Nils Kuipers
Eigenaar
Als je producten verkoopt via een webshop wil je natuurlijk graag weten hoeveel producten dat zijn en hoeveel omzet het uiteindelijk heeft opgeleverd. Om deze data inzichtelijk te krijgen heb je allereerst een Google Analytics 4-account nodig. Maar om deze data überhaupt vanaf je webshop naar Google Analytic 4 te sturen moet je e-commerce tracking instellen. In dit blog leggen we je graag uit hoe je dit doet met behulp van Google Tag Manager, WooCommerce en GTM4WP.
Als je een eigen webshop bezit dan is het fijn als je inzicht hebt in het aantal bestellingen en de opbrengst van je verkopen. Om die opbrengst inzichtelijk te kunnen maken moet je e-commerce tracking instellen. Dit werkt als volgt:
Iemand die een aankoop heeft gedaan belandt op een bedankpagina. Deze bedankpagina bevat alle e-commerce data in de code, de datalayer. Denk hierbij aan: de naam van het verkochte product(en), de prijs, verzendkosten etc.
Met behulp van Google Tag Manager kunnen we die code eruit halen, bundelen en inschieten in Google Analytics 4. Zo wordt alle informatie voor jou inzichtelijk.
Zoals hierboven omschreven staat alle informatie rondom de e-commerce data in de datalayer. Dus welke producten er zijn verkocht, welke prijs aan welk product hangt, de maat van het product, de verzendkosten etc. De datalayer geeft alle informatie die voor jou relevant is. Hieronder zie je een voorbeeld.
De datalayer zelf op je WordPress website zetten is een optie, maar met behulp van de GTM4WP plug-in én deze handleiding kan je gemakkelijk e-commerce tracking instellen voor Google Analytics 4 met behulp van Google Tag Manager.
Voordat je kunt beginnen met het instellen van e-commerce tracking voor Google Analytics 4 met WooCommerce is het van belang om eerst even te checken of je de Google Analytics-4 configuratietag hebt toegevoegd in Google Tag Manager.
Heb je nog geen Google Analytics 4-account? Lees dan hier hoe je deze aanmaakt.
Heb je de Google Analytics 4 configuratietag nog niet toegevoegd in je Google Tag Manager-account? Dan lees je hieronder hoe je dit doet.
In deze handleiding leggen we je uit hoe je e-commerce tracking instelt zonder de datalayer op de bedankpagina te plaatsen. In dit voorbeeld doen we dit met behulp van de GTM4WP plug-in die je gemakkelijk op je WordPress website installeert.
Om de variabelen te kunnen meten die zich in de datalayer van de bedankpagina voor e-commerce bevinden moeten we deze toevoegen in Google Tag Manager. Dit gaat om de volgende variabelen:
1. Transaction_id
2. Affiliation
3. Value
4. Tax
5. Shipping
6. Currency
7. Coupon
8. Items
Dat zijn dus acht verschillende variabelen.
Je kunt ervoor kiezen om deze handmatig toe te voegen in Google Tag Manager. Dit doe je dan op basis van de informatie die je in de datalayer van de bedankpagina kunt vinden.
Je kunt er ook voor kiezen om deze te downloaden en in één keer in Google Tag Manager up te loaden.
In dit voorbeeld kiezen we ervoor om te werken met het Google Analytics 4 container sjabloon van Google. Deze kun je hier downloaden: GA4-containersjabloon.
Met behulp van het bestand dat je zojuist hebt geïmporteerd in je werkruimte moet de volgende trigger zijn aangemaakt:
Verder zijn de volgende variabelen aangemaakt en toegevoegd onder ‘variabelen’:
Ook is de volgende tag aangemaakt:
Om ervoor te zorgen dat de e-commerce aankopen ook daadwerkelijk worden doorgestuurd naar je Google Analytics 4-account moet er nog wel een koppeling worden gemaakt met de zojuist aangemaakte tag ‘GA4 – Event – Ecommerce events’ en de GA4-configuratietag.
Dat gaat als volgt:
En klaar! Als je bovenstaande stappen goed hebt uitgevoerd dan staat alles gereed om e-commerce tracking voor Google Analytics 4 bij te houden voor jouw WooCommerce webshop.
Wil je naast e-commerce ook graag andere conversies binnen je webshop meten? Denk aan het invullen van een contactformulier? Dan lees je hier hoe je dat doet.
Om te controleren of alles werkt kan je een test conversie uitvoeren. Check dan gelijk even of de conversie goed doorkomt in je Google Analytics 4-account.
Bij ad your service begrijpen we dat het instellen van e-commerce tracking voor Google Analytics 4 met behulp van Google Tag Manager nog best een uitdaging kan zijn. Wij staan dan ook graag voor je klaar. Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op!
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar