SEMrush: wat is het en hoe werkt het voor SEO?

Leestijd 4 minuten

Even googlen en je komt genoeg tools tegen waarmee je je SEO-prestaties kunt onderzoeken en verbeteren. Een van de meest bekende en uitgebreide tools is SEMrush, naast Moz en Ahrefs. Voor SEMrush betaal je best wel een bedrag per maand (vanaf $99), dus dan wil je wel weten of het de aanschaf waard is. Het is daarbij de vraag waarnaar je op zoek bent en hoeveel analyses je nodig hebt. Wil je een uitgebreide analyse van hoe je website presteert, wie je organische concurrenten zijn en welke zoekwoorden de meeste potentie hebben? Dan is SEMrush een ideale kandidaat voor je SEO-analyse. Maar je kunt er nog veel meer mee. We vertellen je alle ins- en outs van SEMrush.

Wat is SEMrush?

Noem het een tool, een softwarepakket of een digital marketing platform. SEMrush heeft veel mogelijkheden en gaat verder dan alleen SEO. Zo kun je ook al je prestaties meten op het gebied van:

  • Advertising
  • Social media
  • Content marketing
  • Competitive research

In deze blog focussen we ons op SEO, want hiermee valt al veel te winnen met SEMrush. De aandacht gaat uit naar de 3 SEO-pijlers: techniek, content en autoriteit. Zo kun je zien hoe je nu scoort op bepaalde keywords, maar ook onderzoeken welke keywords je nog kunt inzetten. Met de Keyword Magic Tool krijg je een analyse van gerelateerde zoekwoorden en ook vragen die gesteld worden rondom je zoekwoord.

Gebruik de Site Audit om de technische kant van je website te analyseren. Dit is een crawler die al je pagina’s scant en checkt op technische problemen. Na de scan krijg je precies te zien wat de problemen zijn, hoe je die oplost en een score van hoe ‘gezond’ je website is. Handig!

semrush

Site Audit door SEMrush: wij hebben nog iets te doen dit weekend ;).

SEMrush voor SEO: de mogelijkheden

Binnen het domein SEO heb je nog 5 onderdelen die je kunt gebruiken voor een diepgaande analyse:

  • Competitive research
  • Keyword research
  • Link building
  • Rank tracking
  • On page & tech SEO

Wat SEMrush onderscheidt van andere tools, is dat je je concurrentie in de gaten kunt houden. Je kunt analyseren wat zij doen, welke advertenties van ze goed scoren, op welke keywords ze focussen en waar hun bezoekers vandaan komen. Natuurlijk wil je niet dezelfde strategie volgen als je concurrent, maar je kunt zo wel je niche vinden en daarop je pijlen richten.

Misschien ga je niet gebruikmaken van alle SEO-mogelijkheden van SEMrush, maar sommige onderdelen zijn echt relevant voor (bijna) iedere website. Deze lichten we graag nog toe.

Keyword onderzoek in SEMrush

Er zijn meerdere mogelijkheden om je onderzoek naar zoekwoorden uit te voeren. Zo zijn er een aantal gratis tools als Ubersuggest en Answer The Public. Vaak kom je hiermee al goed uit de voeten. Wil je echt uitgebreid onderzoek doen, dan is SEMrush the way to go. Ze bieden vier tools die je kunt gebruiken en combineren:

  • Keyword Overview
  • Keyword Magic Tool
  • Keyword Difficulty
  • Organic Traffic Insights

Op een gebruiksvriendelijke manier helpt SEMrush je de juiste keywords te vinden en hiermee hoog te ranken in de zoekresultaten. Ze geven je informatie over zoekvolumes, gerelateerde zoekwoorden, de moeilijkheidsgraad om erop te scoren en nog veel meer. Belangrijk: vraag jezelf af voordat je begint welke data je graag wilt weten. Dit maakt het makkelijker om te beginnen.

Semrush

SEMrush: top organic keywords voor adyourservice.nl

Backlink checker

Na al die jaren weten we ondertussen wel dat kwalitatieve backlinks zeer worden gewaardeerd door Google, toch? 😉 Met de nadruk op kwaliteit en relevantie. Je wilt het algoritme van Google niet manipuleren door links te kopen. Hoe je website scoort op het gebied van linkbuilding onderzoek je met het Backlink Audit Rapport van SEMrush.

Semrush

Backlink Audit van SEMrush: Welke externe websites linken naar jouw pagina’s?

SEMrush geeft een overzicht van al je pagina’s die worden gelinkt op een externe website. Daarbij kun je ook zien wanneer de backlink voor het eerst is gemeten, de mate van betrouwbaarheid en welke links niet meer werken (404’s).

On Page SEO checker

Nog een functionaliteit van SEMrush die erg bruikbaar is: de On Page SEO Checker. Of eigenlijk de SEO-ideeën generator. Deze checker gaat iedere pagina op je website af en geeft je nieuwe input om nog beter te scoren. SEMrush vertelt je bijvoorbeeld welke content nog semantische keywords kan gebruiken, checkt de lengte van je content en de leesbaarheid en zoekt naar mogelijkheden voor backlinks. Helemaal mooi, de ideeën krijg je te zien op basis van waarde. Zo weet je precies waarmee je kunt beginnen om het meeste resultaat te behalen. Je doet het niet voor niets natuurlijk.

Semrush

De SEO-ideeën generator van SEMrush.

To SEMrush or not to SEMrush?

SEMrush geeft je een bak aan functionaliteiten, je kunt er bijna verdwaald in raken. Zeker als je het net begint te ontdekken ben je wel even zoet. Gelukkig hebben ze een handige Knowledge Database waarin ze iedere feature uitgebreid uitleggen. Of het de maandelijkse bijdrage waard is, dat ligt dus vooral aan je behoeftes en wensen. Wil je er met ons gedachtes over uitwisselen of heb je hulp nodig met SEO? Bij ad your service begrijpen wij dat je met je bedrijf, groot of klein, hier niet altijd de tijd voor hebt. Besteed je SEO werkzaamheden daarom uit aan een partij met veel kennis van zaken, zodat jij je alleen nog maar met je core business bezig hoeft te houden. Neem contact met ons op! Dan kijken we wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Eigenaar


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.