3,1 miljoen gebruikers in Nederland. Waar de millennials nog even blijven hangen op Instagram is de jongere doelgroep van 6 t/m 18 jaar al overgestapt en druk aan het ‘TikTokken’. Dit geeft in 2023 ook nieuwe kansen voor adverteerders. Je kunt al adverteren op TikTok met een business-account. Maar hoe ziet een advertentie er dan uit? En wat zijn de mogelijkheden? We vertellen je hieronder graag meer over TikTok ads.

Wat is TikTok?

Eén ding is duidelijk over TikTok: creativiteit wordt hoog gewaardeerd. Of je nu goed bent in dans, muziek, zingen of een uit de hand gelopen hobby hebt. Weet je dit creatief om te zetten in korte video’s van 15 seconden tot 3 minuten, of in de nieuw gelanceerde feature TikTok Stories? Dan ben je bij TikTok op de juiste plek. Als je wilt adverteren op TikTok is het dus goed om juist tijd en aandacht te besteden aan creativiteit en catchy filmpjes.

Waar het op Instagram vaak nog om het perfecte plaatje gaat, is het op TikTok allemaal wat ‘echter’. Daarnaast wordt humor ook goed gewaardeerd. Het mag grappig, spontaan of gek zijn. Eigenlijk zijn er weinig regels. Het gaat meer om je talent dan om je uiterlijk of ‘status’. Het algoritme bepaalt of je viral gaat of niet, hiervoor hoef je niet veel volgers te hebben. Iedere nieuwe upload komt terecht op de discovery-pagina en kan door iedereen gezien en geliket worden.

adverteren op tiktok

Adverteren op TikTok

TikTok is zeker in 2020 supersnel gegroeid. En met groei komen ook nieuwe mogelijkheden, waarbij je sinds kort dus kunt adverteren op TikTok. Het adverteren staat nog wel in de kinderschoenen als je het vergelijkt met Instagram of Facebook, maar daarom is het juist nu hét moment om te starten met ads op TikTok. En net als op ieder ander social mediakanaal is het ook hier belangrijk dat je ads aansluiten bij je content. Gebruik dus niet op TikTok je advertenties die je op Instagram of Facebook plaatst, maar doe het helemaal in de stijl van TikTok.

Waar begin je met adverteren op TikTok?

Het is in Nederland echt pas sinds kort mogelijk voor bedrijven om advertenties te plaatsen op TikTok. In andere landen bestaat de mogelijkheid al iets langer. Om die reden zijn er nog niet veel bedrijven actief hiermee. Maar, dat is geen reden om niet te starten. En de eerste stap is om alvast een TikTok business-account aan te maken. Hiermee kun je:

  • Real-time bekijken hoe je advertenties en de content op je account scoren.
  • Inzicht krijgen in je volgers en tot op zeker hoogte weten wat ze bezighoudt.
  • Informatie toevoegen in je account over je bedrijf en bijvoorbeeld een link naar je website plaatsen.

Een business-account in 3 stappen:

  1. Download de app van TikTok en log in met je TikTok-account of maak een nieuw account aan als je dit nog niet hebt.
  2. Ga naar je instellingen en kies ‘Business account’ onder de optie ‘Switch to Pro account’. Kies een categorie die het beste bij jouw bedrijf past. Dit account is helemaal gratis!
  3. Je bent klaar om te adverteren! Start met het creëren van content en het plaatsen van ads. TikTok heeft ook nog extra tools voor inspiratie die je uit kunt proberen.

Weet je nog niet goed waar je moet beginnen of hoe het precies werkt? Onder het kopje ‘Help’ op de website van TikTok vind je nog meer uitleg over adverteren op TikTok.

adverteren op tiktok

Wat voor soort advertenties kun je maken?

Het draait bij TikTok echt om storytelling. Zoek de interactie op met je doelgroep en houd het creatief, maar vooral niet te cheesy. Bedenk welke onderwerpen jouw doelgroep aanspreekt. Wat houd ze bezig? Wat voor soort video’s gaan viral binnen die doelgroep? Werk dit alvast uit in een aparte contentkalender of -strategie en start met creëren.

De Creator Marketplace: schakel hulp in van influencers

Een hele mooie tool van adverteren op TikTok is de Creator Marketplace. Deze ‘marktplaats’ geeft je de mogelijkheid om direct contact op te nemen met influencers en content creators. Zo heb je zelf in de hand welke mensen je inschakelt om jouw product of bedrijf te promoten. Dit maakt het ook een stuk makkelijker om snel wat extra hulp in te schakelen. En je kunt een campagne opzetten samen met een influencer zonder dat je zelf hoeft te adverteren. Of je gebruikt beide opties tegelijkertijd. Probeer het vooral eens uit!

Dit zijn nog meer mogelijkheden om te adverteren op TikTok:

Branded filters en effecten

Deze manier van adverteren op TikTok geeft de mogelijkheid om je merk zichtbaarheid te geven in de vorm van filters, stickers en speciale effecten. Deze effecten van een merk kunnen onbeperkt gebruikt worden door TikTok-gebruikers.

Pre-roll advertenties

Dit is een advertentie van een paar seconde die automatisch afspeelt voordat een video op TikTok begint. Deze ads op TikTok kun je niet overslaan en worden weergegeven in de For You feed. Op deze plek kunnen mensen ook video’s van andere gebruikers bekijken die ze niet volgen. Deze manier van adverteren op TikTok is vergelijkbaar met de advertenties die je op Facebook en Instagram tijdens het scrollen tegenkomt.

In-feed ads op TikTok

In TikTok is er een tabje ‘explore content’ waarin alle video’s van allerlei gebruikers te zien zijn. Tussen deze video’s kun je in-feed advertenties plaatsen. Dit mag een video zijn van maximaal 15 seconden en geluid toevoegen is mogelijk. In deze advertenties op TikTok kun je een call-to-action toevoegen, bijvoorbeeld een link naar je TikTok-profiel of natuurlijk je website.

Branded hashtag-challenge

Naast zelf content creëren kun je ook een hashtag-challenge beginnen. Bij het maken van een video daag je TikTok-gebruikers uit om hetzelfde te doen, maar dan beter. Natuurlijk gebruik je dan een zelfbedachte hashtag die zij over kunnen nemen. Je kunt de hashtags ook sponsoren om de kans op viral te gaan te vergroten. Jouw challenge wordt dan 6 weken lang gepusht op de explore-pagina. Dit is wel echt een hele specifieke manier van adverteren op TikTok. Eentje die nog niet eerder door andere platformen wordt gebruikt.

De hashtag-challenge is wel al mogelijk in andere landen. In Nederland moeten we nog even geduld hebben.

Brand takeover

Met een brand takeover komt jouw advertentie tevoorschijn wanneer een gebruiker TikTok opent. Dit kan een video van een paar seconden zijn, maar ook een afbeelding of gifje. Achter de advertentie plak je een link naar je profiel of natuurlijk je website.

Hier zit wel een beperking aan, het is namelijk exclusief per categorie. Er kan maar één bedrijf tegelijk per categorie een ‘brand takeover’ doen. Hierbij is natuurlijk te verwachten dat er een prijskaartje aanhangt. En is het wellicht iets meer weggelegd voor bedrijven met een groter marketingbudget die willen adverteren op TikTok.

Heb je na dit alles nog niet helemaal een beeld van hoe zo’n advertentie eruitziet? Kijk eens rond op de inspiratie-pagina van TikTok. Hier vind je voorbeelden van verschillende bedrijven per advertentievorm.

Starten met adverteren op TikTok

Zoals gezegd: dit is dus het ultieme moment op te starten met adverteren op TikTok. En met slechts een paar stappen kun je al adverteren op dit vrij jonge medium. Maak dus snel een TikTok-ad-account aan en start met adverteren.

  • Een TikTok advertentie-account aanmaken

Vul hier de basisinformatie in over jouw bedrijf. Vul alle velden in en klik op registreren.

adverteren op tiktok

  • Adverteren op TikTok instellen

Klik op de button “Campagne” in de zoekbalk bovenaan de pagina. Ga hierbij voor de ‘Simplified mode’, je hebt immers nog niet zo veel ervaring in adverteren op TikTok. Als je dit wel hebt kun je natuurlijk gaan voor de ‘Custom Mode’. Door te klikken op de knop “Maken” kun je starten met het adverteren op TikTok.

  • De details van jouw TikTok advertentie

TikTok wil graag dat jij jouw advertentie een naam geeft. Ook moet duidelijk worden wat de uiteindelijke doelstelling van jouw Tiktok advertentie is. Bovendien kun je nu aangeven wie jouw doelgroep is, hoe hoog je budget is en hoelang je gaat adverteren.

adverteren op tiktok

  • Ga aan de slag met TikTok Ads Manager

Hier kun je zelf je advertenties optimaliseren, TikTok zelf geeft je hierbij tips & tricks. Zorg ervoor dat jouw advertentie opvallend en waardevol is. De content moet relevant zijn voor de doelgroep die je in de vorige stap hebt bepaald. Denk eraan: Make TikTok not Ads!

adverteren op tiktok

  • Uploaden van jouw TikTok advertentie

Nu is het tijd om jouw Tiktok advertentie zichtbaar te maken voor de beoogde doelgroep.

  • Resultaten van jouw adverteren op TikTok

Zodra je advertentie online staat ben je natuurlijk ook benieuwd of jouw advertentie het goed doet onder de gebruikers van TikTok. Ook dit kun je gemakkelijk terugvinden in TikTok Ad Mananger onder het kopje ‘Dashboard.’

Wat kan ad your service voor jou betekenen?

TikTok is een vak apart. Voordat het adverteren op TikTok losgaat, kun jij je alvast voorbereiden op de aanpak voor je bedrijf. Wij bij ad your service kunnen je op weg helpen. Heb je hulp nodig bij je TikTok-account of bij het adverteren op andere sociale media? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Eigenaar


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.