Nils Kuipers
Eigenaar
Eerder schreven we al een blog over wat social media voor jouw bedrijf kan doen. Met social media advertising zijn er genoeg kansen om je doelstellingen te bereiken. Omdat er zoveel mogelijk is, kan het lastig zijn om je focus te vinden. Je kunt bijvoorbeeld persona’s maken, om je doelgroep te bepalen. Of je kunt je engagement verhogen met targeting. We helpen je op weg met 5 social media advertising tips.
Dit klinkt als een no-brainer, maar het is een belangrijk punt dat vaak wordt overslagen. Wat is je startpunt? En waar wil je naartoe? Bepaal je richting en KPI’s, voordat je je budget gaat uitgeven. Social media advertising gaat alle kanten op en ieder platform heeft zijn eigen mogelijkheden en kansen. Niet iedere kans hoeft relevant te zijn voor jouw bedrijf.
Stel voor jezelf vast per kanaal wat je eruit wilt halen. Zo wordt het ook makkelijker keuzes maken waar je je budget aan besteed. Je hoeft niet op ieder social mediaplatform aanwezig te zijn, maar kies het kanaal waarop je je doelgroep kunt bereiken. Je kunt wel meegaan met de TikTok-trend, maar daarmee bereik je vooral een jonger publiek. Wellicht past Twitter qua gebruikers dan beter bij je product of dienst.
Een advertentie targeten op je hele doelgroep? Dat is niet de beste strategie voor social media advertising. Je kunt je beter focussen op niches binnen je doelgroep. Zoek uit waarmee ze zich bezighouden. Zijn er hashtags die aansluiten waarop je kunt targeten? Werken ze in een bepaalde sector (LinkedIn)? Targeten op keywords of andere specifieke onderdelen, zorgt voor een hoger engagement in je social media advertising.
Met Facebook kun je bijvoorbeeld targeten op levensgebeurtenissen. Dit kan waardevolle leads opleveren, als je maar begrijpt hoe je deze functionaliteit inzet. Bijvoorbeeld: een juwelier target op mensen die binnenkort een jubileum vieren. Reken maar dat er vaak geklikt wordt op de advertenties met de mooiste sieraden. Zo zijn er nog meer mogelijkheden te bedenken voor nichetargeting in social media advertising.
Als het goed is, plaats je al content op je social mediakanalen. Of dat nou op Instagram, YouTube of Twitter is, de data van je organische content vertelt je wat je volgers graag zien. Bij welke berichten of tweets krijg je de meeste likes? Welke content wordt het meest gedeeld? Gebruik de goed scorende posts in je advertenties. Of gebruik de lessen die je leert uit je content als startpunt voor je social media advertising. Zo hoef je het wiel niet nog een keer uit te vinden.
Gebruik je organische content voor de invulling van je social media advertising.
Leer je doelgroep kennen om je social media advertising goed af te stemmen op je publiek. Hier zijn verschillende manieren voor. Een goed startpunt is het maken van een buyer persona. Hiermee bepaal je vooraf wie je doelgroep is. Dit kunnen zelfs meerdere doelgroepen zijn, dus ook meerdere persona’s. Bepaal wat hun interesses zijn, wat hun koopgedrag is en wat de demografische omstandigheden zijn. Het idee is dat je de persona gebruikt alsof het een echt persoon is. Dit maakt het een stuk makkelijker om je social media advertising in te vullen.
Dit is een social media advertising tip voor als je Twitter gebruikt, maar is wellicht ook bruikbaar voor andere kanalen. Op Twitter is tweet engagement de meest populaire vorm van advertising. Hiermee betaal je voor iedere ‘engagement’. Het maakt dus niet uit of iemand je profiel bezoekt, je tweet opent of klikt op een hashtag. Je betaalt voor iedere engagement. Dit is een dure vorm van adverteren en kan ook anders.
In principe zou je alleen moeten betalen voor datgene wat belangrijk is voor jouw bedrijf en dus je social media advertising. Dit kan zijn: kliks naar je website, downloads van je app, volgers, leads of video views. Voor deze vormen van advertising kun je ook kiezen.
Hoe genereer je dan ‘gratis’ kliks? Gebruik één van Twitters andere vormen van advertising. Bijvoorbeeld een followers campaign, waarbij je alleen betaalt per nieuwe volger. Ondertussen promoot je je content en kan de campagne dus ook impressies, retweets, likes en bezoekers op je website opleveren, dus win-win!
Gebruik de followers campaign van Twitter voor je social media advertising.
Social media advertising kan veel leads opleveren of je helpen andere doelstellingen te behalen. Wij kunnen je helpen bij het opzetten van succesvolle social mediacampagnes. Of een social mediastrategie samen met jou bepalen, om je doelen realistisch te maken. Wil je eens sparren over de invulling van je social media? Neem gerust contact met ons op.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar