Nils Kuipers
Eigenaar
Wil je adverteren op social media platforms zoals Instagram, Facebook of YouTube? Dan is het belangrijk om je content zo te ontwerpen dat belangrijke informatie, zoals graphics of teksten, niet belemmerd worden door buttons, CTA’s (call to actions) of profielinformatie. Oftewel, belangrijk dat je je aan de safe zones houdt!
Safe zones zijn gebieden waar je de belangrijke elementen van je content het beste kunt plaatsen zodat ze goed zichtbaar blijven. Ga je buiten deze zones, dan loop je het risico dat je content niet goed zichtbaar is voor je doelgroep, zoals te zien is op de onderstaande afbeelding. Belangrijk dus om dit te vermijden. Door je aan de safe zones te houden zorg je ervoor dat de content, waar jij met bloed, zweet en tranen aan hebt gewerkt, goed werkt.
Nog handiger: Download hier onze safe zone templates om de veilige zones makkelijker te gebruiken. Plaats dit template simpelweg over jouw content, controleer of de belangrijke elementen nog steeds zichtbaar zijn, pas je content aan waar nodig en verwijder de template. Zo weet je zeker dat je mooie beelden en pakkende teksten goed te zien zijn voor je doelgroep.
Let op: Als je adverteert met advertenties over maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek, dan komen de safe zones voor stories en reels een stuk hoger te liggen.
Download hier de IG stories template
Download hier de TikTok + IG Reels template
Download hier de YouTube template
Download hier de YouTube Shorts template
De IG stories en reels templates zijn ook geschikt voor FB stories en reels.
Voor de creatie van Instagram advertenties via stories raden wij aan om de volgende formaten aan te houden:
Met deze ratio’s krijg je de perfecte afmeting voor Instagram stories. Echter raden we aan niet de hele oppervlakte te gebruiken voor belangrijke informatie. Wil je dat jouw bericht goed zichtbaar is en niet belemmerd wordt? Houd dan rekening met de volgende safe zones:
Om ervoor te zorgen dat gave graphics en belangrijke informatie goed zichtbaar zijn voor de kijker, raden we aan om deze elementen zo veel mogelijk te centraliseren. Ga voor 70% van het middelste gedeelte, en laat 10% aan de bovenkant en 20% aan de onderkant van je advertentie leeg. Het midden is overigens ook het gedeelte dat als eerste de aandacht trekt van de kijkers.
Meta (moederbedrijf Facebook & Instagram) maakt gebruik van interactieve buttons in advertenties. Dit is heel fijn voor de engagement van jouw doelgroep, maar hiervoor moet je dus wel uitkijken. Plaats je belangrijke elementen op de plek waar Meta automatisch een CTA button plaatst, dan zullen jouw kijkers deze informatie niet kunnen lezen. Let dus goed op het volgende:
Download hier de IG stories template
Meer weten over adverteren op Instagram? Ontdek de waarom het platform belangrijk is, de voordelen van adverteren op Instagram en hoe wij jou daarmee kunnen helpen hier!
Bij TikTok en Instagram reels zijn de regels bijna hetzelfde, maar toch net iets anders. We zetten ze voor je op een rijtje. Bij het plaatsen van advertenties op TikTok en Instagram reels raden we volgende ratio’s aan voor optimale content:
Ook bij TikTok en Instagram reels advertenties is het belangrijk om zo veel mogelijk centraal te werken. Vermijd hierbij 10% bovenaan je advertentie en 30% onderaan. Het is aan te raden om key elements meer bovenaan dan in het midden te plaatsen. Dit gedeelte is het meest safe en wordt op dit platform sneller bekeken.
Profielfoto’s, captions, engagement buttons en CTA’s zijn ook zichtbaar in TikTok advertenties. Probeer de volgende vlakken te vermijden tijdens het maken van je content:
Download hier de TikTok + IG Reels template
Adverteren op TikTok? Laat ons je helpen! Onze specialisten zijn op de hoogte van de nieuwste trends, weten jouw doelgroep te bereiken en weten alles over adverteren op dit populaire platform. Meer weten? Je leest het hier.
En dan het grootste videoplatform: YouTube! Ook op dit platform kun je met té gekke video’s adverteren om de aandacht te trekken van jouw doelgroep. Dit kan in de originele video vorm (16:9) of in één van hun nieuwere features: YouTube Shorts (9:16). Hier moet je op letten bijhet maken van YouTube advertenties:
YouTube Shorts is vergelijkbaar met TikTok en Instagram reels. Hier moet je dus ook binnen vergelijkbare safe zones blijven. Hier heb je te maken met een CTA-knop en bedrijfsinformatie linksonder in de video, en aan de rechterkant zie je een balk met interactieknoppen. Houd hier rekening mee.
Download hier de YouTube Shorts template
Deze advertenties krijg je voor, tijdens of zelfs na een YouTube video te zien. Dit formaat is zichtbaar op desktop, tablets en televisieschermen. Ook bij dit horizontale formaat zijn er elementen waar je op moet letten om jouw content er zo goed mogelijk uit te laten zien:
Het CTA vlak is een beetje transparant, waardoor je de content er nog doorheen kunt zien. Echter raden we aan om belangrijke informatie hier niet onder te plaatsen.
Download hier de YouTube template
Benieuwd naar hoe je succesvol kunt adverteren op YouTube? We vertellen het je graag! Je vindt alle ins- en outs over adverteren op het grootste video platform hier in onze blog.
Bezig met je content planning voor dit jaar? Ga dan vooral de content afmetingen voor social media en Google even na! Dit zorgt voor kwalitatieve content die er professioneel uitziet. Je vind alle afmetingen op een rij in onze blog: Dit zijn de social media en Google banner afmetingen van 2024!
Kunnen we je verder nog helpen? Bij ad your service staat ons team van social media advertising specialisten voor je klaar! Voor vragen over de safe zones, afmetingen, adverteren of meer, neem gerust contact met ons op en dan helpen we je graag verder.
Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.
Eigenaar