Nils Kuipers
Eigenaar
Heb jij een nieuw bedrijf of website en wil je zo snel mogelijk gevonden worden in Google? Met een beetje verstand van SEO, weet je dat je moet beginnen bij het kiezen van de juiste zoekwoorden. Toch kunnen we je alvast meegeven dat meedingen naar de eerste plek op populaire zoekwoorden je niet direct resultaat gaat opleveren. Wat je wel kan doen, is inzetten op longtail keywords. Dit zijn ‘minder populaire’ zoekwoorden waarmee jij gerichter kan inzetten op SEO. Het resultaat? Minder concurrentie, meer conversie! We leggen je in dit artikel uit wat deze soort keywords kan betekenen voor jouw SEO-optimalisatie.
Als SEO-er weet je waarschijnlijk wel dat elke SEO-strategie begint met een zoekwoorden onderzoek. De insteek van dit onderzoek is te achterhalen welke zoekwoorden potentiële bezoekers gebruiken, wanneer deze op zoek zijn naar een antwoord, dienst of product.
Wie zich een beetje verdiept in SEO, weet dat hij niet de enige is die meedoet met het SEO-spel en zo hoog mogelijk probeert te komen in SEO-ranking. Met een nieuw bedrijf of website, wil je daar natuurlijk het liefst direct tussen komen! We zullen je alvast vertellen: als nieuwkomer kom je hier niet 1,2,3 tussen. Net zoals je jouw bedrijf op de kaart moet zetten, zal je ook je positie in Google moeten ‘verdienen’. Dit zal dus moeten groeien met de tijd. Om op korte termijn toch winst te behalen met je SEO-strategie, zal je het anders moeten aanpakken. Om tóch resultaat te behalen, is het slim om in te zetten op de minder populaire, specifiekere zoekwoorden. En dat is precies wat longtail keywords zijn!
SEO, in het Engels ook wel Search Enigine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie, geeft alle gezette stappen aan om pagina’s van een website beter vindbaar te maken in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines.
Om je alles uit te leggen over SEO en het toepassen van de juiste SEO-strategie, ben je bij ad your service aan het juiste adres!
Longtail keywords zijn zoektermen bestaande uit meerdere zoekwoorden. Meestal bestaan ze uit 3 zoekwoorden tot een volledige zin. Het maandelijks zoekvolume ligt lager op deze keywords dan shorttail keywords. Toch converteren longterm keywords in de praktijk vaak beter, omdat ze een concreet antwoord geven op de vraag van een potentiële bezoeker. Hierdoor is het waarschijnlijker dat de zoekmachine een relevant resultaat geeft wanneer jij inzet op lange zoektermen.
Zoals gezegd ligt het zoekvolume van longtail lager dan bij shorttail. Als website-eigenaar en ondernemer wil je natuurlijk het liefst zoveel mogelijk mensen online bereiken. Waarom zou je dan kiezen voor longtial keywords boven shorttail keywords? Heel simpel:
Voorbeeld: wanneer je bedrijf in de startfase zit, wil je achter de intentie komen van potentiële klanten en bezoekers van jouw website. Waar zijn zij precies naar op zoek en wat is de koopintentie? Voor SEO is het essentieel deze dingen te achterhalen. Wanneer jij een online webshop runt met handgemaakte tassen afkomstig uit Ghana, wil je daarom inzetten op ‘handgemaakte tassen Ghana’ en niet op ‘tassen’. Zo is de kans groter dat je hoger rankt in de zoekresultaten met jouw bedrijf.
Er zijn meerdere manieren om longtail keywords te bepalen. Bijvoorbeeld:
1. Kies een focus-zoekterm en combineer met passende bijvoeglijke naamwoorden (handgemaakte tassen uit Ghana);
2. Put uit verschillende data tools, zoals Google Analytics, om te zien welke keywords huidige website-bezoekers gebruiken voor ze op jouw pagina terechtkomen.
3. Zet in op producttypes en merknamen als longtail keyword wanneer je producten verkoopt via jouw website of webshop.
4. Gebruik online tools zoals Ubersuggest of de Keyword Planner van Google Ads om soortgelijke en voor jouw pagina relevante longtail zoekopdrachten te vinden. Kijk dus vooral ook bij je concurrenten!
Lees ook: zo ontdek je wie jouw SEO-concurrenten zijn
Zoals in dit artikel beschreven, converteren longtail keywords beter dan shorttail keywords, doordat de kans groter is te matchen met de zoekintentie van jouw potentiële bezoeker. Daarnaast is er minder concurrentie op deze zoektermen, waardoor het waarschijnlijker is dat jij een goede positie inneemt in de zoekresultaten van Google. Tot slot is de meerderheid (zo’n 70%) van de ingevoerde zoektermen in Google longtail, terwijl shorttail keywords in de minderheid zijn (30%).
Hopelijk hebben we je met dit artikel inzicht kunnen geven in de waarde van longtail keywords bij SEO. De strategie is dus om minder in te zetten op potentieel bereik, en hoger te scoren op conversie. Bij ad your service raden we je daarom zeker aan gebruik te maken van longtail keywords! Wil je hulp bij longtail keywords of heb je andere SEO-gerelateerde vragen? Neem dan contact met ons op!
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar