Nils Kuipers
Eigenaar
Ga je een advertentie instellen in Google Ads, dan wil je natuurlijk wel weten waar de gebruiker van de zoekmachine precies naar zoekt. Daar is de Google Ads Keyword Planner voor bedoeld: je kunt hier zoekwoorden invullen, waarna je te zien krijgt hoe deze presteren in de zin van zoekvolume, concurrentie en de concurrerende biedingen voor een plaats bovenaan de pagina (CPC).
Waarom zou je aan de slag moeten gaan met de Google Keyword Planner? De eerste reden: deze tool is gratis. En dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Een andere reden is dat deze zoekwoordplanner heel makkelijk in gebruik is. De Keyword Planner helpt je om je advertentiebudget niet op te maken aan zoekwoorden die achteraf toch niet heel succesvol bleken. Je kunt van tevoren onderzoek doen naar de zoekwoorden en daarna je campagne instellen met deze woorden, immers: een goed begin is het halve werk.
De Google Ads Keyword Planner denkt met je mee. Zo geef jij bijvoorbeeld één zoekwoord op waar je meer informatie over wilt en de zoekwoordplanner komt zelf met suggesties voor zoekwoorden die óók interessant kunnen zijn.
We zeiden het al: deze tool is makkelijk in gebruik. Je vindt ‘m bovenin de donkergrijze werkbalk van Google Ads onder ’tools en instellingen’. Vervolgens vouwt er een menu open naar beneden en helemaal onderaan dat menu vind je ‘planning’.
En daar staat de Keyword Planner verstopt onder ‘zoekwoordplanner’. Als laatst klik je op ‘nieuwe zoekwoorden ontdekken’ en je kunt aan de slag. Vergeet niet de juiste locatie en taal in te stellen, anders kan de data omtrent een zoekwoord heel anders uitpakken dan verwacht.
Je hebt een zoekwoord ingevuld in de zoekwoordplanner en de resultaten verschijnen in beeld. Nu kun je de resultaten filteren. Zo kun je kiezen om de zoekwoorden op relevantie aan te geven, maar je kunt ook andere kolommen aanklikken. Zo kun je de zoekwoorden op de meeste maandelijkse zoekopdrachten sorteren, of je filtert ze op het gemiddeld hoge of lage bod in een campagne. Benieuwd naar de concurrentie op een zoekwoord? Dan vink je deze aan in de kolommen: het is natuurlijk altijd interessant om te zien welk relevant zoekwoord weinig concurrentie heeft (zeker in combinatie met veel maandelijkse zoekopdrachten).
In de lichtgrijze balk bovenaan de pagina in de tool zie je onder andere de ingestelde locatie en taal. Hier vind je ook het datumbereik van de zoekopdracht. Wil je weten hoe een zoekwoord de laatste vijf jaar heeft gepresteerd? Dan krijg je hiervan de resultaten te zien. Maar je kunt ook over een minder lange periode filteren, bijvoorbeeld de afgelopen maand.
Zo kun je ook kijken naar bijvoorbeeld trends, afhankelijk van de seizoenen. Heb je een bedrijf of verkoop je een product dat sterk gebonden is aan seizoenen? Dan kun je zo filteren dat je precies te zien krijgt in welke maanden de zoekvolumes stijgen en weer dalen.
De Keyword Planner van Google Ads biedt op gemakkelijke wijze interessante woorden. Via de tool krijg je gratis de optie om de zoekwoorden te downloaden. Je kunt de zoekwoorden gemakkelijk naar een CVS-bestand of Google Spreadsheet downloaden. Hieronder lees je alle voordelen van de Google Ads Keyword Planner:
De Google Ads Keyword Planner is een tool die onderdeel is van het advertentieprogramma Google Ads. Google Ads gebruiken we om advertenties in te stellen in de zoekmachine: SEA, Search Engine Advertising, oftewel: het adverteren in zoekmachines of zoekmachinemarketing. SEO verschilt maar één letter van SEA, maar betekent heel iets anders. SEO draait namelijk om de organische zoekopdrachten en zoekmachineoptimalisatie om (als bedrijf) gevonden te worden in de zoekmachine.
Toch kun je de Google Ads Keyword Planner ook gebruiken bij jouw SEO-strategie. Hoewel de tool draait om zoekwoorden voor advertenties, kun je er wel achter komen hoe vaak er naar een bepaald zoekwoord gezocht wordt. En dat is voor SEO natuurlijk ook heel interessant. Let wel: de Keyword Planner geeft alleen volumes aan van zoekwoorden die in Google worden gezocht. Mocht je data willen van andere zoekmachines voor jouw SEO-strategie, dan geeft de Google Ads Keyword Planner slechts beperkte data. Maar met de wetenschap dat 95% van al het zoekverkeer via Google gaat, is de data uit deze Keyword Planner al ontzettend waardevol.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar