Nils Kuipers
Eigenaar
Lukt het maar niet om hoger in de zoekresultaten van Google te komen? Dan is het tijd om eens je technische SEO onder de loep te nemen. Bij SEO denken we vaak aan het produceren van unieke content en het gebruiken van de juiste zoekwoorden. Maar er schuilt ook een technische kant achter SEO. En die is niet zo technisch als het klinkt. Ook jij kunt iets doen aan de technische SEO van je website. Maar wat is het precies? En hoe begin je met een SEO technische analyse? We leggen het je stap voor stap uit.
Bij technische SEO gaat het niet alleen om de inhoud van je website, maar ook om hoe het er achter de schermen uitziet. Van binnen en van buiten. Het is belangrijk om regelmatig een analyse uit te voeren. Als je content goed staat en de techniek goed in elkaar zit, dan maak je een goede kans in de strijd om een plekje in de zoekresultaten. En technische SEO hoeft niet moeilijk te zijn. Je hebt simpelweg wat tools nodig en een startpunt. Met een snelle laadtijd, de juiste indexatie, een XML-sitemap, HTTPS in je URL en een mobiel-vriendelijke website heb je al de basis van technische SEO. Laten we beginnen.
Hoe frustrerend is het als je ergens op klikt en de pagina maar niet wil openen? Juist. Dit wil je voorkomen als iemand op een link klikt naar je website. Pagespeed is een belangrijke meter voor Google en dus bepalend voor je ranking in de zoekresultaten. Hoe het zit met de snelheid van je website, meet je met PageSpeed Insights. Deze tool van Google geeft je ook heldere verbeterpunten. Zo weet je gelijk waar je aan kunt werken om je technische SEO te verbeteren.
Check je laadtijd met PageSpeed Insights.
Voor iedere pagina die je publiceert, kun je aangeven of Google deze mag vinden. Dit noemen we indexeren. Soms wil je dat bepaalde informatie niet voor iedereen zichtbaar is, dat kan. Dan zet je de pagina op niet-indexeren voor Google. Wil je juist wel in de zoekresultaten terechtkomen? Dan stel je per pagina in dat Google deze mag vinden. Vaak staat het automatisch al op indexeerbaar bij technische SEO.
Nog een technisch SEO-dingetje: crawlen. Net als spinnetjes die overal heen kruipen, doet Google dit op het web. Maar dan met robotspinnetjes, ook wel webcrawlers. Deze webcrawlers gaan het wereldwijde web af, op zoek naar nieuwe pagina’s en informatie. De spinnetjes vinden alleen de pagina’s van je website die jij op indexeren hebt gezet. Deze mogen dus gevonden worden door de crawlers van Google.
In Google Search Console kun je crawl errors opspeuren. Je kunt in deze tool ook pagina’s een indexering geven of problemen met indexeren oplossen. We leggen je graag uit hoe Google Search Console werkt.
Een XML-sitemap is onderdeel van indexeren, waar we het eerder over hadden. Kort gezegd is het een plattegrond van je website. Naast SEO-technisch is het ook voor jezelf en je bezoeker handig. Net als de inhoudsopgave van een boek. In een XML-sitemap staat alle informatie die voor Google nodig is om je website te crawlen.
Zo ziet het eruit als je een sitemap genereert via xml-sitemaps.com.
Met een sitemap help je Google SEO-technisch ook om je nieuwe pagina’s te vinden. Er zijn verschillende tools online te vinden om een sitemap te genereren. In Google Search Console kun je je plattegrond plaatsen. Google heeft ook een handige uitleg over XML-sitemaps.
Belangrijk voor technische SEO: zorg voor een website die goed werkt op telefoons, iPads en andere mobiele apparaten. Anno 2024 zijn de meesten wel zover, maar toch is er altijd ruimte voor verbetering. Wil je weten hoe jouw website scoort op dit gebied? Haal hem eens door de teststraat van Google’s Mobiel-vriendelijke Test Tool.
Yes! Adyourservice.nl is gebruiksvriendelijk voor telefoons.
Het is altijd goed om externe bronnen te gebruiken in je blogs of andere informatieve pagina’s op je site. Google kijkt naar de betrouwbaarheid van de info die jij plaatst. Voor je technische SEO is het belangrijk dat deze externe links geen 404’s zijn. Check dus regelmatig je externe bronvermelding. Hiervoor zijn meerdere tools op het internet te vinden die dit voor je doen. Altijd handig. Probeer deze eens: dead link checker.
Dit onderdeel is niet het belangrijkst voor je technische SEO, maar wel voor de veiligheid van je bezoekers. Zeker als je op je website vraagt om gegevens van klanten en wachtwoorden opslaat. Zorg dat je website begint met HTTPS. Hiervoor heb je een SSL-certificaat nodig. Hoe je dit regelt, is afhankelijk van je webserver.
Reactie op een tweet van John Mu: Webmaster Trends Analyst @ Google.
Voor een analyse hoef je geen Developer in te schakelen. Met de tools van Google kom je echt al een heel eind. Als je daarnaast ook tijd en aandacht geeft aan waardevolle content, ga je zeker scoren in de zoekresultaten. Kun je toch wel wat hulp van buitenaf gebruiken? Of heb je een frisse blik op je SEO nodig? Neem dan contact met ons op.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar