Nils Kuipers
Eigenaar
Google Tag Manager (GTM) is een tagbeheersysteem van Google dat ervoor zorgt dat je gemakkelijk en snel trackingcodes en codefragmenten (tags genoemd), op jouw website kunt updaten. Deze tool is eigenlijk de ideale uitkomst voor het gat tussen een webdeveloper en een marketeer. Wil je als marketeer nieuwe data meten? Dan moest je voorheen wachten tot jouw webdeveloper de tijd had om de code of tracking pixel in jouw systeem te plaatsen. Met Google Tag Manager is dat verleden tijd.
Met Tag Manger kun je HTML in je website injecteren zonder dat je daar een webdeveloper bij nodig hebt. Je plaatst namelijk één keer de Google Tag Manager op je website en vervolgens kun je via de tool zelf trackingtags toevoegen.
Het eerste voordeel is dus al dat je als marketeer niet meer bij de webdeveloper hoeft aan te kloppen voor het plaatsen van trackingtags. Dit zorgt ervoor dat jij als marketeer zonder onderbreking kan doorwerken. Maar er zijn meer voordelen. Je kunt de tags zelf op ieder moment wijzigen. Waardevolle gegevens voor jouw bedrijf worden nauwkeurig verzameld en bijgehouden. Tag Manager is gebruiksvriendelijk en ondersteunt alle soorten tags. Staat de gewenste tag niet tussen de opties? Dan voeg je deze zelf gewoon toe. En je kunt met één Tag Manager-account de trackingtags van meerdere websites beheren.
Kortom: Google had een duidelijk doel voor ogen met Tag Manager en dat was het gemakkelijk maken voor de gebruiker. En daarbij komt nog eens dat de tool gratis te gebruiken is.
Google Tag Manager (GTM) is een superhandige tool die je helpt om belangrijke data te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan het meten van contactformulierverzendingen, zodat je precies weet hoe vaak je formulieren worden ingevuld. Voor webshops is GTM ideaal: je kunt elke stap in het aankoopproces volgen en zien waar klanten afhaken. Ook klikken op telefoonnummers of e-mailadressen kunnen meetbaar worden gemaakt. Staat het op de website? Dan kan het meetbaar gemaakt worden. Met GTM haal je het maximale uit je data en optimaliseer je je marketingstrategie moeiteloos.
Begin met het toevoegen van een account in Tag Manager. Check of je met het juiste Google-account bent ingelogd in Tag Manager en maak vervolgens een account aan voor jouw website. Onderstaande afbeelding spreekt voor zich.
Vervolgens kun je een container instellen. Wat is een container? Dit is een verzameling van tags, triggers, variabelen en gerelateerde configuraties die je op een website of in een app installeert. Een container vervangt alle handmatig gecodeerde tags op een site, zoals de tags van Google Ads en Google Analytics. Zie het als een ‘container’ waar alles verzameld wordt.
Hier wordt het pas echt technisch, dus misschien is dit het punt waar jouw webdeveloper ten tonele treedt. Je moet nu namelijk de Tag Manager installeren, door de codefragmenten te kopiëren en in de website te plakken. Wil je het zelf proberen? Google heeft een stappenplan voor het installeren van Tag Manager.
Een andere makkelijke manier om Tag Manager aan jouw website te koppelen, mits je een WordPress website hebt, is door gebruik te maken van een plug-in als GTM4WP. Je hoeft dan enkel het stukje in de code achter “id” in de plug-in te plakken en de wijzigingen op te slaan. Bij de bovenstaande code zou dat dus “GTM-NWCWPX6” zijn.
Wanneer Tag Manager is geïnstalleerd, kun je de eerste nieuwe tag maken. Voor de hand liggend is het aanmaken van Google Analytics, waar al een tag voor is aangemaakt in de lijst. Naast Google Analytics zijn er een hoop andere tagtypen waar je uit kunt kiezen.
Durf je nog niet aan de slag te gaan met Google Tag Manager? In de Analytics Academy van Google vind je een cursus met de basisbeginselen. Hier zijn vier hoofdstukken te vinden met drie à vier lessen per hoofdstuk waarin de basis van de tool wordt uitgelegd.
Wil je waardevolle informatie meetbaar maken op jouw website, maar is een tool als Google Tag Manager iets te technisch voor jou? Of wil je gewoon 100% zeker weten dat het goed zit? Wij helpen je er graag bij. Neem contact met ons op om te kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen!
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar