Nils Kuipers
Eigenaar
Je wilt als bedrijf graag meer verkeer naar je website halen. Eén van de manieren om dit te bereiken is door SEA in te zetten. SEA is een manier om te adverteren in zoekmachines zoals Google en Bing. Naast SEA bestaat ook SEO, waarbij de nadruk juist ligt op het scoren in Google door het gebruiken van de juiste zoekwoorden. SEA en SEO zijn beide onderdeel van Search Engine Marketing (SEM). In dit artikel richten we ons op SEA. Wat is het, en sterker nog, wat zijn de belangrijkste advertentiemogelijkheden met SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising. Oftewel, het adverteren in zoekmachines. Door middel van SEA genereer je meer verkeer naar je website in korte tijd. Met SEA zet je onder andere advertenties op met zoekwoorden die voor jou relevant zijn en stelt hiervoor budget beschikbaar. Je kunt deze advertenties inkopen in advertentieprogramma’s zoals Google Ads (voorheen Google Adwords). Het doel is om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te halen, met zo min mogelijk budget.
Zoals te zien in bovenstaande afbeelding vallen de omlijnde zoekresultaten onder de Search Engine Advertising (SEA) resultaten. De resultaten die onder de SEA resultaten verschijnen vallen onder de organische zoekresultaten (SEO).
Bij het aanmaken van een SEA campagne in Google Ads stel je zoekwoorden en advertenties in. De advertenties worden vervolgens getoond in een zoekmachine wanneer iemand naar deze termen zoekt. Pas als iemand daadwerkelijk op jouw advertentie klikt ga je als adverteerder betalen.
Het starten met een SEA campagne is laagdrempelig, maar wie zich niet verdiept in de beste aanpak heeft een kleine slagingskans. Je moet je dus eerst goed verdiepen in de mogelijkheden die er zijn, voordat je begint. Anders is de kans groot dat je je waardevolle marketingbudget niet goed besteed. Een SEA specialist kan je helpen om een succesvolle campagne op te zetten.
Wil je dus graag een SEA campagne opzetten, maar weet je nog niet goed hoe? Laat het adverteren in zoekmachines dan uitbesteden.
Bij ad your service zijn we ervaren in het gebruik van SEA en kennen we de advertentiemogelijkheden met SEA goed.
Een SEA specialist of online marketeer die zich bezighoudt met SEA is onder andere bezig met het opzetten, monitoren én bijsturen van advertentie campagnes binnen diverse zoekmachines. Dit wordt gedaan ten behoeve van het gewenste doel van de klant. Tekstadvertenties in Google zijn de belangrijkste en meest gangbare SEA advertenties. SEA advertenties kunnen dus de advertenties zijn boven de organische zoekresultaten, maar ook shopping advertenties, display advertenties, YouTube advertenties, responsieve advertenties en nog veel meer. We leggen hieronder de advertentiemogelijkheden met SEA aan je uit.
Benieuwd hoe je deze verschillende SEA advertentiemogelijkheden kunt gebruiken? We vertellen je er hieronder graag meer over.
Als je ervoor kiest een SEA campagne op te zetten in de vorm van Google Shopping is het allereerst belangrijk te weten dat het wordt gerealiseerd door twee platformen: Google Ads en het Google Merchant Center.
De reclames in Google Shopping bestaan niet slechts uit tekst. Je voegt namelijk foto’s, beschrijvingen en prijzen toe aan je advertentie. Google Shopping werkt dus niet zoals Google Ads op basis van zoekwoorden, maar op basis van een product feed.
De informatie van een product feed geef je door aan Google via het Merchant Center. Vervolgens kan je het Merchant Center koppelen aan je Google Ads-account. Via Ads kan je een campagne opzetten voor jouw product.
Google bepaalt aan de hand van jouw product feed, jouw website en je aanbiedingen of jouw producten ook daadwerkelijk worden getoond. Google Shopping bestaat dus niet alleen uit SEA, maar heeft ook wat weg van SEO.
Zodra iemand een bepaald product zoekt en een zoekterm invoert in Google, wordt een overzicht met verschillende aanbieders getoond. Indien jouw advertentie hier tussenstaat, kan men jouw prijzen gemakkelijk vergelijken met andere webwinkels. Google Shopping is dan misschien ook wel het beste te omschrijven als een vergelijkingssite.
Als je besluit jouw doelgroep te bereiken door middel van een SEA campagne met Display advertenties, moet je eerst een besluit nemen over waar de advertenties getoond worden. Dit kan door één van de volgende (of een combinatie van) de volgende categorieën te kiezen:
Display advertenties zijn een onderdeel van Google Ads. De SEA advertenties die je tegenkomt op Marktplaats, Buienradar en NU.nl zijn voorbeelden van Display advertenties. Ze zijn te herkennen door korte video’s, bewegende teksten of bewegende afbeeldingen.
Het is belangrijk om je targetgroep nauwkeurig in te stellen wanneer je werkt met SEA in de vorm van Display advertenties. Bij het bereiken van je doelgroep is het Google Display Network (GDN) een onmisbare hulp. Het netwerk biedt mogelijkheid tot verschillende opties. Het is bijvoorbeeld mogelijk specifieke websites uit te kiezen of juist uit te sluiten. Bij adverteren via dit Display netwerk kan je je reclameboodschap dus onder de aandacht brengen bij geïnteresseerden in alle uithoeken van het internet. De mogelijkheden zijn dus eindeloos.
Als je ervoor kiest een SEA campagne te starten in de vorm van YouTube-advertenties kun je potentiële klanten gaan bereiken. Dit is mogelijk door hen aan te sporen om actie te ondernemen wanneer ze naar video’s kijken of zoeken op YouTube.
YouTube kan een heel waardevolle plek zijn om te adverteren, en wel om volgende redenen:
Als je ervoor kiest een SEA campagne op te zetten, dan zijn er drie verschillende soorten YouTube advertenties waaruit je kunt kiezen, namelijk:
Responsieve advertenties zijn ook een vorm van SEA. Door middel van responsieve zoekadvertenties worden de advertenties aangepast per klant om een relevantere boodschap te tonen.
Bron: Google Support.
Bij een ‘normale’ tekstadvertentie stel je drie koppen en twee beschrijvingen in. Bij responsieve advertenties is het mogelijk om een stuk meer koppen en beschrijvingen in te voeren. En de regel geldt: hoe meer, hoe beter.
Met alle koppen en beschrijvingen die jij invult, stelt Google Ads zelf advertenties samen. Google Ads test in de loop van de tijd automatisch verschillende combinaties en leert welke combinaties het beste presteren. Met responsieve zoekadvertenties kun je je campagne beter laten presteren, omdat de content van de advertentie nauwkeuriger wordt afgestemd op de zoektermen van potentiële klanten.
We begrijpen dat deze vorm van SEA nog wat meer uitleg verdient, daarom vind je in de blog: ‘Zo werken responsieve advertenties in Google Ads’ meer informatie over hoe je aan de slag kunt gaan met responsieve advertenties. Je leest er onder andere hoe responsieve advertenties werken, hoe je ze instelt en hoe je ze kunt bewerken.
Wil je als bedrijf aan de slag gaan met SEA? Maar heb je hulp nodig van een SEA specialist om te bepalen welke vorm van adverteren het beste resultaat kan opleveren? Neem dan gerust contact met ons op.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar