Nils Kuipers
Eigenaar
Alles is aan verandering onderhevig. De wereld om ons heen verandert constant en wij zelf veranderen ook. Zelfs Google Analytics verandert. Het is om duizelig van te worden… Maar, geen stress: ad your service to the rescue! Bereid je samen met ons voor op de toekomst. Het is immers hoog tijd om alvast over te stappen naar Google Analytics 4. Hoe eerder je hiermee begint, hoe beter! Wij willen jou maar al te graag wegwijs maken binnen deze nieuwe, hypermoderne interface. Hoe? First things first! Want Google Analytics 4 instellen: hoe doe je dat eigenlijk?
“Google Analytics gaat veranderen” Een paniekgolf zoals we die sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2016 niet meer hebben gezien, trekt door veel marketingafdelingen van verschillende organisaties. Na al die jaren gewerkt te hebben met Universal Analytics komt Google plotseling met een totale makeover van ‘s werelds populairste webanalyse tool: Google Analytics 4! Deze paniek is nergens voor nodig. Mits je natuurlijk nu alvast Google Analytics 4 instelt. Maar waarom nu al?
Het is nu alvast nodig om Google Analytics 4 in te stellen. Deze nieuwe versie verwerkt data op een heel andere manier dan Universal Analytics. Je huidige data die je de afgelopen tijd verzameld hebt is niet over te zetten naar Google Analytics 4. Weest gewaarschuwd: dit betekent dat je weer helemaal vanaf nul moet starten met data-historie opbouwen. Een hele schone lei dus, heel vervelend natuurlijk! Vandaar is het dus van belang zo snel mogelijk te starten met het instellen van Google Analytics 4!
De overstap naar Google Analytics 4 gebeurt helaas niet vanzelf, daar moet je iets voor doen. Hoe je Google Analytics 4 instelt? Dat leggen we uiteraard graag aan je uit! Lees snel verder!
De nieuwe interface van Google Analytics 4 is natuurlijk even wennen. Maar we beloven je: uiteindelijk zul je er de voordelen van inzien. Met een nieuw datamodel, nieuwe technieken en talloze nieuwe functies biedt GA4 jou alle handvatten om jouw online business een extreme boost te geven. Het is dus hét ultieme platform om tot de juiste inzichten te komen. Maar waarom dan? Welke voordelen heeft het instellen van Google Analytics 4? Dat hebben wij hieronder voor jou op een rijtje gezet!
TIP: Ben jij benieuwd hoe Google Analytics 4 er nou eigenlijk uit ziet? Google heeft daarvoor een demo-account beschikbaar gesteld. Zo kun je zelf alvast een kijkje nemen. Check het hier!
Nu je op de hoogte bent van het belang van het instellen van Google Analytics 4 rest ons nog één belangrijk ding: het instellen ervan! Hiervoor hebben wij een handig stappenplan gemaakt.
Stap 1: Laten we beginnen bij het begin. Om Google Analytics 4 in te stellen dien je eerst een property aan te maken. Ga hiervoor naar je GA4 account en klik op Beheer. Hier verschijnt een button met + Property aanmaken, klik daar ook op.
Stap 2: Vervolgens kom je op een andere pagina terecht. Op deze pagina moet je jouw unieke property een naam geven. Ook is het van belang om de juiste tijdzone en valuta te in te stellen. Klik daarna op Volgende.
Stap 3: Je komt nu wederom op een andere pagina terecht. Het is nu tijd om je gegevens stream in te stellen. De meeste organisaties zullen hierbij kiezen voor een web platform. In dit stappenplan kiezen wij daarom ook voor web platform.
Stap 4: Je bent al goed op weg bij het instellen van jouw Google Analytics 4 account! Nog maar een paar stappen te gaan. Bij deze stap vul je de gegevens in van je website. Onder meer de URL en de naam van je stream. Zet hierbij ook Verbeterde meting aan. Klik daarna op Stream maken.
Stap 5: Dit is alweer de laatste stap voor het aanmaken van een Google Analytics 4 property. Je bent er dus bijna! Bij deze stap krijg je jouw persoonlijke webstream gegevens te zien. Deze gegevens heb je nodig om Google Analytics 4 in te stellen bij Google Tag Manager. Het belangrijkste gegeven hiervoor is het Metings-ID
Wil je het op een andere manier proberen? Ook dat is mogelijk! Gebruik hiervoor de Algemene Site-tag.
Gefeliciteerd! Nu ben jij officieel een expert op het gebied van een Google Analytics 4 property instellen. Nu je de property hebt aangemaakt kan het echte werk beginnen; Google Analytics 4 instellen. Maar hoe werkt dat? Heel eenvoudig: met de aangemaakte property kun je Google Analytics gaan instellen in Google Tag Manager. Maak hiervoor een tag aan in Google Tag Manager. Bij Tagtype-menu kies je voor Google Analytics – GA4-configuratie. Daaronder dien je jouw persoonlijke Metings-ID in te voeren. Onder aan de pagina vind je tevens het Trigger-menu. Daar kies je voor de optie all-pages. Je wilt immers dat Google alle pagina’s van je website meet.
Google Tag Wattes? Ben jij nog niet up-to-date wat betreft dit handige tag beheersysteem? No worries! Lees hier alles wat je moet weten over Google Tag Manager!
Heb jij hulp nodig bij het instellen van Google Analytics 4? Of ben jij benieuwd naar wat deze nieuwe update van Google Analytics kan betekenen voor jouw bedrijf of organisatie? Wij adviseren je graag over hoe jij je optimaal kan voorbereiden op de toekomst door middel van Google Analytics 4! Neem daarom vandaag nog contact met ons op!
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar