Nils Kuipers
Eigenaar
In oktober 2021 kondigde Facebook aan dat het platform haar naam zou veranderen in Meta, met deze naamsverandering heeft het bedrijf een gigantische hype aangewakkerd. Facebooks Metaverse moet een gedeelde onlinewereld worden waarin gebruikers kunnen communiceren, werken en gamen in een virtuele omgeving. Maar wat is Metaverse eigenlijk en in hoeverre moeten we echt geloven dat dit sciene fiction wereldje in de toekomst centraal gaat staan in ons dagelijkse leven?
Metaverse is een computer gegenereerd universum waarin mensen sociale interactie hebben en werken via 3D-avatars. Het woord komt van ‘meta’ – wat ‘over’ betekent – en ‘universum’. De term is geworteld in sciene-fiction romans en films waarin de Metaverse hand in hand gaat met een ontsnapping uit de realiteit. Het universum wordt vaak in verband gebracht met Web 3.0, oftewel de volgende versie van het internet. Ook voor Metaverse zal gelden dat de verschillende platforms – net als bij het internet, met elkaar verbonden zijn. Het heeft veel overeenkomsten met VR-games, maar bij Metaverse zullen gebruikers de headsets voor alles gebruiken; en dus niet alleen voor games.
Zoals bij vrijwel alle hypes gaat de komst van Metaverse gepaard met veel opwinding. Gaat het huidige 2D-paragdigma écht vervangen worden door deze next-step, grenzeloze 360° ervaring? Geen wonder dat steeds meer bedrijven een graantje van deze Metaverse-actie willen meepikken. Elk bedrijf wil hierbij vooraan staan. Facebook is dan ook niet de enige die er een toekomst in zien. Onder andere Microsoft, Roblox en Epic Games zien Metaverse als een volgende stap in de evolutie van het huidige internet. Al deze grote Tech bedrijven maken dus een stukje van het universum. Het is uiteindelijk de bedoeling dat al deze virtuele ruimtes met elkaar verbonden worden. Oftewel: wat in de ene virtuele wereld van Facebook werkt, werkt ook in de wereld van Epic Games.
Zoals gezegd: Metaverse is niet slechts een game. Het zal ook andere aspecten van het online leven omvatten, en dus zit het boordevol innovatief marketingpotentieel. Dit zal variëren van winkelen tot productlanceringen en interessantere zoom-meetings. Net zoals het internet en mobiele technologie voorheen de grote transformaties waren, staan we nu op het punt een virtueel tijdperk te bereiken.
NFT staat voor nun-fungible token. Ze zijn binnen Metaverse de weg naar een nieuwe digitale economie. Bij deze tokens gaat het om het bezitten van een one-of-a-kind item voor bijvoorbeeld kunst, muziek of evenementen. Een NFT zorgt ervoor dat eigenaarschap van een digitaal item kan worden bewezen, doordat het wordt vastgelegd op een blockchain. Net als in het echte leven wordt Metavers ook een plaats voor commerciële uitwisselingen. Transacties worden gedaan in cryptocurrencies, en elk bedrijf heeft hierbij zijn eigen cryptocurrency. NFT’s vertegenwoordigen dus alle goederen die op Metaverse kunnen worden verdiend.
Zoals besproken willen steeds meer grote bedrijven al een graantje meepikken van Metaverse. Zo ook de koploper in de verkoop van sneakers: Nike. Zij hebben in december een Metaverse sneakerbedrijf geopend. Dit virtuele bedrijf richt zich voornamelijk op de opkomende modetrends rondom (sport)schoenen. Dit stelt Nike instaat om kosteloos monsters van sneakers te produceren. Zo omzeilen ze dus de productiekosten van de fysieke monsters van de sneaker. Ook zorgt dit nieuwe vitruele bedrijf ervoor dat het uiterlijk van de nieuwe sneakers op grote schaal verspreid kunnen worden. Dit zal ervoor zorgen dat de verkoopkosten op de winst- en verliesrekening gaat dalen. Dit innovatieve denken is opwindend en zal naar verwachting op korte termijn nog veel meer grote bedrijven aantrekken.
Voor het eerst sinds het ontsaan van het internet staan we de stap maken naar een digitaal 3D universum waarin de mogelijkheden eindeloos zijn. Toch kan het nog wel even duren voordat het allemaal echt zo ver is. Denk bijvoorbeeld aan het vaststellen van regels die in deze wereld zullen gelden. Wie gaat hierover beslissen? Tot die tijd blijft het belangrijk om via ons op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en trends rondom Metaverse. Zo kun je snel schakelen en blijf je altijd op de hoogte.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar