Nils Kuipers
Eigenaar
Wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met Google Analytics kun je nogal overrompeld worden door alle cijfers, grafieken en diagrammen en de eindeloze opties. Waar begin je? Om een beter beeld van het programma te krijgen, is het goed om te weten waar je het eigenlijk voor gebruikt: data. En data biedt inzicht.
Je kunt door het gebruik van Google Analytics heel veel te weten komen over de bezoeker van jouw website. Wie zijn deze mensen? Waar wonen ze, hoe oud zijn ze, zijn het mannen of vrouwen? En bekijken ze jouw website via hun mobiel op zondagmiddag, of zitten ze op dinsdagochtend achter hun pc? Google Analytics heeft dé antwoorden op al jouw vragen. Het programma verzamelt namelijk continu data over jouw bezoekers.
Google Analytics is in te delen in een aantal verschillende onderdelen van het programma:
Deze onderdelen zijn ingedeeld in zogeheten ‘rapporten’ in het menu van het programma. Het begrip ‘realtime’ verklapt al veel over wat je hier kunt bekijken: de activiteit van gebruikers op jouw website, op het moment dat deze plaatsvinden. Je kunt zien op welke locaties de gebruikers zich bevinden, via welke verkeersbronnen gebruikers op de website zijn gekomen, welke content zij op de website bekijken en welke conversies er gemeten worden (wanneer zij bijvoorbeeld een formulier invullen).
Onder het rapport ‘doelgroep’ kom jij meer te weten over de gebruikers zelf. Dit rapport is ingedeeld in verschillende onderwerpen, zoals demografie (leeftijd en geslacht), interesses, geo (taal en locatie), gedrag (nieuwe of terugkerende bezoekers), technologie (browser en besturingssystemen), je kunt zien of gebruikers via een desktop, tablet of mobiel de website bezoeken en zelfs op wat voor soort mobiel.
Deze informatie is waardevol, omdat jij zo kunt inschatten wie jouw doelgroep is. Legde jij de focus altijd op mannen van boven de vijftig in Amsterdam? Misschien kom je er met deze data wel achter dat vrouwen een groot deel van de doelgroep zijn, of de leeftijd een stuk lager ligt en de bezoekers over het hele land verspreid zijn.
De rapporten die je vindt onder het kopje ‘acquisitie’ geven jou inzicht over hoe gebruikers jouw website bereiken. Waar ze vandaan komen; niet in de zin van geografie, want dat vind je onder ‘doelgroep’ > ‘geo’. Bij acquisitie zie je hoe gebruikers bij jou website uitkomen, zoals bijvoorbeeld via een link op een andere website of via een zoekmachine.
Google Analytics deelt de gebruikers in verschillende categorieën in, zoals: ‘Organic Search’, ‘Direct’, ‘Referral’, ‘Social’ en ‘E-mail’. Organic Search is wanneer gebruikers op de website terechtkomen via een zoekmachine. Direct is wanneer men (het woord zegt het al) direct naar jouw website komt, zonder enige tussenwegen. Staat er ‘referral’ in de bronnen, dan betekent dit dat gebruikers via andere websites komen, waar een link is geplaatst naar jouw website. ‘Social’ staat voor social media platforms. Ben je daar actief bezig met online marketing? Dan kun je hier ontdekken of je de doelgroep enigszins bereikt.
Onder acquisitie vind je ook eventueel gekoppelde Google Ads-campagnes en de tool Search Console.
Het volgende rapport dat je tegenkomt in het menu van Google Analytics is ‘gedrag’. Hier kun je zien welk pad gebruikers afleggen op jouw website. Ze gaan van de ene naar de andere pagina en dat is voor jou hier allemaal terug te zien.
Onder het kopje ‘sitesnelheid’ vind je ook nog de laadsnelheid van pagina’s. Uiteraard: hoe sneller, hoe beter.
Heeft jouw website een zoekfunctie? Hier kun je ook de zoekopdrachten van gebruikers terugvinden. Deze informatie kan erg interessant zijn als je kijkt naar de indeling van jouw website. Zoeken heel veel mensen op de website naar bijvoorbeeld ‘openingstijden’? Dan kan het een goed idee zijn om hier een kopje voor aan te maken in het hoofdmenu of deze informatie direct op de homepage te delen.
Om conversies te meten moet je eerst doelen instellen en die vind je hier allemaal onder het kopje ‘conversies’. Bij doelen moet je denken aan handelingen als het invullen van een formulier, aanmelden voor een nieuwsbrief of het kopen van een product in een webshop.
Dit zijn echter voor de hand liggende conversies, maar er is veel meer mogelijk. Je kunt meten hoe vaak er op een e-mailadres of telefoonnummer wordt geklikt. Maar je kunt ook bezoekers traceren die een bepaald aantal keer een pagina hebben bekeken. Zo zie je of bezoekers misschien vaker terugkomen naar een pagina op jouw website,
Worden er handelingen verricht op de website? Alle doelen en conversies kun je hier terugvinden.
In principe kun je met bovenstaande informatie al heel veel data uit Google Analytics halen en zo meer te weten komen over de gebruikers van jouw website. Zorg ervoor dat jouw website goed in elkaar zit, want zo verzamel je waardevolle informatie.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar